Også den amerikanske utgaven av Hyundai Ioniq 6 er en kollisjonssikker bil. (Fotos: Hyundai)

22 biler fikk toppscore i amerikansk sikkerhetstest

I likhet med Euro NCAP har også amerikanske IIHS kvesset sine sikkerhetskriterier, slik at det er enda vanskeligere å få toppscore. Likevel oppnådde 22 biler den.


De europeiske krasjtesterne Euro NCAP har fortsatt ikke offentliggjort noen testresultater i 2024, men de testet 17 nye modeller i 2023. Og det var spennende å se hvordan de scoret, for de 5 stjernene henger stadig høyere.

Det har også indirekte ført til at alle nybilene som kommer til Europa blir stadig med kollisjonssikre, noe 2023-resultatene viser. Av de 17 nye bilene oppnådde 14 de viktige 5 stjernene, mens de tre siste også er sikre biler med 4 stjerner.

Andre regioner har dessverre hengt etter Europa på sikkerhetsområdet, noe som betyr at bilistene rundt om i verden kjører mindre sikre biler enn de europeiske sjåførene. Og slik skal det selvsagt ikke være.

Over i USA er muligens Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) inspirert av de stadig tøffere sikkerhetstestene til Euro NCAP, for også de har strammet skruen for toppscoren.

Så de var spent på hvordan bilene ville score da de gjennomførte 2024-testene, og her systemet slik at de som havner i de to øverste kategoriene blir kalt toppsikre biler.

Toppscoren, tilsvarende den europeiske 5 stjerner, heter Top Safety Pick+, mens 4 stjerner kommer i form av Top Safety Pick. Disse bilene får benevnelsen TSP+ og TSP.

‒ Vi fulgte de tøffere kravene vi introduserte i fjor med nok en stor oppdatering av tildelingskriteriene i 2024, sier IIHS-president David Harkey.

‒ Årets vinnere skiller seg skikkelig ut, og tilbyr det høyeste nivået av beskyttelse for både passasjerer i kjøretøy og andre sårbare trafikanter.

Som hos Euro NCAP må bilene takle både direkte kollisjoner som beskytter de på innsiden, ha moderne førerassistenter som hjelper til med å unngå ulykker og gode lys for å få TSP-benevnelsen.

22 av bilene oppnådde TSP+, mens ytterligere 49 fikk TSP. To produsenter kan heve hodet aller høyest, Hyundai-gruppen og Mazda.

Den koreanske gruppen inkluderer biler fra både Hyundai, Genesis og Kia, og dro hjem 6 TSP+ og 10 av bilene oppnådde TSP. Totalt 16 biler der altså.

‒ Hyundai Motor Group er stolt over å ha oppnådd den ledende posisjonen i bransjen med de nye IIHS 2024 TSP/TSPP+-prisresultatene, sier Brian Latouf, president og Global Chief Safety og Quality Officer i Hyundai Motor Group.

‒ Hos Hyundai er sikkerhet grunnleggende for våre kjøretøydesign, noe som demonstreres ved å oppnå bransjens beste sikkerhetsutmerkelser for 16 av våre produkter.

Hyundai og Genesis hadde begge sju biler, mens Kia fikk to priser. Genesis var den av de tre med flest TSP+, tre stykker.

Toyota-gruppen som også inkluderer Lexus kom nærmest med en TSP+ og 12 TSP, men det merket som dro inn flest TSP+ var Mazda.

Den japanske produsenten endte opp med hele fem TSP+, og på toppen fikk de også en TSP.

Det var SUV-modellene som sto for flest TSP+, mens de store favorittene over dammen, pickupene, slet litt mer. 

‒ Det høye antallet SUV-er som får priser reflekterer sannsynligvis dominansen til disse kjøretøyene på det amerikanske markedet, sier Harkey.

‒ Men det er skuffende at bare fire pickuper og fire mellomstore biler får priser, med tanke på populariteten til disse klassene.

Disse 22 bilene oppnådde TSP+ i 2024-testene til IIHS, og her kan du også se alle bilene som er toppsikre i USA i 2024.

Små biler:

  • Acura Integra
  • Mazda 3 hatchback
  • Mazda 3 sedan
  • Toyota Prius
Mellomstore biler:

  • Honda Accord
  • Hyundai Ioniq 6
Store luksuriøse biler:

  • Genesis Electrified G80
Små SUV:

  • Genesis GV60
  • Honda HR-V
  • Hyundai Kona
  • Mazda CX-30
  • Mazda CX-50
Mellomstor SUV:

  • Ford Explorer
  • Kia Telluride
  • Mazda CX-90
  • Nissan Pathfinder
  • Subaru Ascent
Mellomstor luksuriøs SUV:

  • Acura MDX
  • BMW X3
  • Genesis GV80
  • Mercedes-Benz GLE
  • Tesla Model Y
Les også:

Debatt