- Annonse -
HjemNyheter40 år siden terrengkongen ble en pavemobil

40 år siden terrengkongen ble en pavemobil

Paven har hatt noen sære pavemobiler, og en av disse fikk han for eksakt 40 år siden.

I riktig gamle dager var det dårlig med kjøretøy, noe som var et problem for de stormannsgale. Slike kunne jo ikke spasere rundt som en vanlig dødelig, så løsningen var at slaver bar de rundt på stoler. Ja, som uttrykket «å bæres på en gullstol», men vi skal faktisk ikke så veldig mange år tilbake for å finne denne bisarre tradisjonen også i vår moderne verden.

- Annonse -

Paven er som kjent overhode i den katolske kirken og monark i Vatikanstaten, og heller ikke han kunne gå rundt som en vanlig mann. Iallfall ikke når det var høytidelige seremonier. Så løsningen var å bære han på en stol, en tradisjon som kan spores 1.000 år tilbake.

Pave Johannes Paul I var riktignok ikke så veldig glad i tradisjoner eller symboler som skulle vise pavens makt, og prøvde faktisk å kvitte seg med den bærbare tronestolen som 12 menn måtte bære han rundt i.

Men stakkars Johannes Paul I rakk aldri å komme så langt, for han døde kun 33 dager etter at han ble innsatt som pave i august 1978.

Nestemann på tronen var Johannes Paul II, og da var det også slutt med stolbæringen. Paven erstattet tronestolen med pavemobilen, som siden har vært brukt til å frakte pavene under tradisjonelle begivenheter.

- Annonse -

Nå har selvsagt paven også før 1978 blitt fraktet rundt i biler på sine utenlandskbesøk, og da gjerne i en svart limousin. Men disse bilene er ikke ekte pavemobiler.

Den første spesialbygde pavemobilen kom fra det polske merket FSC Star (lagt ned i 2009), og ble brukt da Johannes Paul II besøkte sitt hjemland Polen like etter at han ble pave.

Neste bil ut var en ombygd Ford F-serie som ble brukt under et besøk i Irland i 1979, men paven måtte selvsagt også stikke innom folkerike Tyskland.

Det gjorde han i 1980, og Mercedes som tidligere hadde sørget for å forflytte pave Paul IV i en Mercedes-Benz 600 Pullman-Landaulet så sitt snitt til å lage en skikkelig pavemobil.

- Annonse -

De tok utgangspunkt i en Mercedes 230 G, ga den (selvsagt) gulldekor og monterte inn en benk som den hellige faderen kunne sitte på.

De hevet gulvet med 40 centimeter, og satte inn de velkjente glassveggene som skulle beskytte paven litt bedre.

Resultatet ble dette:

Den spesielle pavemobilen ble også utstyrt med et enda mer effektivt klimaanlegg, og under panseret var det en 102 hestekrefter sterk motor koblet til en automatkasse som sørget for en rykkfri ferd.

Glassburet ble laget for å beskytte paven for farer og sørge for litt avstand til nærgående troende, og på samme tid sørge for at alle fikk et godt glimt av han. Konstruksjonen var avtagbar, men dette skulle det raskt bli en endring på.

I 1981 ble paven utsatt for et attentatforsøk, og Mercedes erstattet raskt glassburet med skuddsikkert glass. Tyskerne oppgraderte også terrengbilen etter nye sikkerhetskrav både i 1983 og 1985, og den ble en fast følgesvenn for paven under utenlandsbesøk.

Faktisk ble Mercedes-logoen også fjernet fra bilen under et besøk i Østerrike i 1983, og ble erstattet av Puch-logoen. Nå var ikke akkurat det en stor krise for Mercedes, for G-klassen ble nemlig satt sammen av Steyr-Daimler-Puch i den østerrikske byen Graz og solgt nettopp under dette navnet i Østerrike.

Mercedes lagde faktisk to pavemobiler av terrengkongen, og den andre var basert på 230 GE med 125 hk.

Begge var selvsagt basert på den første G-klasse-versjonen kalt 460 som kom i 1979.

Mercedes har også gitt paven ytterligere en G-klasse, nemlig en «mystisk-hvit» G 500 i 463-serien i 2007. Denne pavemobilen har blant annet blitt brukt under et besøk i Brasil i 2013.

Men disse tre var langt fra de første som paven fikk av Mercedes.

Vi nevnte 600 Pullman Landaulet som paven fikk for 55 år siden, men den aller første bilen ble levert allerede i 1930. Det var en Nürburg 460, og i 1960 satte også Mercedes sammen en spesialversjon av 300 Landaulet som paven kunne fraktes rundt i.

Men disse er altså ikke ordentlige pavemobiler, men det var i høyeste grad 1980-utgaven av Mercedes-Benz 230 G.

Her er flere bilder av terrengkongen som pavemobil:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...
NAF er bekymret for at folk mister tiltroen til politikerne. (Fotos: NAF)

Handlingslammelsen: ‒ Folk mister tiltroen til politikere

Bilistene opplever store prisøkninger på strøm og drivstoff. Og matvarer. Men de styrende politikerne virker handlingslammet. Det bekymrer NAF. Det...
Volvo planlegger en batterifabrikk i Sverige. (Fotos: Volvo Trucks)

Planlegger batterifabrikk i Sverige

Volvo vil møte en stadig økende etterspørsel av el-lastebiler med å etablere et storskala produksjonsanlegg for battericeller i Sverige. Volvo...
Denne robot-hunden fra Hyundai er på besøk i Oslo. (Fotos: Hyundai)

Hyundais robot-hund har funnet veien til Norway Cup

Ingen fare, robothunden Spot verken glefser eller bjeffer! Den finnes mange veier til Rom, og det finnes mange veier til...
Lamborghini har lagt bal seg tidenes halvår, og lar seg ikke affisere av kriser som rir bilindustrien. (Fotos: Lamborghini)

Leveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Det er tre ting som er viktig for et bilmerke; salg, omsetning og lønnsomhet. Alle tre bydde på nye...
Volkswagen ID.4 var den mest populære elbilen i Sverige i juli, viser registrerings-statistikken. (Fotos: Volkswagen)

Elbilene forbi bensinbilene i Sverige

Bensinbilene holdt stand mot elbilene når det kommer til svenske nybilsalget i juli, men det var så vidt. Elbilene...
Alpine vil gjerne at talentet Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso i formel 1, men den australske føreren er foreløpig ikke helt enig i nettopp det. (Fotos: Alpine)

Silly Sesaon i formel 1 når nye høyder

Alpine sier at reservefører Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso som førstefører neste sesong. Problemet? Racerføreren selv nekter plent for...
ABT har kastet seg over villdyret Audi RS 3, og gjort det om, i dette tilfellet, til et grønt beist. (Fotos: ABT Sportline)

Et grønt beist av en RS 3

ABT har kastet seg over råskinnet Audi RS 3, for ja, hvorfor ikke? For rundt ett år siden skjedde det...
Sjekk denne utgaven av Porsche 911 993-serien! (Fotos: Paul Stephens)

Et kunstverk av en Porsche 911

Lettere, sterkere, renere linjer. Det var stikkordene da Paul Stephens skulle gjøre den siste luftavkjølte 911-modellen, 993-versjonen, om til...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her