150 heldiggriser bestilte sin Bugatti i fjor

2021 ble nok et rekordår for ultramerket Bugatti.


Bugatti trenger ikke å selge mange biler før inntektene går til værs. Ta for eksempel Bugatti La Voiture Noire.

Nå skal riktignok franskmennene kun lage ett eneste eksemplar av denne, men den blir rett og slett verdens dyreste nybil. Prislappen? En plass godt over 100 millioner kroner.

Det er sikkert ikke noen problem for kunden, og vedkommende er ikke alene om å ha en fet konto.

For tross en global pandemi har bestillingene nærmest rent inn hos Bugatti, og totalt bestilte rekordmange 150 kunder en ny superbil fra Bugatti i fjor. Av disse var solide 60 prosent helt nye kunder.

Det har ført til at hovedmodellen, Chiron, nå er utsolgt, noe som også den mest ekstreme Bugattien i historien er. Bolide ble utsolgt på kun to måneder etter at den ble vist fram i august.

Andre nyheter i fjor var rekordbilen Chiron Super Sport 300+, en versjon som peker på at den har passert den magiske grensen på 300 mph. En prototype ble målt til 304 mph, noe som er 489 km/t.

Bugatti leverte ut også ut alle Divo-eksemplarene som skal lages i fjor, og de åpnet også flere nye showrom som nok setter enda mer fart på salget. Det skjedde blant annet i Tokyo, Singapore og Midtøsten ‒ og Manchester i England. Sikkert til glede for stjernene i City og United ‒ de bør ha råd til en Bugatti.

Faktisk gikk ryktet om at det var Cristiano Ronaldo hos Manchester United som var kjøperen bak La Voiture Noire, men det var nok bare, ja, et rykte.

Slik ser verdens dyreste nybil ut:

Bugatti skuflet altså ut biler og inn penger, og 2021 blir dermed det fjerde året på rad merket setter rekord. Og framtiden ser særs spennende ut.

For nå skal Bugatti slå seg sammen med to andre imponerende produsenter, tyske Porsche og kroatiske Rimac. Sistnevnte har fortsatt ikke kommet med sin første bil, Nevera, men likevel banker store deler av elbil-verden på døra til grunnlegger Mate Rimac.

Grunnen er at bilen, elbilen, blir eksepsjonell, med fire motorer, 1.914 hk, 2.360 Nm, toppfart på 412 km/t og det aller villeste ‒ 0-100 km/t på under 2 sekunder. Selv en formel 1-bil sliter med å holde følge med det.

Porsche er deleiere i det nye merket, mens det er Bugatti og Rimac som skal utvikle bilene.

Merket heter fornuftig nok Bugatti Rimac, og vi kan bare tenke med grøss var disse to klarer å få til sammen.

‒ Vi tror at det vi har skapt med Bugatti Rimac er det beste hyperbilselskapet i verden, som mikser over et århundre med arv, håndverk og innovasjon med den raskttenkende, geniale ingeniør- og banebrytende elektrifiseringsteknologien til Rimac Automobili, sier Mate Rimac, som også er sjef for det nye merket.

‒ Jeg kan ikke tenke på en bedre kombinasjon av ekspertise og – som en livslang beundrer av Bugatti – er det en ære for meg å lede dette felles selskapet som administrerende direktør inn i en revolusjonerende ny framtid for Bugatti.

Dette betyr ikke at det er slutt for den Bugatti som vi kjenner i dag, for både Bugatti og Rimac skal også lage egne biler under egne navn.

Og det er bra. For allerede i år skal Bugatti levere ut minst 80 nye superbiler, og blant annet får de første kundene av Chiron Super Sport sine biler.

En annen superbil, Centodieci, blir også ferdigstilt i år, og alle de 10 håndbygde eksemplarene skal leveres til kunder.

Så uavhengig av hvordan det går med pandemien, vi kan forvente oss et nytt godt år for ultramerket Bugatti.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter