Annonse
Hjem Nyheter 40 år siden terrengkongen ble en pavemobil

40 år siden terrengkongen ble en pavemobil

Paven har hatt noen sære pavemobiler, og en av disse fikk han for eksakt 40 år siden.

I riktig gamle dager var det dårlig med kjøretøy, noe som var et problem for de stormannsgale. Slike kunne jo ikke spasere rundt som en vanlig dødelig, så løsningen var at slaver bar de rundt på stoler. Ja, som uttrykket «å bæres på en gullstol», men vi skal faktisk ikke så veldig mange år tilbake for å finne denne bisarre tradisjonen også i vår moderne verden.

Paven er som kjent overhode i den katolske kirken og monark i Vatikanstaten, og heller ikke han kunne gå rundt som en vanlig mann. Iallfall ikke når det var høytidelige seremonier. Så løsningen var å bære han på en stol, en tradisjon som kan spores 1.000 år tilbake.

Pave Johannes Paul I var riktignok ikke så veldig glad i tradisjoner eller symboler som skulle vise pavens makt, og prøvde faktisk å kvitte seg med den bærbare tronestolen som 12 menn måtte bære han rundt i.

Men stakkars Johannes Paul I rakk aldri å komme så langt, for han døde kun 33 dager etter at han ble innsatt som pave i august 1978.

Saken fortsetter under Annonsen

Nestemann på tronen var Johannes Paul II, og da var det også slutt med stolbæringen. Paven erstattet tronestolen med pavemobilen, som siden har vært brukt til å frakte pavene under tradisjonelle begivenheter.

Nå har selvsagt paven også før 1978 blitt fraktet rundt i biler på sine utenlandskbesøk, og da gjerne i en svart limousin. Men disse bilene er ikke ekte pavemobiler.

Den første spesialbygde pavemobilen kom fra det polske merket FSC Star (lagt ned i 2009), og ble brukt da Johannes Paul II besøkte sitt hjemland Polen like etter at han ble pave.

Neste bil ut var en ombygd Ford F-serie som ble brukt under et besøk i Irland i 1979, men paven måtte selvsagt også stikke innom folkerike Tyskland.

Det gjorde han i 1980, og Mercedes som tidligere hadde sørget for å forflytte pave Paul IV i en Mercedes-Benz 600 Pullman-Landaulet så sitt snitt til å lage en skikkelig pavemobil.

De tok utgangspunkt i en Mercedes 230 G, ga den (selvsagt) gulldekor og monterte inn en benk som den hellige faderen kunne sitte på.

De hevet gulvet med 40 centimeter, og satte inn de velkjente glassveggene som skulle beskytte paven litt bedre.

Resultatet ble dette:

Den spesielle pavemobilen ble også utstyrt med et enda mer effektivt klimaanlegg, og under panseret var det en 102 hestekrefter sterk motor koblet til en automatkasse som sørget for en rykkfri ferd.

Glassburet ble laget for å beskytte paven for farer og sørge for litt avstand til nærgående troende, og på samme tid sørge for at alle fikk et godt glimt av han. Konstruksjonen var avtagbar, men dette skulle det raskt bli en endring på.

I 1981 ble paven utsatt for et attentatforsøk, og Mercedes erstattet raskt glassburet med skuddsikkert glass. Tyskerne oppgraderte også terrengbilen etter nye sikkerhetskrav både i 1983 og 1985, og den ble en fast følgesvenn for paven under utenlandsbesøk.

Faktisk ble Mercedes-logoen også fjernet fra bilen under et besøk i Østerrike i 1983, og ble erstattet av Puch-logoen. Nå var ikke akkurat det en stor krise for Mercedes, for G-klassen ble nemlig satt sammen av Steyr-Daimler-Puch i den østerrikske byen Graz og solgt nettopp under dette navnet i Østerrike.

Mercedes lagde faktisk to pavemobiler av terrengkongen, og den andre var basert på 230 GE med 125 hk.

Begge var selvsagt basert på den første G-klasse-versjonen kalt 460 som kom i 1979.

Mercedes har også gitt paven ytterligere en G-klasse, nemlig en «mystisk-hvit» G 500 i 463-serien i 2007. Denne pavemobilen har blant annet blitt brukt under et besøk i Brasil i 2013.

Men disse tre var langt fra de første som paven fikk av Mercedes.

Vi nevnte 600 Pullman Landaulet som paven fikk for 55 år siden, men den aller første bilen ble levert allerede i 1930. Det var en Nürburg 460, og i 1960 satte også Mercedes sammen en spesialversjon av 300 Landaulet som paven kunne fraktes rundt i.

Men disse er altså ikke ordentlige pavemobiler, men det var i høyeste grad 1980-utgaven av Mercedes-Benz 230 G.

Her er flere bilder av terrengkongen som pavemobil:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,817FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker