De eldste husker nok godt Peugeot 104, de litt yngre minnes sikkert Peugeot 205, mens de yngste er vokst opp med Peugeot 206.
Alle tre bilene tilhører samme familie, nemlig den som hører hjemme i bybil-segmentet. Ja, i Peugeots navn kan vi kalle de for mini-løver. Disse viktige små bilene som har åpnet opp mobiliteten for så veldig mange rundt om i verden.
-->
For Peugeot strekker denne historien seg fra 1972 og fram til, og fra modellen 104 til dagens prisbelønte 208.
Det har siden starten kommet hele 10 generasjoner og 25 millioner mini-løver, og målet har ikke endret seg på 50 år ‒ å tilby biler som gir flest mulig mennesker tilgang til en slik mobilitet. Og helst skal bilen være komfortabel, sikker og litt morsom å kjøre.
Og det er helt klart 208, for Peugeot har faktisk laget den så god at den ble kåret til årets bil i Europa i 2020. Da slo den blant annet knock-out på biler som Tesla Model 3, Porsche Taycan og selveste Toyota Corolla. Slett ikke verst!
Med 208, som kom i 2012 og ble ny i 2019, har også Peugeot tatt neste skritt for bybilene. Den nye generasjonen inkluderer nemlig en ren elbilversjon kalt e-208, og det er de helelektriske bybilene som skal bære mobilitetsansvaret i byene i framtiden.
Men la oss starte i rett ende, og sjekke ut modellene som har ført fram til e-208. Her er det altså tallrekken vi har justert etter, ikke årsmodellene.
Peugeot 104 (1972-1988)
En stor Peugeot i en liten pakke.
Det slo Peugeot selv fast.
«Alle 3,58 meter av Peugeot!». Datidens slagord var enkelt og kortfattet. For første gang tilbød en liten 4-dørs sedan komfort, romslighet, sikkerhet og ytelse verdig litt større biler.
Peugeot kunne også tilby en kortere 3-dørs versjon av den første bybilen.
Et annet slagord fulgte også: «Mer enn en bybil, derfor en Peugeot!»
Lengde: 3,30 m (3 dørs) eller 3,58 m (4 dørs)
Effektområde: 46 til 93 hk
1.624.992 biler produsert
Peugeot 106 (1991-2003)
Urban... og også elektrisk
Her satset Peugeot på et moderne design som også utnyttet den innvendige plassen, for dette var en langt kortere søster av Peugeot 205. Oppskriften ble en suksess.
Peugeot 106 hadde et bredt utvalg av bensin- og dieselmotorer, og Peugeot eksperimenterte til og med et elektrisk drivverk. Jepp.
I 1995 utstyrte Peugeot den med et batteri som ga 90 kilometer kjøring. Ikke ille for en elbil et kvart århundre før e-208.
Lengde: 3,68 m (3 eller 5 dørs)
Effektområde: 45 til 120 hk
2.798.246 biler produsert
Peugeot 1007 (2004-2009)
For nyskapende?
Det spør iallfall Peugeot seg, for 1007 var en liten dynamittpakke av innovasjoner.
For det første, med sine to elektriske skyvedører, kunne den rett og slett by på en verdensnyhet.
For det andre, med sin mini-monospace-arkitektur tilbydde denne eksepsjonell innvendig plass i en liten pakke.
Og til slutt, den kom med et bredt spekter av tilpasningsmuligheter for interiøret ‒ lenge før dette ble mote i bilindustrien.
Men det er en grunn til at Peugeot spør, for den ble ikke så vellykket som de håpet.
Lengde: 3,73 m (3 dørs)
Effektområde: 70 til 110 hk
124.200 biler produsert
Peugeot 107 (2005-2014)
Liten er vakker.
Ja, det slår det franske merket fast, for Peugeot 107 skilte seg ut når det kommer til designet.
Foran plasserte de overdimensjonerte frontlykter som skulle framheve fronten, og bak var det original bakluke som besto av et enkelt røkt vindu som skulle gjøre bakenden elegant.
Peugeot 107 er også den minste av mini-løvene som kom med 5 dører og 4 seter. Kort sagt, alle ingrediensene for å gjøre den til en vellykket bybil.
Lengde: 3,43 m (3 og 5 dører)
Effektområde: 54 eller 68 hk
819.062 biler produsert
Peugeot 108 (2014-)
Endelig voksen.
Peugeot 108 er litt som en Peugeot 107 som har blitt voksen.
Selvfølgelig har den ikke vokst i størrelse, men modnet til enda mer.
Både designet og interiøret er mer raffinert enn 107, og ja, det finnes til og med en toppløs utgave.
Og som et tegn på hvordan verden endrer seg, Peugeot 108 er ikke lenger mulig å få som diesel.
Lengde: 3,46 m (3 og 5 dører)
Effektområde: 69 til 82 hk
427.968 biler produsert (så langt)
Peugeot 205 (1983-1998)
Mange, mange ‒ selvfølgelig...
