Det nærmer seg 80.000 registrerte Nissan Leaf, som er Norges aller mest populære elbil. (Fotos: Nissan)

Elbilparken: Norge et hav foran andre land

Norge er ikke bare det globale lokomotivet i overgangen til elbiler, men også et hav foran andre europeiske land. Se tallene.


For drøyt 10 år siden, i 2013, landet elbilene på drøyt 5 prosent av det totale nybilsalget i Norge. Men da hadde antall nye elbiler allerede doblet seg fra 2012, og en gryende boom var i gang.

I 2014 spratt markedsandelen opp til 12,6 prosent, og siden har elbilandelen bare vokst og vokst og ligger nå på rundt 90 prosent av nybilene.

Det er helt unikt i verden, og grunnen til boomen var opprinnelig et stadig bredere tilbud av elbiler kombinert med gode incentiver som lokket nordmenn over på helelektrisk kraft.

I dag er det mange importører ikke tar inn andre typer biler, og når valgfriheten forsvinner så må man selvsagt gå for de nybilene som er tilgjengelig. Nybilsalget har for øvrig falt i år, og forrige måned var den dårligste mars-måneden på 15 år.

Da Nissan rundet en halv million Leafer måtte selvsagt nummer 500.000 levers til elbil-lokomotivet Norge.

Men selv om 9 av 10 nye biler er helelektrisk betyr det ikke at elbilene regjerer veiene, for det gjør de ikke. Det er fortsatt mange ganger flere tradisjonelle biler på veiene, men boomen har gjort sitt til at Norge er en hel oppløpsside foran resten av Europa når det kommer til en elektrisk bilpark.

Den elektroniske registreringsportalen Vignettecroatia.com har nemlig sett på de europeiske 2022-tallene, og dermed vet vi hvordan det står til med elbilandelen i Europa.

Og en ting er klart ‒ det er en lang vei å kjøre før flesteparten av bilene på veiene er elbiler.

Som soleklar ener troner altså Norge på topp, og analysen viser at 20,12 prosent av alle kjøretøyer var helelektriske. 2022-dataene viser at det var 3.018.728 registrerte kjøretøy i Norge, og av disse var 607.516 elektrisk drevne.

Og det skandinavisk på toppen.

Danmark følger nemlig nærmest med 4,02 prosent nullutslippsbiler, og her var det 2.801.076 registrerte kjøretøy og 112.674 av dem var elektriske.

Den siste pallplassen tilfaller Sverige, som landet på en 3,97 prosent. Her var det 4.979.761 registrerte kjøretøy i 2022, og av disse 197.709 elektriske.

De som har fulgt med elbil-utviklingen vet at Nederland har blitt dratt fram sammen med Norge, men de kommer seg altså ikke en gang på pallen.

I det lille og flate landet var 3,7 prosent av bilene elektriske i 2022, og grunnen til den lave prosenten er at det bor ganske mange der. Av en kjøretøypark på 8.917.707 var det 330.113 registrerte elektriske biler.

For øvrig utgjør et av Europas aller minste land, Luxembourg, topp-5, og det kun med 13.909 elektriske biler. Totalt var kjøretøyparken der på 444.818 i 2022.

Så en skikkelig norsk knock-out, selv målt de landene som er nærmest.

‒ Selv om elbiler er mer vanlige og rimeligere enn noen gang, er de fortsatt et dyrt kjøp i store deler av Europa, forklarer Luka Stojcevic, en talsperson for Vignettecroatia.

‒ Selv noen av Europas høyeste inntektsland, som vist på denne listen, ser fortsatt på elektriske kjøretøy som en sjeldenhet sammenlignet med andre drivstofftyper.

‒ Men etter hvert som teknologien forbedres og den totale produksjonen blir billigere, kan vi forvente at denne listen vil stokkes om etter hvert som flere land trår inn på markedet.

Men selv om Norge er det soleklare fyrtårnet, selges det faktisk ikke flest elbiler her. For som du kan se av topp-10 under er det to land som hadde enda flere registrerte elbiler enn Norge i 2022.

Men når det kommer til prosentvis andel er det altså en soleklar ener.

Kilde: Vignettecroatia.com

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler