Xpeng har vist fram G6 i Oslo, og med denne på menyen skal merket firedoble salget i Norge. (Fotos: Xpeng)

Ny modell skal firedoble det norske Xpeng-salget

Xpeng G6 ble vist under en stor bærekraftkonferanse i Oslo, og baner vei for noen hårete mål.


Bærekraft er også et viktig stikkord i bilverden, hvor først og fremst elbiler skal ta ned de lokale utslippene. Dette er ikke noe bilprodusentene selv har bestemt, men kommer grunnet politikere som setter stadig strengere utslippskrav.

Resultatet har vi sett her i Norge ‒ mange nye merker som satser hardt på elbiler. Som Polestar, MG, BYD og Nio, alle med et utspring fra Kina. 

En annen som tilhører denne gruppen er Xpeng, som allerede er på plass her i Norge med fire modeller. G3, G9, P5 og P7. Snart blir de fem, for Xpeng har på vei en SUV med coupélinjer kalt G6. 

Slik så det ut da bilen ble presentert for norsk presse:

Xpeng var ikke snauere enn at G9-modellen gikk til topps da NAF testet ladefarten på de nye elbilene under El Prix i vinter, og toppet på hele 291 kW. Den er ingenting som tyder på at lillesøster G6 er noe dårligere. 

Det kinesiske merket har nemlig en plattform som åpner for 800 volt, og kommende G6 har en oppgitt maks ladefart på formidable 280 kW, og i tillegg skal rekkevidden ligge på rundt 550 kilometer for den som ruller lengst. 

For det er på vei to utgaver, en Xpeng G6 RWD Standard Range samt en Xpeng G6 AWD Performance med 350 kW/476 hk og 660 Nm. Sistnevnte skal klare sprinten på 4,1 sekunder, mens den med kun bakhjulsdrift og 190 kW/258 hk og 440 Nm når 100 km/t på 6,9 sekunder. 

SUV-modellen er for øvrig 4,75 meter lang, 1,92 meter bred og 1,65 meter høy, så denne går rett inn i et brennhet segment. 

Bilen markerer altså en ny norsk satsting fra Xpeng, noe som skal gi en firedobling i antall solgte biler. G6 skal stå for rundt halvparten av disse bilene. 

 Først trinn i raketten avfyres allerede må, for det er klart at Xpeng styrker satsting i Nord-Norge gjennom Bil i Nord. Det betyr blant annet en ny forhandler i Bodø i tillegg til den som allerede er i Tromsø, og Xpeng tar altså steget nord for polarsirkelen.

Dette åpner også for service og utlevering ved Bil i Nords lokasjoner i Svolvær, Mo i Rana og Harstad.

‒ Det er utrolig stas at de svært konkurransedyktige bilene fra Xpeng endelig er på plass i Nord-Norge, og at merket nå er tilgjengelig for lokale kjøpere i Nord-Norge, sier Thor Drechsler som står bak Bil i Nord. 

Det er gode nyheter for de nordpå, som altså får enda flere merker å velge mellom. Og det er også godt nytt for Xpeng som har satt seg tøffe salgsmål. 

‒ Nordmenn er best i verden til å velge elbil når de skal kjøpe ny bil, men fram til nå har elbiler dessverre vært et storbyfenomen. Nå som Xpeng får en sterk tilstedeværelse i Nord-Norge håper vi at vår kombinasjon av lang rekkevidde, høy ladehastighet, og konkurransedyktig pris vil sørge for at langt flere nordlendinger velger utslippsfritt når de skal kjøpe ny bil, sier norgessjef i Xpeng, Claes Persson.

‒ Det blir et viktig skritt i retningen av å kutte de lokale utslippene til den norske bilparken. Det er veldig stas at Xpeng kan bidra til dette.

Xpeng sier at ordreinngangen så langt i år ser meget lovende ut, og det er ikke verst i et nybilmarked som sliter litt i motbakke.  

‒ Vi er overbevist om at vi har gode produkter med våre modeller, som er godt tilpasset det norske markedet, melder PR Manager Knut Arne Marcussen.

‒ De innehar alle de kvaliteter norske elbil-kunder er opptatt av om det skulle være rekkevidde, kjørekomfort, utstyrsnivå eller trygghet, der vi blant annet tilbyr 7 år/160.000 km-garanti på våre biler.

Xpeng G6 blir en viktig modell i den friske satstingen, og slik ser den helt nye elbilen ut:

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Elbiler Xpeng suv Xpeng G6