Kia Norge har gjort årets bil i verden om til en varebil, og dette er verdens første EV9 med kun to seter. (Fotos: Kia)

Norsk verdensnyhet ‒ Kia EV9 som varebil

Kanskje ikke så veldig overraskende når årets bil i verden først blir varebil ‒ Norge blir første land ut.


I forrige uke ble årets bil i verden, den aller største bilprisen, kåret, og Kia kunne slippe jubelen løs. I finalekamp med BYD Seal og Volvo EX30 stakk Kia EV9 av med flest stemmer. 

Det kommer på toppen av en annen stor pris, for elbilen som er tilgjengelig enten med seks eller sju seter ble også kåret til årets globale bil av den rene kvinnejuryen. Denne prisen ble selvsagt delt ut på kvinnedagen 8. mars. 

Kia feirer den imponerende dobbeltseieren med en splitter ny versjon, nemlig en 2-seters varebil med et gedigent bagasjerom.

Dermed blir altså EV9 tilgjengelig med grønne skilter her i Norge, og det bare et snaut halvår etter at den kom til landet. Det er raskt levert av Kia Norge.

Bakgrunnen er ifølge Kia Norge mangelen på helelektriske varebiler her i landet, spesielt i en tid hvor stadig flere anbud har et krav om null lokalt utslipp. Og det baner altså vei for en litt mer spesiell EV9 utstyrt med grønne skilt.

Varebilen med firehjulsdrift kan dra 2.500 kilo henger, byr på god bakkeklaring og ikke minst haker den ut både rekkevidde og lading. Førstnevnte er på over 500 kilometer, mens 15 minutters lading fyller på med 249 nye kilometer under ideelle ladeforhold.

Og den gode nyheten er at absolutt alle versjoner av Kia EV9 kan bygges om, inkludert den litt rimeligere utgaven med bakhjulsdrift. 

‒ Det er mange som ikke trenger eller ønsker å kjøre rundt i det vi ofte omtaler som en kassebil. Nå får de en elektrisk mulighet. En skikkelig kul SUV med skikkelig størrelse på. Vi har testet den ut på en rekke varebilbrukere allerede og de sier to ting. Dette er tøft, og her sitter man faktisk ganske godt, forteller en engasjert kommunikasjonssjef for Kia Bil i Norge, Christian Lagaard. 

‒ Det må være lov å si at det er kult å kjøre en varebil som ser litt feit ut, som går bra og samtidig bidrar til mindre utslipp langs veien eller på byggeplassen.

Noen som bør sette pris på den nye versjonen er rørleggere, elektrikere og snekkere, for Kia har tenkt på disse under utviklingen. Dermed er skuffer i gulvet som en del av standardutstyret.

Kia kan også fortelle at mange som har testet varebilen har trukket fram elektrisk justering av rattet på GT-Line versjonen, og de elektriske setene som åpner for å stille inn sitteplassen ganske så enkelt. 

‒ De vi har vist bilen til sier det er bra det kommer en slik type helelektrisk SUV som varebil på markedet. Så langt er vi jo alene om dette i Norge. Dette kan fort bli en viktig bil i porteføljen til Bertel O. Steen som fra før er sterke på varebil, mener Lagaard.

‒ At både varme og kjøling av rørleggersprekken er standard på alle versjoner er også noe vi har fått tommelen opp for, humrer kommunikasjonssjefen.

Det har kommet ganske mange elektriske varebiler til de siste årene, men dette er første gang en elbil som faktisk er kåret til årets bil i verden blir tilgjengelig med grønne skilter. 

Den store plussen med å gjøre en vanlig elektrisk personbil til varebil er at man får ladingen og rekkevidde som en slik i utgangspunktet kan levere. For ansatte betyr færre og raskere lading en enda mer effektiv arbeidsdag. 

‒ Vi ser eksempler på at EV9 ved normal kjøring om vinteren går over 400 kilometer, og vi ser at den lader fra 10-80 prosent på noe over 24-26 minutter, forklarer Lagaard.

‒ Begge deler ble bekreftet i NAFs vintertest. For en næringsdrivende er hver time på ladestasjonen tapt inntjening. Om vi tenker oss et normalt kjøremønster og sammenligner med en del av konkurrentene våre ser vi at man fort kan spare et par timer i måneden på å lade en Kia EV9.

I tillegg kan selvsagt en 2-seters EV9 by på lignende komfort og utstyr som personbilutgaven. 

Kia Bil Norge sitter her på en verdensnyhet, for dette er første gang en EV9 blir ombygd til varebil. Og det har de klart uten å skjære i tak eller annet interiør, og det trengs heller ingen utvendige endringer for å bygge den om.

‒ Dette er en klar fordel. Da kan man bare sette inn setene igjen når bilen en gang er ferdig med sitt liv som varebil. Så har du igjen en familie- SUV med seks eller syv seter, sier Lagaard.

Det er ytterligere en stor fordel med denne kontra til de som har forbrenningsmotor, for bilen åpner også for å levere strøm til eksterne apparater. 

‒ Ved hjelp av V2L-teknologi kan bilen også brukes som en rullende powerbank. Du kan koble alt fra stikksag til høytrykkspyler og lamper til en EV9 med en vanlig kontakt, forklarer kommunikasjonssjefen.

‒ Bilen leverer hele 3.600 watt ut av ladeluken med V2L-koblingen på plass. Dette kan være svært praktisk, om ikke annet for å fyre opp en elektrisk grill på byggeplassen i lunsjen en deilig sommerdag.

Rent praktisk forklarer Kia Norge at lengden på varerommet er 207 centimeter og åpningen er 73 centimeter høy.

To innebygde skuffer i gulvet er altså standard, men det er også mulig å få EV9 med dobbelt gulv og fire skuffer.

Da blir også gulvet helt flatt innover i lasterommet, og slik ser hyllesystemet ut:

En Kia EV9 strekker seg over fem meter i lengden og har en bakkeklaring opp mot 18 centimeter, og WLTP rekkevidde er på inntil 563 kilometer som RWD og 512 kilometer som AWD. 

I likhet med den vanlig Kia EV9 har også varebilen en garanti på 7 år, og samtlige versjoner kan altså bygges om.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Kia EV9 Kia Varebil