Volvo viser framtidens bil, og den er oppsiktsvekkende
Nullutslipp, bærekraft og sirkulær. Det er de tre stikkordene for framtidens Volvo, og nå viser de også konkret hva det betyr gjennom bilen Concept Recharge.
Volvo har en voldsom plan. Allerede innen 2030 skal de kun produsere elbiler, og 10 år senere skal de være klimanøytrale og ha en sirkulær virksomhet.
Mer bestemt er målet å kutte CO2-utslippet med 80 prosent i forhold til en 2018-utgave av XC60, og dette uten at det går utover den premium følelsen og kvaliteten Volvo faktisk har blitt kjent for.
-->
Her snakker svenskene om hele livsløpet til en XC60, altså fra vugge til grav.
For å få ned karbonavtrykket så kraftig må de bruke bærekraftige og naturlige materialer, de må resirkulere og ikke minst påse at alle leddene rundt en bil og bilproduksjon tar hensyn til miljøet.
Og de viser mer enn gjerne hva dette betyr i praksis.
For de har laget et konsept som har et livsløp som presser CO2-utslippet under 10 tonn, vel og merke om den blir ladet med fornybar energi.
Bilen har de kalt Volvo Concept Recharge, og er en ganske så oppsiktsvekkende SUV. Eller kanskje skal vi si stasjonsvogn?
‒ Når vi går inn i elbilens alder, vil hvor langt du kan kjøre på full lading være en nøkkelfaktor, sier Owen Ready, leder for strategisk og merkevaredesign hos Volvo Cars.
‒ Den enkle tilnærmingen er å legge til flere batterier, men det er ikke det samme som å bare legge til en større drivstofftank – batterier øker vekten og karbonavtrykket. I stedet må vi øke den totale effektiviteten for å øke rekkevidden. Med Concept Recharge utforsker vi spenningen mellom behovet for effektivitet og ønsket om samme plass, bekvemmelighet og kjøreopplevelse som i dagens SUV-er.
Concept Recharge skal altså vise at Volvo jobber aktiv mot en bærekraftig framtid, og at de tenker nye løsninger.
På innsiden har Volvo brukt en masse bærekraftige materialer, både naturlige og resirkulerte materialer. Dette inkluderer et ansvarlig høstet svensk ull, miljøvennlige tekstiler og lette kompositter laget av naturlige kilder.
Volvo forklarer at «ansvarlig ull gjøres om til helt naturlig pustende klut, fri for tilsetningsstoffer. Dette varme og myke materialet brukes i seteryggen og instrumentpanelet. I mellomtiden er gulvet og nedre dører dekket av et rikt teppe av 100 prosent ull».
Videre er seteputene og berøringsflatene på døren laget av et miljøvennlig materiale som inneholder Tencel-fibre fra cellulose. Her forklarer svenskene at dette stoffet har stor slitestyrke og er mykt mot huden, og sier at ved å bruke Tencel-fibre, produsert gjennom en svært vann- og energieffektiv prosess, kan Volvo-designere redusere bruken av plast i interiørdeler.
I tillegg bruker seteryggene og nakkestøttene, samt en del av rattet, et nytt materiale laget av Volvo kalt Nordico. Det er mykt materiale laget av biobaserte og resirkulerte ingredienser som kommer fra bærekraftige skoger i Sverige og Finland, og skal gi et CO2-avtrykk som er 74 prosent lavere enn skinn.
Andre steder i interiøret benytter Concept Recharge seg av linkompositt som også er utviklet av Volvo i samarbeid med leverandører. Den bruker fibre fra linfrøplanten, som er blandet med kompositter for å gi en sterk og lett, men likevel attraktiv og naturlig estetikk.
Framtidskonseptet er også miljøsnill på utsiden.
Her består støtfangerne foran og bak samt terskellistene av linkompositt. «Å bruke en linkompositt både innvendig og utvendig på denne måten resulterer i en betydelig reduksjon av brukt plast», forklarer de.
‒ Med Concept Recharge har vi skapt et komfortabelt og funksjonelt familierom, sier Lisa Reeves, leder for interiørdesign.
‒ Kabinen tilbyr sofistikerte former gjennom bruk av naturlige materialer og harmonisering av teksturer og toner, som gjenspeiler den tidløse elegansen til førsteklasses skandinavisk design.
Forbrenningsmotoren må selvsagt vike for den elektriske drivlinjen, og dermed spiller dekkene også en enda viktigere rolle.
For ikke bare er de avgjørende for sikkerheten, men de bidrar også i stor grad til bilens rekkevidde. Volvo mener at dette betyr at dekk til elbiler alltid må være på topp rent teknologisk.
Concept Recharge har fått spesielle dekk laget av Pirelli som er helt fri for mineralolje og er laget av 94 prosent fossilfrie materialer, og her forklarer Volvo at det «inkluderer resirkulerte og fornybare materialer som naturgummi, bio-silika, rayon og bio-harpiks».
I tillegg til bærekraftige materialer, elektriske drivverk og spesielle dekk, melder Volvo at Concept Recharge «forbedrer miljøtroverdigheten til SUV-er gjennom effektivitet og aerodynamikk».
For Concept Recharge viser ikke bare miljømessige materialer, men også hvordan Volvo ser for seg aerodynamikken i framtidige biler.
Volvo kan melde at konseptet har innovative aerodynamiske funksjoner som utvendige designdetaljer som jevner ut luftstrømmen, et nytt hjuldesign, et lavere tak og en mer oppreist bakende.
Resultatet er en SUV, eller stasjonsvogn, som forbedrer luftstrømmen for å øke rekkevidden, samtidig som den også tilbyr mye plass ‒ som jo er en av fordelene med biler uten forbrenningsmotor og girkasse.
‒ Mens forbrukerne fortsetter å øke etterspørselen etter fordelene med SUV-er, er vi fast bestemt på å produsere biler som tilbyr all den sikkerheten og komforten de ser etter, i tillegg til å redusere deres miljøpåvirkning, konkluderer Owen Ready.
Og en ting kan vi alle være enig om ‒ dette er en ganske så oppsiktsvekkende elbil:
Les også: