119 millioner til selvgående Oslofjord-skip


Om alt går etter planen skal det snart seile autonome skip over Oslofjorden.

Ordet seile stammer fra det norrøne språket og kommer fra ordet seil, og var noe vikingene bruke da de tilbakela lange distanser på vannet. Gamle vikingskip brukte altså vindkraft, og forurenset ikke.

Dagens frakteskip seiler de også, men ikke på den måten. De bruker drivstoff, og ofte enorme mengder som gir store lokale utslipp. Men de er en nødvendighet, for som vikingene var avhengig av sine skip er det moderne samfunnet også avhengig av frakteskip.

Men nye tider er også i ferd med å innhente den bransjen, og nå går Asko foran som et godt eksempel.

Transportselskapet har for lengst dreid mot en grønnere drift, og har blant annet åpnet eget vindkraftverk, solcellepark og hydrogenanlegg. De investerer også i nullutslippskjøretøy, og har blant annet bestilt 10 Tesla-lastebiler.

Og nå tar de forhåpentlig ikke vann over hodet når de vurderer å ta den grønne satsingen også til havs.

Asko planlegger nemlig selvkjørende fartøy som skal frakte gods over Oslofjorden, og prosjektet har nå fått 119 millioner kroner i støtte fra Enova.

– Dette prosjektet blir en døråpner for utslippsfrie transportløsninger til sjøs. Her viser Asko hvordan sjøtransport kan konkurrere med lastebil også på kortere distanser, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Planen er å sette i drift to autonome (selvkjørende) frakteskip med en kapasitet på 16 semitrailere, og disse skal gå i trafikk mellom Moss og Holmestrand samt fortøyes automatisk i havn.

Ikke nok med det.

Lasting og lossing skal gjøres med elektriske terminaltraktorer, og med tiden skal også disse være ubemannede og autonome.

På toppen av dette skal elektriske lastebiler frakte godset mellom havnene og lagrene.

– Her snakker vi altså om en sammenhengende transportkjede som er hel-elektrisk og utslippsfri både på land, til sjøs og i omlastingen. Dette er noe vi ikke har sett maken til tidligere, sier Nakstad.

Denne kjeden er estimert til å kutte årlige utslipp med 5.000 tonn CO2, og spare veiene for rundt to millioner kjørte kilometer i året.

Asko er også i dialog med andre potensielle brukere av fartøyene, med mål om full utnyttelse av godskapasiteten begge veier.

Prosjektet er fortsatt i planleggingsfasen, og den endelige beslutningen er ikke tatt.

Enova opplyser at forventet oppstart gitt investeringsbeslutning er i 2021, med mål om full drift i 2024.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Nå skal nord endelig få hurtigladere

Enova åpner nå en ny runde med støtte for hurtiglading, og Nord-Troms og Finnmark er først ute. (Begge foto: Enova)

Les mer om:

Nyheter