Zeekr er endelig klare for Europa. Her Zeekr 001. (Fotos: Zeekr)

Zeekr endelig klar for Europa

Et nytt svensk søsken av Volvo, Polestar og Lynk & Co er klar for å innta Europa, nemlig Zeekr.


Etter at den store kinesiske Geely-gruppen sikret seg Volvo Cars tilbake i 2010, har det poppet opp tre nye bilmerker som er grunnlagt i Göteborg. Først dukket Polestar opp i 2015, og deretter fulgte Lynk & Co året etter.

Det foreløpig siste Geely-merket som har sin opprinnelse i Göteborg er Zeekr, grunnlagt så sent som i 2021. Men det sprang ut av et utviklingssenter i byen nær norskegrensen etablert for mer enn et tiår siden.

-->
Det betyr at utgangspunktet for Zeekr er kjerneteknologier som arkitekturer, drivverk, chassis og avanserte førerassistentsystemer (ADAS), og merket jobber også hardt med både selvkjøringsteknologi og ikke minst HMI-løsninger (human-machine interface).

Allerede samme år som de ble formelt etablert kunne de lansere den første modellen, Zeekr 001, en elbil basert på konseptet til Lynk & Co kalt Zero som ble vist fram i 2020.

Elbilen har et slags sportslig shooting brake-design, og ble raskt en suksess over i Kina. Sammen med Zeekr 009 MPV lansert så sent som i januar har disse to sørget for et salg som nå nærmer seg 100.000 biler.

Og Zeekr kan trygt konkludere med at innkjøringsperioden er over, noe de også har gjort. Dermed er det på tide å fyre av andre trinn, og det betyr en utvidelse videre til Europa.

Som ventet er det Zeekr 001 som blir den første modellen, en elbil med en rekkevidde på rundt 600 kilometer. Denne skal komme sammen med den nye Zeekr X, som er en urban SUV.

Heller ikke overraskende er det at merket først setter kurs for Sverige, men Norge er droppet i første omgang, Det er nemlig Nederland som blir det første landet sammen med Sverige, noe som er logisk når vi legger til at det er der det europeiske hovedkvarteret til bilmerke skal ligge.

De to første bilene skal debutere der senere i 2023, og Zeekr iler til og understreker at både andre land og andre modeller skal følge like etter.

Begge de to elbilene er satt sammen på den elbilfokuserte SEA-arkitekturen, og et selvsikkert merke melder at bilene vil tilby kunder i Europa «en uovertruffen balanse mellom design, teknologi, kjøredynamikk, ytelse og sikkerhet sammen med lang rekkevidde og hurtiglading».

Nå er jo fordelen med Zeekr at bilene faktisk er utviklet i Europa og dermed med kvaliteten og utstyret som kundene her både forventer og forlanger, og den europeiske avdelingen består av mer enn 1.500 ingeniører og designere.

Slik ser den minste av de to ut, den helt nye Zeekr X:

‒ Det er bare to år siden vi avduket vårt første toppmoderne elektriske kjøretøy – Zeekr 001, sier Andy An, global administrerende direktør.

‒ Responsen fra kundene har vært utrolig med over 93.000 solgte enheter allerede. Vårt utvalg har vokst med Zeekr 009 og nå med Zeekr X, og låser opp vekstpotensialet vårt ytterligere. Etter den siste runden med finansiering, som samlet inn 750 millioner dollar, ble Zeekr verdsatt til 13 milliarder dollar, og bygger videre på den suksessen, er vi glade for å lansere merkevaren vår i Europa som et nøkkeltrinn i vår globale strategi.

Spiros Fotinos, administrerende direktør for Zeekr Europe og på bildet under, ser også fram til det neste store skrittet for merket:

‒ Europeiske forbrukere er i økende grad klare til å gå over til elbiler og er mer åpne enn noen gang for nye teknologimerker – spesielt de som kun er fokusert på elektriske kjøretøy, sier han.

‒ Med ressursene, kunnskapen og erfaringen vi har bak oss, er Zeekr godt posisjonert for å tilby elbiler i verdensklasse, innovative tjenester og en eksepsjonell opplevelse som vil gjøre overgangen til elektrisk enklere enn noen gang, slik at vi kan bidra til en mer bærekraftig framtid.

Det er allerede opprettet et norsk selskap av Zeekr, så vi trenger forhåpentlig ikke å vente altfor på at det nye kinabaserte svenske merket er på plass her.

I mellomtiden kan du sjekke ut de to modellene som er på vei til Europa, Zeekr 001 og X som utgjør de siste bildene i serien:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter