Det har vært et voldsomt fokus på elbilene de siste årene,
mens de profesjonelle transportørene har gått litt under radaren. Og slik skal det selvsagt ikke være, for er den noen som
tilbakelegger kilometer etter kilometer på veiene er det nettopp transport-sektoren.
1.857 varebiler med nullutslipp her i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet
for veitrafikken. Dette er 307 flere enn tilsvarende periode i fjor. Men tungtransporten henger fortsatt etter, i og med at det
foreløpig ikke er mange nullutslippsfrie alternativer å velge mellom. Og ettersom etterspørselen for transport stiger, betyr det at
utslippene iallfall ikke går ned i den sektoren. ‒ I Europa er det et enormt antall lastebiler som brukes til
regional godstransport som har en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 80.000 kilometer,
forklarer Lars Mårtensson, direktør for miljø og innovasjon hos Volvo Trucks. ‒ Dette betyr at økt bruk av elektriske kjøretøy til
regional distribusjon vil føre til betydelige klimagevinster, forutsatt at
elektrisiteten er produsert av fossilfrie kilder.
lastebiler for lokal transport og anleggskjøring på lengre sikt, sier Roger
Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks. ‒ Med konseptbilene våre tar vi sikte på å utforske og
demonstrere ulike løsninger for framtiden, samtidig som vi evaluerer interessen
i markedet og i samfunnet.
raskere elektrisk overgang for tungtransporten. ‒ For å øke etterspørselen etter elektrifiserte lastebiler, må ladeinfrastrukturen utvides raskt, og det må skapes sterkere økonomiske insentiver for transportører som fungerer som pionerer ved å velge nye kjøretøy med mindre miljø- og klimabelastninger, sier Alm. Volvo peker også på andre fordeler foruten klimautslipp som el-lastebiler
kan gi, og sier at kraftige elektriske lastebiler kan bidra til å forbedre
arbeidsmiljøet for sjåfører og anleggsarbeidere takket være lavt støynivå og
null eksosutslipp under drift. Ingen eksos vil selvsagt også gi en positiv effekt for luftkvaliteten
i byer med mange pågående byggeprosjekter. En annen effekt av elektriske lastebiler vil være at disse
kan være i drift i flere timer av døgnet, ettersom de ikke bråker like mye som
dieselbilene gjør. Nå er altså ikke el-lastebiler noe Volvo akkurat har funnet
på, og de har allerede et par slike klare. De startet salget av lastebilene FL Electric og FE Electric i Norge og i andre utvalgte markeder i Europa i november, og dette er elektriske kjøretøy som skal dekke det økende behovet for bærekraftige transportløsninger spesielt i bymiljøer. Svenskene kan i tillegg by på to litt mer miljøvennlige kjøretøy for tungtransport, FH LNG og FM LNG. Dette er ikke rene el-lastebiler, for som mange vet betyr LNG
at de enten går på flytende naturgass eller biogass. FH er den for tung langtransport, mens FM er kjøretøyet for tung
lokaltransport. De har også en FE CNG, altså en lastebil som går på komprimert
naturgass eller biogass og som er beregnet for lokal distribusjon og
avfallshåndtering. Og nå altså to helt nye elektriske konsepter som snart kommer ut på de europeiske veiene. Les også:
- En særs vakker og italiensk Nissan GT-R
- Subaru kopierer Volvos hårete mål
- Populære Focus i eksklusiv utgave