Å lage såkalte autonome biler er ikke like enkelt som det kanskje høres ut som. For det er en rekke ting som må på plass, og dette er ukjent terreng for bilprodusentene.
Først må man selvsagt ha en moderne bil utstyrt med en masse sensorer, det må være en masse komponenter og databrikker som kan snakke med hverandre og til og med andre biler og kilder, den må ha en superhjerne som kan holde styr på det hele ‒ og en kunstig intelligens som faktisk lærer av sine egne og andres feil.
-->
Så med alt dette i bakhodet er det kanskje ikke så overraskende at bilmerkene faktisk må ha litt hjelp på veien mot selvkjørende biler, og en av de som har kommet aller lengst er mer enn klar til å hjelpe Volvo Cars.
Nvidia er et teknologiselskap som er en gigant når det kommer til grafikkprosessorer, og blant de mange produktene de lager er prosessorer som driver grafikkortene som sitter i datamaskiner og smarttelefoner.
Dette har ført til at de også har begynt å produsere noe ekstremt essensielt for selvkjørende biler, en selvlærende og lynrask megahjerne.
Nvidia Drive Orin er enkelt fortalt en ny superhjerne, faktisk en superduperhjerne med kunstig intelligens (AI) for selvkjørende biler som skal være klar i 2022. Dette er så vilt at det er komplett umulig for oss å forstå hvor imponerende den er.
Men vi kan forsøke.
Dette er en AI-computerplattform som er i stand til vanvittige 254 tera med operasjoner per sekund, og dette er på fagspråket kalt for TOPS. 254 tera høres kanskje ikke all verden ut, men dette er altså svimlende 254 billioner operasjoner ‒ i sekundet!
Vi skjønner godt at Volvo ønsker å bruke Orin, og Nvidia sier selvsagt ikke nei. De har tross alt utviklet denne for bilindustrien.
Volvo ser for seg å bruke denne lille tassen av en megahjerne i bilene de utvikler på den kommende SPA2-plattformen, mer bestemt til den nye generasjonen av flaggskipet XC90. Volvo ønsker like godt å være den første globale bilprodusenten med denne superbrikken.
‒ Vi tror på å samarbeide med verdens ledende teknologibedrifter for å bygge best mulig Volvo-biler, sier teknologisjef Henrik Green.
‒ Ved hjelp av Nvidia Drive Orin-teknologi kan vi ta sikkerheten til det neste nivået på våre neste generasjons biler.
Nvidia Drive Orin blir altså et sentralt element for Volvos vei til en sikker og selvkjørende framtid, og denne skal jobbe sammen med programvare utviklet internt og av Zenseact ‒ Volvo Cars autonome programvareutviklingsselskap for kjøreprogramvare og backup-systemer for styring og bremsing.
Den ekstra datakraften og grafikkbehandlingen fra Orin åpner for enda mer automatiske biler sammen med avanserte sensorpakker, som den nyeste LiDAR-teknologien utviklet av Luminar ‒ en annen teknologipartner til Volvo Cars.
Den nye SPA2-arkitektur åpner opp for autonom kjøring allerede fra produksjonsstart, og blir tilgjengelig gjennom den nye pakken kalt Highway Pilot med sine selvkjørende egenskaper.
Volvo og Nvidia kjenner hverandre godt fra før, for allerede i 2018 kunngjorde svenskene at de skulle bruke Nvidia Drive Xavier som kjernedatamaskinen for biler basert på SPA2.
Xavier vil administrere kjernefunksjonaliteter inne i bilen, for eksempel den grunnleggende programvaren, energibruk og førerassistanse.
Denne fungerer sammen med den Orin-drevne autonome kjørecomputeren, som er dedikert til databehandlingsintensivt arbeid som sikt og LiDAR-prosessering, og leverer det høye sikkerhetsintegritetsnivået som kreves for autonom kjøring, forklarer Volvo.
Den store fordelen foruten å få en fantastisk superhjerne er at en sentral arkitektur for databehandling fjerner mye kompleksitet for selvkjørende biler. Så i stedet for å måtte stole på en lang rekke elektroniske kontrollenheter rundt bilen som styrer individuelle funksjoner og systemer, utvikles og oppbevares nå dette i en sentral datamaskin i bilen.
Dette åpner også opp for hyppigere forbedringer og utvikling av funksjoner via trådløse oppdateringer, og kan dermed gjøre bilen bedre og enda mer oppdaterte.
En rekke bilprodusenter bruker altså løsninger fra Nvidia, inkludert en lang rekke nye merker som nå er på full fart inn i markedet med elbiler. Og det bør dermed også inkludere nye merker som potensielt kan dukke opp på norske veier i ganske nær framtid.
Så du kan jo lære deg noen nye merker først som sist, og dette er noen av de kommende elbilmerkene som også har Nvidia Drive-løsninger: Canoo, Faraday Future, Vinfast, NIO, Li Auto, SAIC, R-Auto og IM.
Og nei, vi må selvsagt ikke glemme et merke som mange nordmenn allerede kjenner ganske godt, Xpeng.
De er allerede på plass her med G3, og kommende P7 bør bli svært så aktuell for mange i gamlelandet. For ikke bare er dette en lekker coupé med ganske så bra rekkevidde (forventet et stykke opp på 600-tallet), den får også førerassistentpakken kalt XPilot 3.0 drevet av Nvidia Drive Xavier.
Lekker, lang rekkevidde og ganske så smart bør vel være tre ting som faller i smak hos stadig mer kravstore norske elbilkunder?
Les også: