XC90 blir litt ny, og kommer nå også med helt ny drivlinje-bokstav som skal vise at den er mildhybrid.
Volvos største SUV-modell, XC90, er faktisk en ganske så gammel modell.
For den ble faktisk introdusert helt tilbake i 2002, og har altså rukket å bli 17 år.
Dagens XC90 tilhører 2. generasjonen som kom i 2014, og 2020-versjonen blir nå frisket opp.
Dette inkluderer nye materialer på innsiden som for eksempel ullblanding i setene, nye felger, nye eksteriørfarger og en ny grill. Og en ny setekonfigurasjon.
XC90 kan fås med alt fra fire til sju seter, og dette vil nå også inkluderer en variant med seks seter.
Men den virkelige nyheten er det nye drivverket ‒ og bokstaven som følger med.
Vi snakker om et mildhybrid-system som ifølge Volvo gir opp til 15 prosent drivstoffbesparelse og utslippsreduksjon i reelle kjøresituasjoner.
Mildhybridsystemet som tar i bruk Volvo Cars’ avanserte regenerative bremsesystem (Kinetic Energy Recovery Braking System) er altså koblet opp med bilens eksisterende forbrenningsmotor, og XC90 er den første modellen sammen med XC60 som får dette nye systemet.
Med den nye mildhybriden følger også en ny modellbenevnelse.
XC90 kommer for eksempel som «D» og «T». D betyr diesel og T står for bensin, og nå kommer også B som de nye mildhybridene får.
De elektrifiserte «B»-emblem-XC90 kommer i tillegg til den eksisterende T8 Twin Engine plug-in hybrid-varianten som har vært Volvos største satsing på elektrifisering så langt.
Mer eksakt får XC90 en ny B5-variant med mildhybrid bensin og diesel, samt en B6 mildhybrid med bensin.
XC60 får også den nye B5-varianten med mildhybrid bensin og diesel, samt en B4-variant med mildhybrid diesel og mildhybrid bensin.
Volvo har også oppgardert de eksisterende T8 og T6 Twin Engine plug-in hybrid-drivlinjene, og bekrefter plug-in hybrid-alternativer til alle modellene foruten trimnivåene V90 Cross Country og V60 Cross Country.
Den oppgraderte T8 Twin Engine plug-in hybrid med opptil 420 hestekrefter kommer med et nytt batteri og det nye bremsesystemet bidrar til avansert batterilading. Rekkevidden til T8-drivlinjen øker med 15 prosent.
T8 er tilgjengelig på de fleste bilene i 60 og 90-serien.
Volvo lanserer også en oppdatert T6 Twin Engine plug-in hybrid, med samme batteri- og bremseteknologi og tilsvarende økning i rekkevidde som på T8.
T6 blir tilgjengelig på V60.
Også lillesøster XC40 får også en oppdaterte drivlinje, T5 Twin Engine plug-in hybrid med bensin. Dette vil følges opp av en T4 Twin Engine plug-in hybrid senere.
Produksjonskapasiteten er også oppjustert, slik at opp mot 25 prosent av den totale produksjonen kan være biler med plug-in hybrid. I tillegg forventer Volvo at de nye mildhybridene som altså er kalt «B» blir en ny standard i tiden framover.
Svenskene har som mål at alle modellene skal være elektrifiserte i 2025.
2020-modellen av XC90 settes i produksjon på Torslanda-fabrikken i Sverige i mai, og salgsstart i Norge er i mars.
Følg bil24 på Facebook
Les også: