Mer luksuriøst enn dette blir det knapt. (Fotos: LEVC)

Fra taxi til luksuriøse flerbruksbiler

LEVC nøyer seg ikke bare med å lage elektriske drosjer, og viser nå bilder av innsiden til L380 MPV. Her oser det av luksus.


Geely-eide LEVC (London Electric Vehicle Company) har så langt fokusert på elektriske taxier, og har hatt stor suksess. For i fjor kunne de feire to ganske store milepæler.

Coventry-fabrikken spyttet da ut sitt 10.000. kjøretøy, og ikke minst overtok TX-modellen hegemoniet til dieseldrevne taxier i London. Da rundet de 6.000 taxier, og dermed er det flere helelektriske sorte drosjer enn dieseldrevne i metropolen.

Med suksessen har også ambisjonen vokst, og nå nøyer de seg ikke lenger med å være et nisjemerke for drosjemarkedet. De vil ut i MPV-markedet, det for de store flerbruksbilene.

Det skal de gjøre med modellen kalt L380, og nå åpner de døren og gir oss en titt på innsiden. Og dette må vel bare bli bra?

Modellen er basert på den helelektriske plattformen Space Oriented Architecture (SOA), og navnet sier vel det meste. Her er det plassen som skal prioriteres.

LEVC sier selv at inspirasjonen til L380 er å mikse luftig, sofistikert plass med førsteklasses materialer, og ikke overraskende har de sett over til flyverden. Der har de som kjent 1. klasses kabiner, og dette skal L380 kopiere.

Så her er det luksuriøse sitteplasser til åtte, og baken bør hvile ganske komfortabelt på stoler kledd i mykt semianilinskinn – og disse kan selvsagt vippes ned for en aldri så liten høneblund.

Ja, det er også Alcantara-stoffer, lys krom og krystaller som utgjør den overdådige kabinen.

Videre kan LEVC opplyser om et organisk, flytende dashbord og et 2,18 m² panoramaglasstak, så her bør det være lys nok. Og blir det faktisk for lyst er det en intelligent dimming, i tillegg til ting som tradisjonelle kinesiske Ruyi-formede lufteventiler og lyseffekter som viser London-ikoner som Tower Bridge og Big Ben.

Det er selvsagt begrenset hvor aerodynamisk det er mulig å få en slik bil, men som vi kan se av bildene har LEVC tatt en del grep. Som å løfte løsninger fra flyaerodynamikk, og laget hjul som visstnok skal hylle  London Eye.

‒ Vårt eksepsjonelt talentfulle team er forpliktet til å utvikle innovasjoner innen bildesign på tvers av temaene luksus og plassoptimalisering. L380 MPV, den første av en ny bølge av rene elektriske LEVC-produkter basert på vår SOA-plattform, pløyer virkelig ny mark, inspirert av sektorer som luksusflyreiser og våre internasjonale kulturer, samlet av plasseffektiv og svært fleksibel skjæring- avansert teknologi, skaper en høynivå og luksuriøs atmosfære, sier Brett Boydell, global sjefdesigner.

‒ Når vi akselererer overgangen vår fra å produsere verdens mest avanserte og ikoniske taxi til å bli et ledende selskap innen e-mobilitetsteknologi, er jeg glad for å nå nok en viktig milepæl, og avsløre flere detaljer om vår nye L380, som setter nye standarder i luksus MPV-sektoren, supplerer administrerende direktør Alex Nan.

Hva mer vi kan vente oss fra LEVC blir spennende å se, for her kan de altså plukke løsninger og teknologi fra den store Geely-gruppen som inkluderer merker som Volvo, Polestar og Zeekr.

Men selv de må strekke våpen når det kommer til luksus, for som bildene under viser er dette ganske så ekstremt for LEVC L380.

Les også:

Debatt