Suzuki har faktisk solgt godt over 80 millioner biler, noe som er ganske imponerende. For selv om merket ble opprettet i 1909 da Michio Suzuki presenterte en ny vevemaskin, tok de ikke bilsteget før i 1955 – altså 70 år siden.
Den første bilen ut var Suzulight, og som navnet hinter var dette en liten og rimelig sak som skulle bane for bilene til de store massene. Motoren, og ja, du kan gjerne smile litt her, var på 0,3 liter og hadde to sylindre, så Suzuki banet virkelig vei for små og økonomiske biler.
De banet også vei for firehjulsdrift.
På slutten av 1960-tallet så sjefene at det var behov for en liten men også kapabel bil ute på bygda, og lagde en bil nettopp for de på landet. Men Jimny, mer eksakt LJ10, banet også vei for 4x4. Og ja, en mer global tilværelse.
For planen om å kun selge Jimny på landsbygda i Japan røk med en gang, og Suzuki fikk faktisk problemer med å lage nok slike biler til å dekke den globale etterspørselen.
Siden har firehjulsdrift vært en sentral brikke hos Suzuki, som har spedd på med en rekke modeller. Sjekk denne listen med Suzuki 4x4 og nå i det siste Allgrip:
- 1970 – LJ10
- 1972 – LJ20
- 1974 – LJ50
- 1976 – LJ80
- 1981 – SJ410
- 1984 – SJ413
- 1988 – Cultus / Swift GTI AWD – Japan
- 1988 – First generation Vitara
- 1995 – X-90
- 1998 – Jimny
- 1998 – Grand Vitara
- 2004 – First Generation Ignis
- 2005 – Second Generation Grand Vitara
- 2006 – SX4
- 2012 – Kizashi
- 2013 – Swift – Allgrip ‘Auto’
- 2013 – SX4 S-Cross – Allgrip ‘Select’
- 2015 – Third Generation Vitara – Allgrip ‘Select’
- 2017 – Ignis – Allgrip ‘Auto’
- 2017 – Swift – Allgrip ‘Auto’
- 2018 – Jimny – Allgrip ‘Pro’
- 2021 – S-Cross – Allgrip ‘Select’
- 2024 – Swift – Allgrip ‘Auto’
- 2025 – e Vitara – Allgrip -e

Ok, det hele startet altså med en ganske så usannsynlig bil, for spoler vi 55 år tilbake var det stort sett de store bilene som var utstyrt med firehjulsdrift. Her lar vi Suzuki selv ta oss igjennom Jimnys historie, og det hele startet altså for 55 år siden.
1. generasjon (1970-1981):
Når det gjelder den første Suzuki 4x4, var det opprinnelige konseptet bak Jimny-serien å utvikle en 4WD-minibil som kunne kjøre på ulendte veier og komme til steder som biler ikke kunne komme til tidligere.
Med denne filosofien ble den første i serien, LJ10, født i 1970. Som den eneste autentiske terrengbilen i det japanske minibilsegmentet skapte den en sensasjon i markedet for firehjulsdrevne kjøretøy, som på den tiden kun besto av store kjøretøy med høyt slagvolum.

Utviklingen av LJ10, Suzukis første lettvektsbil med firehjulsdrift, startet i 1968 og ble tilgjengelig på markedet i mars 1970 som den første masseproduserte firehjulsdrevne bilen i Japans innenlandske minibilkategori.
Med den voksende kundebasen utviklet LJ seg for å møte ulike markedsbehov. Basert på sterk etterspørsel fra snørike regioner, ble LJ20, som debuterte to år senere i 1972, utstyrt med en vannkjølt motor og forbedret varmeytelse.
Etter suksessen til LJ10 og LJ20 i Japan, ble LJ50 introdusert i 1974 med en 550cc tresylindret, vannkjølt totaktsmotor og sterkere kraft, og den fikk snart et rykte som et morsomt kjøretøy som kunne tas med overalt.
Det som opprinnelig var et nyttekjøretøy, beveget seg gradvis oppover i markedet, og eksporten økte jevnt og trutt. Den siste LJ-modellen ble kalt LJ80 og debuterte i 1977. LJ80 benyttet Suzukis første firetaktsmotor, og LJ-serien ble solgt i totalt 109 land, med et samlet globalt salg av førstegenerasjonsmodellen på 243.000 enheter.
2. generasjon (1981-1998):
I 1981 gjennomgikk Jimny det første fullstendige modellskiftet etter 11 år, siden lanseringen av LJ10. Med økende popularitet for firehjulsdrevne kjøretøy i Europa og Nord-Amerika, økte etterspørselen etter LJ i takt med dette, og andre generasjon, SJ410, ble strategisk utviklet for å utfordre det globale markedet.

Med sitt skarpe design utviklet SJ410 den tidligere Jimnys praktiske image til en stilig terrengbil egnet for både urbane og offroad-miljøer. I 1984 ble SJ413 lansert med ambisjonen om å ta seg av det globale markedet. Den hadde en 1,3-liters motor og var den største motorvolumet til en Suzuki på den tiden. Akkumulert salg av andre generasjon Jimny-serien var på totalt 1,693 millioner enheter.
3. generasjon (1998-2018):
I 1998 debuterte tredje generasjon Jimny. Samtidig som den opprettholdt sin offroad-karakter, introduserte den et høyere komfortnivå og tilbød større stabilitet og manøvrerbarhet på veien. Eksteriøret ble redesignet, med en solid, rund form som fremhever det glatte aerodynamiske karosseriet, men som fortsatt beholdt de kjente elementene i de vertikale åpningene i frontgrillen.
Det nye «deltids» 4WD-systemet gjorde det mulig å bytte mellom 2WD og 4WD under kjøring, noe som muliggjorde enkel respons på skiftende veiforhold. Den tredje generasjonen Jimny ble høyt anerkjent over hele verden, selv 20 år etter lanseringen, og tilfredsstilte ulike krav fra moderne bybruk til profesjonell bruk i villmarken.
Det samlede salget av denne modellen passerte 918.000 enheter.
4. generasjon (2018-) Allgrip «Pro»
I 2018 utviklet Jimny seg igjen. Jimny debuterte med enda mer funksjonalitet og praktiske fordeler, både når det gjelder utseende og ytelse.

Utviklet som et «verktøy for profesjonelle», var den forpliktet til Jimnys autentisitet, og arvet den robuste stigerammen, deltids firehjulsdrift og 3-ledds stiv akselfjæring med spiralfjærer, alle viktige elementer for seriøs terrengkjøring. Jimny-modellserien har oppnådd over 3.000.000 akkumulerte salg over hele verden og har blitt solgt i 194 land og regioner i 55 år.
Som listen lengre oppe viser har Jimny fått selskap av veldig mange biler på 4WD-fronten, og nå som Suzuki skal ta det elektriske steget med e Viatara kjører de selvsagt på med suksessoppskriften.
Faktisk får du ikke e Vitara her i Norge uten Allgrip 4x4, så dette bli en helelektrisk SUV med firehjulsdrift.
Prisen på bilen som er 4,28 meter lang er heller ikke veldig avskrekkende, 334.500 kroner, mens den oppgitte rekkevidden lyder på 412 kilometer.
Den løfter arven etter Jimny inn i den elektriske tiden, for det var altså en usannsynlig liten helt som banet vei for 4x4 over hos Suzuki.
Les også: