Det er nå rundt 2.000 dager siden Bentley stolt kunne levere
sin aller første Bentayga, nærmere bestemt i begynnelsen av 2016. Det britiske luksusmerket hadde en klar ambisjon med den nye
modellen ‒ de ville til topps.
januar 2016 gjorde de like godt det i Kitzbühel, nærmere bestemt i verdens
tøffeste utforløypa. De parkerte den nye SUV-modellen midt i «Der Streif», slik at ingen skulle være i tvil om hvor imponerende denne kjøremaskinen var. Dette skulle være en «game changer» som taklet absolutt alle utfordringer. Og det var ikke småtterier Bentley kunne slå i bordet med. Bilen var den sterkeste, raskeste, mest luksuriøse og mest eksklusive SUV-modellen i verden, og kundene lot seg selvsagt forføre. Ved lansering kom Bentayga med en diger W12 på 6-liter med
twin-turbo som huset 608 hester og et voldsomt dreiemoment på 900 Nm, og den rørte
på seg som en ekte sportsbil. 0-100 km/t ble gjort på 4,1 sekunder, mens
toppfarten akkurat bikket 300 km/t. Siden har det kommet fem utgaver og fire drivverk av den
imponerende bilen, og den ble også modellen som tok Bentley inn i den elektriske
framtiden med en ladbar hybrid som kombinerer elmotor med en V6-motor. Denne
har et utslipp på 79 g/km ‒ rett og slett imponerende for en diger SUV som lett
kan trekke 3.500 kilo bak seg.
som produserer 550 hk og 770 Nm, og denne klarer sprinten på 4,5 sekunder og
når 290 km/t. Bentayga Speed er den kraftfulle søsteren, og denne satte i
2018 ny rekord for serieproduserte SUV-modeller opp det berømte bakkeløpet Pikes
Peak. I denne er W12-motoren tunet til 635 hk, og den bikker 100 km/t på 3,9
sekunder og har en toppfart på 306 km/t. Over 20.000 kunder kan altså sette seg inn i sin egen Bentayga,
som er bygget av 230 medarbeidere som totalt bruker 100 timer på en slik bil. At den har vært en formidabel suksess viser altså
salgstallene, som for Bentleys del har økt betraktelig etter at Bentayga ble
introdusert i 2016. I fjor endte salget på 11.006 Bentley-biler, riktignok med
den nye Grand Toureren Bentley Continental GT som den bestselgende. Men også Bentayga
holder seg populær, og salget av SUV-modellen økte med formidable 18 prosent i
2019. Det var mye takket være nye versjoner som Speed, Design
Series og selvsagt Hybrid, så Bentayga kommer ikke til å forsvinne med det
aller første.