Ariya blir ikke ensom i Nissans elbilgarasje, for merket har en voldsom satsting på gang. Her en Ariya Nismo som ble lansert i Japan for noen uker siden. (Fotos: Nissan)

Nissan med en voldsom elbil-satsting

Totalt teller Nissans Arc-plan ikke færre enn 30 nye modeller, over halvparten elbiler, og nei, det er ikke snakk om mange år fram i tid.


Det er ofte mange planer når bilmerkene skal stake ut kursen. Slik er det også med Nissan.

Det japanske merket har faktisk tre som går parallelt med hverandre. Nissan Next introdusert i 2020, langtidsplanen Nissan Ambition 2030 og nå også en midt imellom og brobyggeren til de to andre ‒ The Arc. 

Dette er en plan som først og fremst skal drive opp verdien og styrke konkurranseevnen til merket, og nøkkelen for begge de to tingene er nye modeller. Mange nye modeller. 

I tillegg står elektrifiseringen fortsatt sterkt, og det er selvsagt også fokus på nye teknologier og eventuelle nye partnere som kan bidra både til salget og lønnsomheten. Nissan er som kjent med i en alliansen med Renault og Mitsubishi, og har nå blant annet på gang et potensielt samarbeid med Honda. 

Nissan sier at den nye planen kalt The Arc skal gå fra 2024 til ut 2026, så her må vi ikke vente så veldig lenge før det kommer helt nye biler. 

‒ Arc-planen viser vår vei til framtiden. Det illustrerer vår kontinuerlige progresjon og evne til å navigere i endrede markedsforhold, sier Nissan president og administrerende direktør Makoto Uchida.

‒ Denne planen vil gjøre oss i stand til å gå lenger og raskere i å drive verdi og konkurranseevne. I møte med ekstrem markedsvolatilitet, tar Nissan avgjørende beslutninger veiledet av den nye planen for å sikre bærekraftig vekst og lønnsomhet.

Nissan har som kjent et litt større ansvar når det kommer til elbiler, for det var Leafen som var en av de opprinnelige elbilene som banet vei tilbake i 2010. Dette er fortsatt Norges mest populære elbil med rundt 80.000 registreringer. 

Så når The Arc settes i gang handler det mye om elbiler, og 16 av de nye modellene som skal komme de neste årene er helelektriske. 14 er såkalte ICE, biler med forbrenningsmotor, og dette fordi Nissan også vil ta vare på de markedene som ikke har kommet veldig langt i elektrifiseringen.

Alle skal altså med, men det er et ekstra fokus på elbiler. 

Totalt planlegger Nissan å lansere totalt 34 elektrifiserte modeller fra regnskapsåret 2024 og til 2030, og her skal de dekke alle segmenter. De forventer at elbiler utgjør 40 prosent av det globale salget innen regnskapsåret 2026, og 60 prosent i slutten av tiåret. 

Her den ferske Ariya Nismo:

Her i Europa sier Nissan at de skal lansere seks nye modeller innen utgangen av 2026, så vi kan forvente flere helt nye biler bare de neste årene. 

Nissan lanserte nylig en ny GT-R i Japan, men den får dessverre ikke Europa sett noe til. Nissan Europa dro pluggen for sportsbilen i 2022, og skyldte på europeiske desibelgrenser. 

Men en potensiell elektrisk søster til GT-R bør ikke ha noen lydproblemer, og vi får krysse fingrene for at det er en slik på gang. For ja, Nissan sier jo at elbilene nå inn i alle segmenter. 

Her er 2025-utgaven av Nissan GT-R:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Nissan