Euro NCAP har kollisjonstestet små varebiler. (Fotos: Euro NCAP)

De mest kollisjonssikre små varebilene

For første gang har Euro NCAP kollisjonstestet de mindre kassebilene, og det var to biler som skilte seg ut.


Euro NCAP har et mål om å bedre trafikksikkerheten, og de har spesielt to grep som skal bidra til dette.

For det første har de strammet til skruen for å oppnå 5 stjerner, så produsentene må forholde seg til stadig flere og tøffere tester bilene må igjennom.

For det andre er det ikke bare personbiler ute på veiene, og Euro NCAP har utvidet med å teste varebiler. Disse følger ikke den vanlige stjerne-rangeringen, men bronse, sølv, gull og den som tilsvarer 5 stjerner ‒ platina. 

Det er også en score for de som gjør det så dårlig at de ikke en gang når bronsen, og de kaller Euro NCAP like godt «ikke anbefalt». Så nei, ikke en gang en medalje til disse. 

Kollisjonstesterne har tidligere hatt en runde med store varebiler, og nå har de endelig fått testet de små. De fleste av disse har også utgaver som kommer som personbilbil, og dette er ganske populære biler. 

Totalt har Euro NCAP tatt for seg åtte små varebiler, og la oss slå det fast med en gang ‒ alle er ganske så solide. Den dårligste scoren ble faktisk gull, og mange av varebilene er også tvillinger ettersom det samarbeides over en lav sko når det kommer til slike biler.

De som stakk av gullet, men som altså ikke glitret aller mest, var Citroën Berlingo og dens «tvillinger» Fiat Doblo, Opel Combo og Peugeot Partner, samt Renault Kangoo Van og Volkswagen Caddy Cargo.

Gull holder altså ikke til den øverste posisjonen på denne pallen, for her deles det ut platina. Og det var to små varebiler som imponerte så mye at de oppnådde toppscoren og kan kalles platinabiler ‒ Mercedes-Benz Citan og Volkswagen ID. Buzz Cargo.

Euro NCAP forklarer at i motsetning til kollisjonstestene for personbiler går den kommersielle varebilvurderingen spesifikt på teknologi for å unngå kollisjoner. Grunnen er at en varebil skader en bil og andre mer sårbare i trafikken mer enn varebilen, og derfor er det viktige at varebiler har teknologi som hindrer en ulykke.

Og ja, det samme mener EU, for i juli trer nye regler rundt førerassistenter for større varebiler i kraft.

‒ Siden mindre varebiler ofte stammer fra personbiler, kan sjåførene deres forvente et optimalt sikkerhetsnivå når utstyr med høy ytelse er montert, sier Aled Wiliams, programdirektør Euro NCAP.

‒ Det er gode nyheter da at resultatene oppnådd i denne runden hovedsakelig er gull og platina. Imidlertid vurderte Euro NCAP varebiler med utstyr som for det meste er «valgfritt». Det som var bekymringsfullt var mangelen på tilgjengelighet av varebiler utstyrt med disse kollisjonsunngåelsesteknologiene på markedet.

Det var kun Buzz Cargo som hadde teknologi som skal unngå kollisjon som standard, mens Mercedes tilbyr det som ekstrautstyr. Forklarer Euro NCAP.

‒ Det er overveldende bevis på at denne sikkerhetsteknologien reduserer ulykker, dødsfall og skader, og beskytter sjåfører og andre trafikanter, og derfor mener vi at bedrifter som ignorerer disse alternativene svikter i sitt samfunnsansvar, sier Wiliams.

Euro NCAP sier at de på generell basis har merket seg at de mindre varebilene har bedre sikkerhetsteknologi enn de større, og grunnen er at ofte kommer de små også som vanlige personbiler.

Organisasjonen ramser opp utstyr som de forventer kjøretøyene skal ha, og det inkluderer nødbrems rettet både mot biler og myke trafikanter, kjørefeltstøttesystemer, hastighetsassistanse og oppmerksomhetshjelp.

Selv om Euro NCAP nå for først gang kun har kollisjonstestet små varebiler, ble flere slike testet i fjor samme med store varebiler. Den gang oppnådde Ford Transit Courier platina-scoren.

Slik scoret de åtte små varebilene 2024:

  • Mercedes Citan: Platina
  • Volkswagen ID. Buzz Cargo: Platina
  • Citroën Berlingo: Gull
  • Fiat Doblo: Gull
  • Opel Combo: Gull
  • Peugeot Partner: Gull
  • Renault Kangoo Van: Gull
  • Volkswagen Caddy Cargo: Gull
2023-testen:

  • Ford Transit Courier: Platina
  • LEVC VN5: Sølv
  • Nissan Primastar: Sølv
  • Mercedes Vito: Sølv
  • Renault Trafic: Sølv
  • Citroën Dispatch: Bronse
  • Citroën Jumpy: Bronse
  • Opel/Vauxhall Vivaro: Bronse
  • Peugeot Expert: Bronse
  • Toyota Proace: Bronse
Les også:

Debatt