Det kommer stadig flere syklister til i trafikkbildet, og dette slår dessverre også ut på dødstallene. (Foto: Henriette Erken Busterud, Statens vegvesen)
118 døde i trafikken i 2022
Det var nærere 50 prosent flere omkomne i trafikken i fjor målt mot året før.
‒ Året vi nå har lagt bak oss har vært et mørkt år for trafikksikkerheten. Altfor mange kom aldri fram dit de var på vei, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
‒ Ulykkesbildet vi har hatt i 2022 er svært bekymringsfullt, og er en tydelig påminnelse om at vi må fortsette å holde trykket oppe i trafikksikkerhetsarbeidet.
-->
Det har vært en jevn nedgang i antall mennesker som mister livet i trafikken de seneste årene, og i 2021 ble det satt ny rekord med 80 omkomne. Men den trenden ble brutt i 2022.
Og i tillegg til at det var 38 flere mennesker som mistet livet i den norske trafikken i 2022, var det også mange som ble hardt skadd i trafikkulykker.
Her ligger tallene litt på etterskudd, men ifølge Statens vegvesen var det ved utgangen av august i år registrert om lag like mange hardt skadde siste 12 måneder (september 2021 til august 2022) som i hele 2021 (575 mot 569).
‒ Det skal være trygt å ferdes på norske veier. Men for mange har veien vært alt annet enn trygg i året som gikk, sier Nygård.
‒ Flere sitter tilbake hardt skadet etter å ha vært i en trafikkulykke, og altfor mange har mistet livet. Og for alle som har omkommet sitter det pårørende igjen som har opplevd et stort tap. Mine tanker går spesielt til disse.
Statens vegvesen sier at en tung ulykkessommer preget trafikkåret i fjor, og at resten av året forløp seg normalt. 67 personer omkom i trafikken i månedene mai (19), juni (18), juli (11) og august (19).
Med 8 omkomne i desember endte 2022 med 118 døde i trafikken, viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
‒ Jeg er bekymret over utviklingen, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
‒ Vi har satt oss ambisiøse mål for trafikksikkerheten. Arbeidet mot trafikkdøden fortsetter med uforminsket styrke. En trafikkulykke med drepte eller hardt skadde er en for mange.
Myndighetene analyserer hver eneste dødsulykke, men enn så lenge er det ikke funnet noen klare grunner til oppgangen i 2022. Men dataen viser at omkomne i alderen 45 år eller eldre utgjør nesten hele økningen i antall trafikkdrepte fra 2021 til 2022, og hver tredje omkomne i 2022 var 65 år eller eldre.
‒ Med en aldrende befolkning er dette en utvikling som bekymrer. Vi må bruke vår erfaring i trafikken på en positiv måte, sier Hovland.
Det har også vært betydelige flere som omkom på sykkel i fjor enn tidligere år, og Vegvesenet peker særlig på fem omkomne på elsparkesykkel og to på elsykkel som slår ut på statistikken. 11 dødsulykker med vanlig sykkel er dobbelt så mye som de tre foregående årene.
– Vi skal levere på både nullvekst og nullvisjon i trafikken. Når vi vil at flere skal sykle og gå må vi se på hvordan vi sammen med andre bedre kan tilrettelegge for de myke trafikantene framover, sier vegdirektøren.
Det var også en økning når det kommer til ATV og traktor med seks dødsulykker, dobbelt så mange som i 2021. I årene før dette var det få eller ingen slike dødsulykker.
I tillegg økte antall omkomne på motorsykkel, fra 15 i 2021 til 21 døde i 2022. Vegvesenet sier at vi må tilbake til 2015 for å finne tilsvarende høyt tall. I høysesongen fra mai til august i fjor utgjorde de omkomne på motorsykkel 25 prosent av alle drepte i trafikken.
Tallene viser også at pandemien med restriksjonene den medførte mest sannsynlig har påvirket ulykkestallene, og i 2020 og 2021 var det uvanlig få som omkom i trafikken i Norge. En slik trend finner man også i andre europeiske land, men en mindre trafikk forklarer kun noe av den negative utviklingen i 2022.
– Det er i mange år jobbet godt med trafikksikkerhet i Norge, av store og små aktører. I europeisk sammenheng har vi få omkomne i trafikken målt opp mot folketallet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
‒ Jeg ønsker meg for det nye året er at vi alle blir enda mer bevisste og flinke til å gjøre de riktige tingene i trafikken – at vi blir enda mer oppmerksomme og konsentrerte om trafikken. Det vil bidra til å redde liv og å nærme oss nullvisjonen.
Samferdselsdepartementet opplyser at de følger situasjonen nøye, og at det systematiske trafikksikkerhetsarbeidet som har pågått over flere år fortsetter.
– Det jobbes målrettet og effektivt med trafikksikkerhet fra mange ulike aktører, og det har det blitt gjort i flere tiår, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
‒ Vi har fått sikrere kjøretøy og mer effektive kontroller, bedre rednings- og skadehåndtering, og en satsing på utbygging og utbedring av veinettet har hatt effekt. I tillegg har det vært jobbet godt med det trafikantrettede og holdningsskapende trafikksikkerhetsarbeidet. Dette trykket skal vi bidra til å holde oppe.
Norge har en nullvisjon når det kommer til drepte i trafikken, og selv med en oppgang i 2022 blir denne planen viktig i årene som kommer.
‒ Vi har fortsatt en lang vei å gå for å nå nullvisjonen. Ulykkesutviklingen i 2022 viser at det er helt avgjørende at vi holder fokuset og innsatsen oppe i trafikksikkerhetsarbeidet. Det arbeidet fortsetter i 2023, sier Nygård.
Les også: