KMG Torres EVX nærmer seg Norge, og har også fått en startpris. (Fotos: KMG)

Her er Norges-klare Torres EVX

Det er ikke bare duket for en ny elektrisk SUV, men også et nytt merke. Eller, iallfall et nytt merkenavn. Nå er den norske prisen for Torres EVX også klar.


Det er veldig sjeldent et bilmerker skifter navn, mens det er litt mer vanlig at noen går konkurs og gjør comeback under et annet navn.

SsangYong, Koreas tredje største bilmerke etter Hyundai og Kia, har ikke gått konkurs, men har funnet nye eiere gjennom den koreanske KG-gruppen, store blant annet på områder som kjemikalier og stål.

Resultatet er et selskap som heter KG Mobility, og ikke minst et «nytt» bilmerke som heter KGM. Ja, tidligere kjent som SsangYong.

Med nye eiere og nytt navn har det koreanske merket fått skikkelig vind i seilene, og skal lansere flere biler i Europa. Og det inkluderer også merkets aller første rene elbil, den nye modellen kalt Torres EVX.

Ikke overraskende er dette en SUV i C-segmentet, og dermed går elbilen inn i det aller heteste segmentet i bilverden. Torres EVX er 4,72 meter lang, og det er omtrent like stor som den særs populære Tesla Model Y som måler 4,75 meter.

Torres EVZ er i tillegg 1,89 meter bred, 1,74 meter høy og har en akselavstand på 2,68 meter.

Videre har den et voldsomt bagasjerom som rommer hele 839 liter, og faktisk er det potensielt hele 1.662 liter bagasjeplass om 2. rad felles ned.

Elbilen som veier 2.410 kilo er også godkjent for en hengervekt på 1.500 kilo.

KGM Norge opplyser at den i første omgang kommer med forhjulsdrift, så det er mulig det er planlagt en utgave med drift på alle hjulene.

Designmessig skiller bilen seg litt ut med et ganske røft ytre med en front bestående av lysblokker, og det er også utbygde skjermer som bidrar til uttrykket.

Det er heller ingenting å frykte når det kommer til batteriet, for det får de fra elbilgiganten BYD. Torres EVX er utstyrt med Blade-batteriet til BYD, og er på 73,4 kWh.

Rekkevidden er opplyst til 462 kilometer, og batteriet åpner også for Vehicle-to-Load-funksjon (V2L) som åpner for å levere strøm til eksterne strømapparater. Hurtiglading fra 10-80 prosent er opplyst til 37 minutter, og hjemmelading fra 0-100 prosent via ombordladeren på 11 kW tar 9 timer.

KGM smeller like godt til med en skikkelig batterigaranti på hele 10 år og 1 million kilometer, mens fabrikksgarantien er på 170.000 kilometer eller 5 år.

Bilen har et drivverk med 152 kW/207 hk, og klarer 0-100 km/t på 8,1 sekunder.

På innsiden sier KGM at det er fokusert på kvalitetsmaterialer og moderne designelementer, og det er for eksempel forseter med både oppvarming og ventilering. Og ja, selv baksetene kommer med oppvarming. Komforten til de bak bør også være grei, for andre seterad kan stilles til 32,5 grader.

Torres EVX kommer også med utstyr som Apple CarPlay, Android Auto, navigasjon, atmosfærelys, en stor dobbel panoramaskjerm, 360-graders kamera og elektrisk bakluke.

Den har også moderne førerassistenter, inkludert filassistent, automatisk filskift og autonom selvstyring.

Som tidligere meldt er denne på plass her hjemme allerede i april, mens elbilen debuterte hjemme i Korea allerede i september i fjor.

‒ Vi ser fram til å lansere Torres EVX til Norge – en SUV som vi mener passer perfekt inn i det norske markedet. De første bilene er på vei, og vil være klar for prøvekjøring hos forhandlere allerede i april, sier Steinar Dokken, salgssjef KGM Norge.

KGM Norge som hører hjemme i RSA-gruppen sier at de det siste året har bygd opp et stort og solid forhandlernettverk som strekker seg over hele landet.

‒ Vi har tatt inn godt etablerte forhandlere med solid tilstedeværelse i sine distrikter. Vi har troen på at tilgjengelighet og nærhet til kunden er veien til en best mulig kundeopplevelse. I dag teller forhandlernettverket 30 forhandlere, og det vokser stadig.

Vi har allerede sammenlignet med Tesla Model Y, Norges aller mest populære nybil. På rekkevidde slår Torres EVX akkurat den rimeligste utgaven av Tesla Y med bakhjulsdrift som har 455 kilometer rekkevidde, og det er også tett konkurranse når det kommer til pris.

Tesla endrer som kjent prisene ofte, men i skrivende stund starter folkefavoritten på 442.521 kroner. Den første elektriske fra KGM kryper under dette.

For Torres EVX har fått en introduksjonspris fra 429.900 kroner, så det bør iallfall ikke stå på prisen.

Her er flere bilder av KGM Torres EVX:

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Elbil suv KGM KGM Torres EVX