Få nye biler har vel vært på en så stor signingsferd som nye Ford Explorer. Influenseren Lexie Alford, kjent som Lexie Limitless, har nemlig tatt den på en rundtur som inkluderte seks kontinenter og 27 land, så bilen er allerede en ekte globetrotter som lever opp til navnet sitt.
Det er nå ett år siden Ford avduket nye Explorer, som er en 4,47 meter lang crossover som har fått alt av det nyeste det amerikanske merket har å tilby.
Når i tillegg rekkevidden passerer den nye drømmegrensen på 600 kilometer, prisen presses under en annen drømmegrense, 400.000 kroner, den har ganske raskt lading og blir også tilgjengelig med firehjulsdrift, så har vel denne alt som trengs for å bli en salgsvinner.
Administrerende direktør i Ford Motor Norge legger iallfall ingenting imellom når han snakker om viktigheten til denne elbilen.
– Dette er den viktigste og største elbilnyheten for oss i Norge og Europa på lenge, og representerer noe helt nytt i segmentet, sier Per Gunnar Berg.
‒ Med nye Ford Explorer tilbyr vi en elektrisk SUV som har svært god rekkevidde både med og uten firehjulstrekk, rask hurtiglading både sommer og vinter, og mange smarte løsninger for en god kjøreopplevelse. Med en startpris fra kun 399.000 kroner er denne totalpakken definitivt klasseledende. Dette er en modell vi vet mange nordmenn har ventet på.
Som vi nå er blitt vant til når det kommer nye elbiler så er det flere batteripakker, og sjefen her er Extended Range. Den som går lengst av disse byr på bakhjulsdrift og 286 hestekrefter, og bryter 600 km-grensen og har en WLTP på 602 kilometer.
De som går for den mer utstyrte Premium-utgaven av disse to mister litt rekkevidde, men de holder seg fortsatt godt over 500 kilometer i rekkevidde.
Det rekker selvsagt ikke til en jorden rundt-tur som var målet til Lexie, men 600 kilometer bryter altså den nye drømmegrensen for elbiler.
De som går for Extended Range og firehjulsdrift får 340 hk, 679 Nm og en rekkevidde på opptil 566 kilometer (532 km for Premium). Her er 0-100 km/t oppgitt til 5,3 sekunder, og denne kan også trekke henger på opptil 1.200 kilo, opplyser Ford.
Det negative er at prisen får seg et hopp med to motorer og Extended Range, og denne kombinasjonen koster 478.000 kroner. Det positive er at det kun er 29.000 mer enn bakhjulsdrift og Extended Range, for denne starter på 449.000 kroner.
Den rimeligste utgaven som presser Explorer under 400.000 er Standard Range-batteriet og bakhjulsdrift, og samtlige priser inkluderer bilen levert Ski og 5-års fri service, melder Ford Norge.
Nå lader ikke Explorer blant de aller raskeste, men 185 kW som Extended Range AWD-utgaven har er bra. Det gjør sitt til at bilen med trekk på alle hjulene og det store batteriet bruker 26 minutter på 10-80 prosent, og det er også batterioppvarming som øker ladehastigheten når det er kjølig på utsiden.
Bilen kan også fås med varmepumpe.
Explorer skal også være en utforsker, så her er bakkeklaringen 19,3 centimeter for de med bakhjulsdrift og terrengforsereren med firehjulsdrift rager 20,2 centimeter fra bakken.
Som 5-seter har nye Ford Explorer et bagasjerom på 450 liter om det lastes opp til toppen av seteryggen, men om det pakkes helt opp til taket øker dette til solide 536 liter.
På innsiden som har en 14,6 tommers berøringsskjerm som kan heves og senkes i en vinkel på mer enn 30 grader er det også en «megakonsoll» på 17 liter, og det er også et oppbevaringsrom kalt «My Private Locker» som kan låses ved å sette skjermen i nederste posisjon.
Det er også duket for to utstyrsnivåer fra start av, Explorer og Explorer Premium. Slik forklarer Ford disse:
- Som standard er Explorer utstyrt med flere avanserte førerassistentsystemer, disse inkluderer blant annet adaptiv Cruisekontroll og blindsonevarsler med varsel om kryssende trafikk. Komforten er også ivaretatt med førersete med 12-veis elektrisk justering, korsryggmassasje og oppvarmet ratt. Den kommer også med opptil 5 kjøremoduser og lydsystem med 7 høyttalere, inklusive en lydplanke.
- Velger du Explorer Premium får du i tillegg sportsseter i hel-Sensico, 20 tommers aluminiumsfelger, Matrix LED-lys med avanserte lysmoduser, flerfarget miljøbelysning i kupe, mulighet for panoramatak på mer enn 1 m2 og et premium 480 watt lydanlegg fra B&O med 10 høyttalere.
Det er også mulig å få elektriske Explorer med ting som 360-graders kamera og et head-up-display, og automatisk filskifte ved kun bruk av blinkeren.
Her er litt fakta om Extended Range-utgavene, men heng med nedover for det kommer blant annet en masse bilder.
Nye Explorer er den første elbilen fra Ford som benytter MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen, og settes sammen i Ford Cologne Electric Vehicle Center som kostet over 20 milliarder å oppgradere.
Den er også den første elbilen som har kjørt jorden rundt, og Lexie tilbakela over 30.000 kilometer på sin lange ferd som også inkluderte Norge.
Det er omtrent like langt som ekteparet Chris og Julie Ramsey tilbakela da de kjørte fra pol til pol med en Nissan Ariya.
Les også:
‒ Det har en ære å få lov å kjøre denne utrolige bilen, som de siste seks månedene har vært som et hjem for meg, sier Lexie.
‒ Jeg hadde som mål å flytte grenser for hva som er mulig å gjøre med en elbil, og er stolt over å si at det har jeg klart.
Etter en slik tur er det selvsagt lov til å smile ganske så bredt når man endelig kommer til målet:
Snart kan også vanlige Ford-kunder kjøre den nye elbilen, for det er altså åpnet opp for bestillinger av Ford Explorer i helelektrisk drakt.
– Med nye Ford Explorer kan vi tilby en helt overlegen totalpakke i dette elbilsegmentet. Det er ingen i det norske markedet som i dag kan tilby en tilsvarende kombinasjon av svært god rekkevidde, det beste av teknologier, så rask hurtiglading og mulighet for firehjulstrekk – alt til en ekstremt konkurransedyktig pris, sier Per Gunnar Berg.
‒ Det er vi svært stolte over å kunne gjøre nå.
Her er bilder av bilen som allerede har sett seks kontinenter, helt nye Ford Explorer: