Mai byr på flere fridager og mer trafikk på enkelte dager, så ta det med ro og vis hensyn. Og ja, selvfølgelig skal alle bruke bilbelte. (Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen)

11 omkom på veiene i april

Bare i Innlandet mistet seks mennesker livet i trafikkulykker sist måned, viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.


Totalt har nå 28 mennesker mistet livet på de norske veiene så langt i år, noe som er en stor oppgang fra april 2022 da 18 mennesker mistet livet i trafikken.

Over halvparten av de omkomne i april mistet livet i ulykker i Innlandet.

‒ Seks omkomne i Innlandet er et høyt antall trafikkdrepte på en måned i ett fylke, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Noer av forklaringen er at to av ulykkene var med flere omkomne, men Vegvesenet understreker at tragedien alltid stor for dem som mister sine.

‒ I fjor opplevde vi flere ulykker med mer enn én omkommet, men det skjer heldigvis ikke så ofte. At det er to slike ulykker i ett fylke på én måned, er svært uvanlig. Alle dødsulykker undersøkes grundig for å finne svar, slik at vi kan få ulykkestallene ned og nærme oss nullvisjonen, sier Ranes.

Alle de seks som mistet livet i Innlandet var involvert i møteulykker, og sju personer har nå omkommet på veiene i fylket så langt i år. I Trøndelag omkom tre på veiene i april, mens det var en dødsulykke i henholdsvis Møre og Romsdal og Nordland i forrige måned.

15 av de 28 som har mistet livet i trafikken så langt i år har vært involvert i møteulykker, mens fem har mistet livet i utforkjøring og fem har vært fotgjengerulykker.

Vi er nå inne i en måned med mange fridager og utfarts-helger, og Ranes peker på ansvaret vi har som bilførere.

‒ Hvis vi alle bruker bilbelte, er edru, våkne og avpasser farten etter forholdene, gir vi et svært viktig bidrag til å få ned tallet på drepte og hardt skadde på veiene, sier hun.

Mai markerer også for alvor starten på MC-sesongen, og Trygg Trafikk er bekymret. I fjor mistet nemlig hele 21 mennesker livet i MC-ulykker, og senest mandag ble det rapport om en dødsulykke med MC.

‒ Det er langt høyere risiko for å havne i en alvorlig ulykke med MC enn for eksempel med bil, påpeker pressesjef i Trygg Trafikk, Christoffer Solstad Steen.

‒ Motorsyklisten er mindre beskyttet, og kjøretøyet er mer krevende å kjøre. Dette innebærer blant annet at motorsyklister må planlegge og utvikle en god kjørestrategi i langt større grad enn bilister. Det skal veldig lite til før man mister kontrollen. Vi snakker ikke bare om unge menn som kjører så fort sykkelen går, men også voksne menn som feilberegner fart og plassering på tur inn i, og gjennom sving.

Mai er også høydepunktet for russen, og mange ruller rundt i eldre busser.

– Russetiden er en spesielt sårbar tid for ungdommen vår, og vi oppfordrer på det sterkeste at foreldre, foresatte, skole og myndigheter gjør det de kan for å tilrettelegge for en trygg og god feiring for russen. Ikke la dem kjøre rundt i russebusser eller russebiler hvor sikkerheten ikke er i ivaretatt, sier Solstad Steen.

I mai i fjor omkom 19 personer i den norske trafikken, og det er det høyeste tallet for en enkel måned siden 2015, ifølge Trygg Trafikk.

– Vi er med god grunn bekymret for hva som møter oss i mai. Fjorårets mai var grusom, og vi må unngå å havne i en lignende situasjon igjen. Selv om vi ikke er kjent med årsakene til alle ulykkene i fjor, er det fortsatt for mange ulykker som skyldes for høy fart, kjøring i ruset tilstand og uoppmerksomhet. Det er viktig at vi alle tar ansvar for å være skikket til å være i trafikken. Bruk bilbelte, skru på bilmodus på telefonen og hold farten på et forsvarlig nivå, sier Solstad Steen.

Nullvisjonen i Nasjonal transportplan har som mål at det skal være maksimalt 50 drepte i trafikken i 2030, og ingen skal omkomme i veitrafikken i 2050.

Mai byr på flere fridager og mer trafikk på enkelte dager, så ta det med ro og vis hensyn. Og ja, selvfølgelig skal alle bruke bilbelte. (Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen)

Les også:

Les mer om:

Nyheter