Nå snakker vi om en virkelig legende, og en bil veldig mange nordmenn husker. Og ja, 205 brakte da også Peugeot inn i en mer moderne tid.
Designet, ytelsen, variasjonen av versjoner (bensin, diesel, 3 eller 5 dører, kabriolet, varebil) gjorde sitt til at den bydde på noe for enhver smak.
Den definerte lenge størrelsen på bilene i segmentet ‒ 3,70 meter.
På midten av 1980-tallet reddet den kommersielle suksessen Peugeot fra en kritisk økonomisk situasjon og gjenopplivet løve-merket. Intet mindre!
GTI-versjonene (105, 115 og 130 hk) gjorde inntrykk på alle ytelsesentusiaster. Den satte også store spor etter seg i rallysporten.
Lengde: 3,71 m (3 og 5 dører)
Effektområde: 45 til 200 hk
5.278.050 biler produsert
Peugeot 206 (1998-2012)
Tidenes bestselgende franske bil!
Peugeot nektet en gang i tiden Porsche å kalle sin nye modell for 901, for de mente de eide modellbenevnelser med tre sifre og en 0 i midten. Porsche måtte finne på noe annet, og endte opp med 911. Og som vi vet, Porsche 911 ble den hellige gral for det tyske merket.
Den hellige gral over hos Peugeot er muligens 206. For med over 8 millioner solgte eksemplarer er dette intet mindre enn den bestselgende franske bilen i bilindustriens historie!
En kombinasjon av designet og kjøreegenskapene gjorde bilen til en fulltreffer, og ved å kombinere to innovative modeller i serien, SW stasjonsvogn og CC coupé-kabriolet, traff Peugeot blink og slo rekorder.
Om Peugeot 205 ledet an i rallysporten, VM-titler i 1985 og 1986, så ville ikke Peugeot 206 være dårligere. Det ble titler både i 2002 og 2002.
Mange husker nok også Peugeot 206 for en av tidenes kuleste annonser.
Da en ung inder så et bilde av bilen i en avis ville ha gjøre sin egen bil om til en slik. Han kjørte den blant annet inn i murveggen og fikk en elefant til å sitte på den, og formet den ganske så bra om til en 206.
Filmen kalt «The Sculptor» er fortsatt tilgjengelig YouTube, og du kan blant annet se den her.
Lengde: fra 3,83 m (3 og 5 dører) til 4,03 m (SW)
Effektområde: 60 til 177 hk
8.332.416 biler produsert
Peugeot 207 (2006-2014)
Alle voksne.
Peugeot 207 var starten på Peugeots vekst i det litt mer luksuriøse bybil-segmentet. Med en lengde på 4,03 meter, 20 centimeter lengre enn Peugeot 206, ga den selvsagt langt mer innvendig plass.
I tillegg var både finishen og komforten betydelig forbedret i en serie som fortsatt var rik når det gjaldt motorer og karosseristiler (stasjonsvogn og coupé-kabriolet).
Lengde: 4,03 m (3 og 5 dører) eller 4,16 m (SW)
Effektområde: 70 til 175 hk
2.573.523 biler produsert
Peugeot 208 I (2012-2020)
Introduserer i-Cockpit.
Den 1. generasjonen av Peugeot 208 utmerket seg ved å returnere til mer kompakte dimensjoner - men med mer plass på innsiden i forhold til Peugeot 207. Den brøt også med designstilen til 206/207.
Skiftet var spesielt slående innvendig, der Peugeot 208 innviet det nye i-Cockpit-konseptet, dedikert til kjøreglede.
For å tilfredsstille kjøreentusiaster, var Peugeot 208 GTI den første masseproduserte Peugeot bybilen med over 200 hk.
Lengde: 3,97 m (3 og 5 dører)
Effektområde: 68 til 208 hk
2.158.177 biler produsert
Peugeot 208 II (2019-)
Fet og elektrisk.
Med 2. generasjonen av Peugeot 208 markerer løvemerket inntreden inn i 2020-årene. Et langt mer dristig design gjør at bilen skiller seg ut, og følger ånden til biler som Peugeot 508 og Peugeot 3008 ‒ men også et nikk tilbake til Peugeot 205 med versjonsmerker på de bakre stolpene og vindusdesignet.
Fremfor alt markerer 208 bybilenes inntog i epoken med elektrisk mobilitet med elbilen e-208. Den nye generasjonen er også tilgjengelig i bensin- og dieselversjoner, og tilbyr også avansert multimedia-tilkobling.
Alt dette ga den altså tittelen som årets bil i Europa i 2020.
Lengde: 4,05 m (5 dørs)
Effektområde: 75 til 136 hk
777.410 biler produsert (så langt)
Teller vi opp alle bilene, lander vi altså på 10 forskjellige modeller i løpet av 50 år.
Så vi kan trygt slå fast at Peugeot har satt sitt hjulavtrykk i det lille bybil-segmentet, og det akter de åpenbart å fortsette med ‒ kanskje til og med de neste 50 årene?
Les også: