Volvo viser tunge el-lastebiler

Volvo er i det elektriske støtet, og åpnet for salg av el-lastebiler for urbane strøk i november. Nå viser de noen skikkelige miljøvennlige tungvektere også.


Det har vært et voldsomt fokus på elbilene de siste årene,
mens de profesjonelle transportørene har gått litt under radaren.

Og slik skal det selvsagt ikke være, for er den noen som
tilbakelegger kilometer etter kilometer på veiene er det nettopp transport-sektoren.

-->

Nå begynner det å bli et ganske bra utvalg av de litt lettere kjøretøyene, og her hjemme hjelper Enova også til med å tilby støtte for kjøp av elektriske varebiler til næringsdrivende.

Det hjelper litt på salget, og til nå i år er det registrert
1.857 varebiler med nullutslipp her i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet
for veitrafikken. Dette er 307 flere enn tilsvarende periode i fjor.

Men tungtransporten henger fortsatt etter, i og med at det
foreløpig ikke er mange nullutslippsfrie alternativer å velge mellom.

Og ettersom etterspørselen for transport stiger, betyr det at
utslippene iallfall ikke går ned i den sektoren.

‒ I Europa er det et enormt antall lastebiler som brukes til
regional godstransport som har en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 80.000 kilometer,
forklarer Lars Mårtensson, direktør for miljø og innovasjon hos Volvo Trucks.

‒ Dette betyr at økt bruk av elektriske kjøretøy til
regional distribusjon vil føre til betydelige klimagevinster, forutsatt at
elektrisiteten er produsert av fossilfrie kilder.

I Norge bruker vi fornybar energi, så her vil det altså være mye utslipp å spare.

Flere produsenter har vist fram konsepter av store lastebiler uten lokale utslipp, og nå følger også Volvo opp med to elektriske konsepter ‒ en for anleggsarbeid og en for lokal distribusjon.

‒ Vi ser et stort potensiale for kraftige elektriske
lastebiler for lokal transport og anleggskjøring på lengre sikt, sier Roger
Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks. 

‒ Med konseptbilene våre tar vi sikte på å utforske og
demonstrere ulike løsninger for framtiden, samtidig som vi evaluerer interessen
i markedet og i samfunnet.

Han peker på et par ting som må på plass for å bidra til en
raskere elektrisk overgang for tungtransporten.

‒ For å øke etterspørselen etter elektrifiserte lastebiler, må ladeinfrastrukturen utvides raskt, og det må skapes sterkere økonomiske insentiver for transportører som fungerer som pionerer ved å velge nye kjøretøy med mindre miljø- og klimabelastninger, sier Alm.

Volvo peker også på andre fordeler foruten klimautslipp som el-lastebiler
kan gi, og sier at kraftige elektriske lastebiler kan bidra til å forbedre
arbeidsmiljøet for sjåfører og anleggsarbeidere takket være lavt støynivå og
null eksosutslipp under drift.

Ingen eksos vil selvsagt også gi en positiv effekt for luftkvaliteten
i byer med mange pågående byggeprosjekter.

En annen effekt av elektriske lastebiler vil være at disse
kan være i drift i flere timer av døgnet, ettersom de ikke bråker like mye som
dieselbilene gjør.

Nå er altså ikke el-lastebiler noe Volvo akkurat har funnet
på, og de har allerede et par slike klare.

De startet salget av lastebilene FL Electric og FE Electric i Norge og i andre utvalgte markeder i Europa i november, og dette er elektriske kjøretøy som skal dekke det økende behovet for bærekraftige transportløsninger spesielt i bymiljøer.

Svenskene kan i tillegg by på to litt mer miljøvennlige kjøretøy for tungtransport, FH LNG og FM LNG.

Dette er ikke rene el-lastebiler, for som mange vet betyr LNG
at de enten går på flytende naturgass eller biogass.

FH er den for tung langtransport, mens FM er kjøretøyet for tung
lokaltransport.

De har også en FE CNG, altså en lastebil som går på komprimert
naturgass eller biogass og som er beregnet for lokal distribusjon og
avfallshåndtering.

Og nå altså to helt nye elektriske konsepter som snart kommer ut på de europeiske veiene.

Les også:

Les mer om:

Nyheter