Det var kanskje uunngåelige, for når industrikjempen Ineos nå tar steget inn i bilindustrien er det også på grunn av suksess de blant annet har hatt i hydrogenmarkedet.
Ineos er nemlig et gedigent kjemikalier-selskap med en rekke datterselskaper, inkludert et kalt Inovyn. Disse er Europas ledende på elektrolyse, den primære teknologien som gjør at man kan omdanne hydrogen til elektrisk kraft.
-->
Et annet nytt datterselskap heter Ineos Automotive, og disse skal som navnet sier lage biler. Mer bestemt Land Rover-inspirerte terrengbiler.
Ambisjonen er at den første bilen kalt Ineos Grenadier skal inn i produksjon sent neste år, og dette er modell som skal ta terrengbilene tilbake til røttene.
Bilen skal være «en kapabel, holdbar og pålitelig 4×4 som bygges for å kunne håndtere de tøffeste terreng», ifølge Ineos selv. Ja, kanskje litt slik en Land Rover en gang i tiden var.
Men et selskap som har blitt rik på blant annet hydrogen kan selvsagt ikke overse denne teknologien når de tar steget inn i bilverden, og hvem bedre er det å samarbeide med enn Hyundai?
Det sørkoreanske merket har langt fra gitt opp sin hydrogensatsing, og i sommer kunne de rulle ut verdens første hydrogenelektriske tunge lastebiler. Disse ble sendt til Sveits, som er godt i gang med å opprette en infrastruktur rundt hydrogen.
Hyundai har satset på hydrogendrift i over 20 år, og kom i 2013 med sin første serieproduserte hydrogenbil kalt ix35 FCEV. Siden har de kommet med 2. generasjon, en SUV kalt Nexo som kan skryte av en rekkevidde på rundt 800 kilometer.
I årene framover skal de også fokusere på hydrogen sammen med batterielektriske biler, og ambisjonen er at de skal produsere 700.000 hydrogendrivverk årlig innen 2030.
Noen av disse kan også drive fram Ineos-biler.
For nå har de to selskapene blitt enige om å utrede mulighetene for å opprette verdikjeder for hydrogen både i den private og offentlige sektoren i Europa, og målet er altså en infrastruktur som baner vei også for hydrogenbiler.
Hyundai er selvsagt særdeles fornøyd med å få et nytt merke over på hydrogensatsingen, som også inkluderer Toyota og Honda. Også andre merker vurderer fortløpende denne teknologien.
‒ Ineos’ overgang til utvikling av brenselscellebiler og et hydrogenøkosystem markerer nok en milepæl mot bærekraftig og ren transport, sier Saehoon Kim, en seniorvisepresident hos Hyundai.
‒ Hyundai tror at dette blir et viktig alternativ for lavkarbon i et bredt spekter av sektorer. Vi håper også at vår ekspertise innen hydrogenbrenselceller og Ineos ekspertise innen kjemi vil gi synergieffekter, slik at Grenadier også kan masseproduseres med et brenselcellesystem.
En stor utfordring med å lage helelektriske terrengbiler er rekkevidden, ettersom det ikke finnes muligheter til å lade slike langt ute i villmarken. Hydrogenbiler er derimot ikke avhengig av digre batteripakker for lang rekkevidde, ettersom hydrogen omdannes til strøm om bord i bilen.
‒ Evaluering av nye produksjonsprosesser, teknologi og applikasjoner, kombinert med vår eksisterende kunnskap, setter oss i en unik posisjon slik at vi kan møte etterspørselen av 4x4-biler med lavt utslipp i framtiden, sier Peter Williams, teknologiske direktør hos Ineos.
Ineos Automotive ble stiftet i 2017, og skal altså ikke tulle med slike crossover-konsepter som vi ser mange av. De skal lage «ekte» terrengbiler, og har blant annet knyttet bånd med tyske Magna Steyr for å lage best mulig biler.
Hvem er så det? Jo, det er faktisk de som produserer biler som Mercedes G-klasse og Jaguar I-Pace, så disse folkene vet virkelig hva de holder på med.
Og kanskje kan de plusse på en hydrogenbil på skrytelisten en gang i framtiden? Mye tyder iallfall på det.
Her er flere bilder av Ineos Grenadier:
Les også: