Oslo Motor Show viderefører satsingen på nye biler, og i år kan publikum sjekke ut en rekke nye elbiler som har funnet veien til Norge i løpet av det siste året.
Dette inkluderer biler som Ford F-150 Lightning, Ineos Grenadier, Nio EL6 og Polestar Precept, konseptet som skal bli til Polestar 5.
Voyah, dette litt mer luksuriøse merket som tas inn av Electric Way, var opprinnelig meldt inn til showet med Free-modellen som har vært tilgjengelig siden i fjor.
Men Electric Way har lyst til å feire Oslo Motor Show mer enn bare dette, for de har også to andre nye biler på gang som det norske folket bør få sjekket ut.
‒ Vi har gledet oss lenge til å vise fram de neste medlemmene av Voyah-familien, sier Torje Sulland, CEO i Electric Way.
‒ Til helgen skjer det, og vi håper selvfølgelig både Passion og Dream får en god mottakelse.
1 skal altså bli til 3 i Voyah-familien, og her garderer de seg bra. Free er som de fleste vet en SUV, mens Dream er en flerbruksbil (MVP) og Passion er en sedan.
‒ Når de to nye modellene rulles ut på norske veier er det ennå litt for tidlig å si, men både Dream og Passion lanseres i Europa i løpet av 2024, sier Sulland.
Electric Way har allerede vært i Kina og prøvekjørt de to nye bilene, og sier at dette er «komfortable biler fra aller øverste hylle».
Voyah Dream er den som er rapport nærmest i løypa, og er allerede typegodkjent for det europeiske markedet. Dette er altså en MVP, og de retter seg som kjent mot større familier som trenger mye plass.
Dette er en svær bil på hele 5,3 meter i lengden og 1,95 meter i bredden, og åpner for sju seter hvorav fire har massasjefunksjon og tre har ISOfix-fester.
Electric Way kan opplyse at de foreløpige spesifikasjonene sier en rekkevidde på 482 kilometer og et drivverk med 435 hk.
Den store bilen er overraskende kvikk, for 0-100 km/t skal gå unna på 5,9 sekunder.
‒ Dream er oppsiktsvekkende lettkjørt til være en MPV. Den er stabil, rask, og komfortabel, forklarer Lars Mabro Carlsson, VP Sales i Electric Way.
‒ Den første rekken i baksetet gir assosiasjoner til 1. klasse på et fly, så her vil de som sitter på også nyte godt av de luksuriøse spec-valgene. Det er bare å lene seg tilbake og drømme seg bort.
Hvor behagelig setene er kan altså publikum på Oslo Motor Show selv sjekke ut, og er de noe i nærmeheten av Free-modellen bør de være ganske så komfortable.
Voyah Passion er altså en sedan, og denne ventes til Europa mot slutten av 2024. Her opplyser Electric Way at bilen representerer et nytt nivå både når det kommer til teknologi og materialvalg fra Voyah.
Denne har et ganske så stort batteri som forventes å bli på 108,7 kWh, noe som i så fall bør åpne for en rekkevidde på rundt 600 kilometer. Dette tallet er selvsagt ikke bekreftet ettersom bilen fortsatt ikke har gjennomført WLTP-testen.
Men det vi kan slå fast er det også denne er en ganske stor elbil, for den måler 5,10 meter i lengden og 1,97 meter i bredden.
‒ Passion ligger tett på veien, og gir deg en følelse av å flyte mer enn å kjøre, sier Mabro Carlsson.
‒ Innvendig er det verdt å merke seg materialvalgene som er på et absolutt toppnivå. Bilen fremprovoserer rett og slett en god følelse når du setter deg bak rattet. Noe også navnet signaliserer.
Men de på Oslo Motor Show kan ikke sjekke ut om denne bilen vekker følelser når du setter deg inn i den, for denne helgen foregår det også en stor elbilutstilling i København. Og de stikker av med det fysiske eksemplaret av Passion.
‒ Under Oslo Motor Show vil Dream være tilgjengelig for publikum som en fysisk utstillingsbil. Når det gjelder Passion, så viser vi den fram digitalt i Oslo, mens vi har den fysisk til stede på eCar Expo i København som også arrangeres denne helga, forklarer Torje Sulland.
Begge bilene er som Free også utstyrt med 4WD, luftfjæring og har det aller meste inkludert i startprisen.
Her er noen bilder av elbilen som får en digital Norges-premiere denne helga, Voyah Passion: