Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)
Zeekr klar med neste modell i Europa
Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men allerede nå har Volvo- og Polestar-slektningen klar en ny modell.
Om du besøker Göteborg finner det faktisk tre bilmerker der. Volvo er selvsagt på plass, og det er også Polestar som stammer fra Volvos satsting på motorsport.
Men det er også et tredje merke som både har et utviklings- og designsenter med mange hundre ansatte, nemlig Zeekr. Dette er intet mindre enn «et globalt luksuriøst merke for elektrisk mobilitetsteknologi fra Geely Holding Group», som de selv sier.
-->
Så ja, alle de tre merkene hører hjemme i den stadig voksende kinesiske Geely-gruppen, og Zeekr utnytter da også den elbil-fokuserte Geely-plattformen Sustainable Experience Architecture (SEA) ‒ i likhet med biler som Volvo EX30, Polestar 4, Smart #1 og selveste Lotus Eletre.
Zeekr 001 og 009 er begge satt sammen på SEA1, mens Zeekr X er satt sammen på SEA2 slik som kommende EX30 også er. Og i likhet med Volvos kompakte elbil er også X’en på vei til Europa.
Først ute var altså 001, og det ble åpnet for forhåndsbestillinger av bilen som merket har betegnet som en luksuriøs shooting brake-modell tidligere denne måneden. Den har fått en startpris på 59.900 euro, og er foreløpig aktuell i Nederland og Sverige.
Utgaven med en motor og et batteri på 100 kWh har en oppgitt rekkevidde på 620 kilometer, og ytelsesversjonen kan flekse med formidable 544 hestekrefter og 0-100 km/t på 3,8 sekunder.
Zeekr 001 lader også lynraskt, for her er det DC-lading opp til 200 kW og AC-lading på 22 kW.
Men de har kanskje en enda mer aktuell bil på gang, spesielt når man ser prisen. Den starter nemlig på 44.990 euro.
Zeekr X er ifølge merket en urban kompakt SUV som er utstyrt med et batteri på 69 kWh, og har er rekkevidden oppgitt til 445 kilometer for Long Range-versjonen.
Denne kan lade i maks 150 kW, men byr også på en ombordlader som sørger for hjemmelading helt opp i 22 kW.
Også Zeekr X er mulig å få med to motorer, og da med 428 hk og 543 Nm dreiemoment.
Ettersom dette er et litt mer luksuriøst merke kommer Zeekr X også med en masse utstyr, og bilen er for eksempel utstyrt med teknologi som gjør at den kan parkere av seg selv.
Nå melder Zeekr at også X-modellen er på tur over til Europa, og første stopp blir dermed Nederland og Sverige. Og slik ser bilen som Zeekr har store forventninger til ut:
Merket sier nemlig at etter introduksjonen av X’en i Kina har denne bilen blitt det foretrukket valget, og 20 prosent av de som tidligere har kjørt 001 og 009 har byttet til Zeekr X.
Ettersom dette er et halvsvensk merke har Zeekr hele tiden lagt til grunn at de skal til Europa, og Zeekr X er allerede klar for det gamle kontinentet når det kommer til tale- og språksystemer for hele EU-regionen.
Videre er chassiset finjustert av det europeiske teamet for å møte de europeiske NCAPs 5-stjerners krasjstandarder, og Zeekr iler også til og understreker at de ikke har hatt et eneste tilfelle av spontane branner. Og så langt har de skuflet ut 140.000 biler.
I tillegg sier Zeekr at de har satt opp tjenester av høy kvalitet skreddersydd til lokale behov i Europa, og skapt en eksklusiv utenlandsmodell på områder som produktlansering, kanalutvidelse, markedsføring og kundeservice.
Allerede da Zeekr var i startgropen for to år siden ga de beskjed om at de skulle til Europa, og de to første landene er altså klare.
Dette skjer allerede i 4. kvartal i år, og deretter skal de fortløpende utvide. Landene som skal følge tettes er, ja, Norge sammen med Danmark og Frankrike, og deretter skal de forhåpentlig videre ut i Europa.
Og vi kan forvente oss to modeller når de er på plass, for den første lasten med Zeekr X er nå på vei til Europa. Og slik ser den bilen ut:
Les også: