Ny teknologi er ikke kun utelukkende positivt, for bilene blir
nå bokstavelig talt rullende datamaskiner som også åpner for datainnbrudd.
Det verste scenarioet er om noen hacker bilen mens den
kjører, og for eksempel styrer den ut av veien eller deaktiverer bremsene. At noe
slikt skjer er heldigvis ganske så usannsynlig, men noe som faktisk er ganske
så sannsynlig er det som kalles «relay attack» mot nøkkelfrie systemer.
Dette er en metode hvor kjeltringer plukker opp signalene som sendes fra nøkkelen, og kloner nøkkelen digitalt. Dette gjøres for eksempel ved å plassere kloneverktøyet (typisk en bærbar PC) inntil en husvegg, og deretter klone nøkkelbrikken som henger i skapet.
Deretter er det bare å hoppe i bilen og kjøre av gårde, akkurat
som om de har nøkkelen i lomma.
Thatcham Research er bekymret for sikkerheten rundt
nøkkelfrie systemer, og har begynt å teste disse for sårbarheter.
I mars testet de 10 nøkkelfrie modeller, hvor skremmende nok
halvparten av disse fikk scoren «dårlig».
Se komplett liste lenger ned.
I tillegg testet de Suzuki Jimny uten et nøkkelfritt system,
og den bilen er åpenbart biltyvens aller beste venn. Modellen endte opp med den
pinlige scoren «uakseptabel».
Men Thatcham har på ingen måter tenkt å gi seg med de
modellene, og har nå testet ytterligere 7 modeller. Og resultatene er like
nedslående som under den første testrunden.
Denne gang fikk faktisk over halvparten av bilene betegnelsen
«dårlig», og bilprodusentene har åpenbart en vei å kjøre før de har kontroll på
dette.
DS 3 Crossback, Mazda 3, Toyota RAV4 og oppsiktsvekkende nok en Volvo, nemlig S60, ble betegnet som «dårlig». Men heldigvis var det også tre tyverisikre modeller også, BMW 7-serie, BMW X7 og Porsche 911.
‒ Tyveri-krav utbetalt av forsikringsselskaper i 1. kvartal
i år var på sitt høyeste siden 2012, med én utbetaling hvert åtte minutt. Dette
viser hvorfor bilindustrien må gjøre mer for å sikre nøkkelfrie systemer, hvor
mange nå gir de kriminelle muligheten til å stikke av raskt og i det stille,
sier Richard Billyeald hos Thatcham Research.
Han understreker at om det ikke hadde vært for de nøkkelfrie
systemene ville alle bilene som nå er testet fått rankingen «god» eller bedre.
Av de 17 nøkkelfrie modeller har under halvparten fått
godkjent, men det er heldigvis mulig å løse dette på en ganske så enkel måte.
BMW og Porsche har kommet med en teknologi hvor en sensor
kontrollere om nøkkelen (brikken) har beveget seg. Om den ikke har det vil
systemet gå i dvale, og dermed fungerer ikke kloning.
‒ Oppdateringene er ikke kun til de dyre modellene, men Porsche
og BMW ruller dette ut til sine storselgere også. Ford har også nylig introdusert
en ny og mer sikker brikke for de nye Fiesta og Focus-modellene, forklarer Billyeald.
Det er altså bedring å spore, og det bra.
For biltyverier er et stort problem, og i England et gedigent
et. For, og hold dere fast nå, forsikringsselskapene utbetaler over 10 millioner
kroner etter biltyverier ‒ hver eneste dag.
Her er listen over alle bilene med nøkkelfri systemer Thatcham
Research har testet, rangert etter scoren:
Bilmodell: | Vurdering: |
BMW 7-serie |
Overlegen |
BMW X7 |
Overlegen |
Porsche 911 |
Overlegen |
Porsche Macan |
Overlegen |
Audi e-tron |
Overlegen |
Jaguar XE |
Overlegen |
Land Rover Evoque |
Overlegen |
Mercedes B-klasse |
Overlegen |
DS 3 Crossback |
Dårlig |
Mazda 3 |
Dårlig |
Toyota RAV4 |
Dårlig |
Volvo S60 |
Dårlig |
Ford Mondeo |
Dårlig |
Hyundai Nexo |
Dårlig |
Kia ProCeed |
Dårlig |
Lexus UX |
Dårlig |
Toyota Corolla Hybrid |
Dårlig |
Les også:
- VW med svært datasenter i Norge
- Tok med seg en diger slange på testkjøring
- Setter stopp for bommer på sideveier