Hyundai skal kun selge elbiler

Modellen Ioniq satte Hyundai for alvor på det norske kartet i 2016, og nå sørger den nye elbilserien også kalt Ioniq for en unik satsting her i Norge ‒ nemlig utelukkende elbiler.


I dag satser alle de etablerte bilmerkene på elbiler, men vi skal bare få år tilbake da dette ikke var tilfelle. For det er nye og strenge utslippsmål som har tvunget produsentene til å tenke nytt, og mer spesifikt på elektrifisering.

Et av merkene som var tidlig på ballen var Hyundai, som tilbake i 2016 kunne presentere et kinderegg av en bilmodell. Navnet var da også ganske elektrifisert ‒ Ioniq ‒ en kombinasjon av ordene ion og uniqe.

Her helgarderte Hyundai seg ved å tilby denne modellen både som en ren hybrid, en ladehybrid og en elbil. Dermed var den elektrifiserte satsingen for alvor i gang.

To år senere kunne Hyundai presentere sin andre elbil, og denne gang i form av en SUV. Det var den elektriske versjonen av Kona, og det ble raskt klart for Hyundai Norge at elektrifiserte biler var framtiden.

I 2020 kuttet den norske importøren ut alle bilene som ikke var ladbare og elektrifiserte, mens Hyundai sentralt bestemte seg for å satse på en helt ny serie med biler som kun var elbiler.

Den serien fikk navnet Ioniq, og den første elbilen i denne heter Ioniq 5 og har vært en stor suksess. Den er Norges femte mest registrerte nybil i 2022, og sørger indirekte for at Hyundai Norge nå blir en elbilimportør.

For med Ioniq 6 i horisonten dropper Hyundai Norge nå alle ikke-elbiler fra og med 2023.

‒ Vi har stor tro på den modellporteføljen vi allerede har, og når vi nå har lansert helt nye Ioniq 6 er tiden inne for å kun selge helelektriske biler i det norske markedet, sier Thomas Rosvold, Managing Director i Hyundai Motor Norway.

‒ Ioniq 5 og Kona Electric har for lengst tatt posisjoner som noen av de mest populære bilene i markedet, og vi er trygge på at de rene elbilene våre vil gi oss fortsatt suksess inn i framtiden.

Selv om de nye elbilmodellene selvsagt blir viktige, har ikke Hyundai tenkt å la de gamle modellene seile sin egen sjø.

‒ Nylig har vi også fått se de første bildene av neste generasjon Kona Electric, og det er en modell som blir både større, stiligere og mer dynamisk enn tidligere. I tillegg til en rekke andre nyheter som kommer de neste årene er vi med andre ord rigget for en helelektrisk framtid, sier Rosvold.

Les om og se for øvrig den nye Kona-utgaven via en av lenkene nederst.

For Hyundai Norge betyr ikke beslutningen om å droppe ikke-elbiler så veldig mye, for de er allerede kjent som et elbilmerke her hjemme og har en elbilandel på 93 prosent. Hyundai Norge sier at elbiler har stått for over 90 prosent av salget i Norge de siste årene.

Totalt har det koreanske merket i perioden 2020-2022 levert 25.000 personbiler i Norge, hvorav 92 prosent er helelektriske.

I framtiden vil altså salget utelukkende bestå av elbiler, og her er bilder av en som nok blir et ganske vanlig syn på norske veier i årene som kommer ‒ Ioniq 6:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter