Volvo vil spore kobolten

Volkswagen-gruppen skal sørge for bærekraftigbatteriutvikling ved å introdusere blokkjede-teknologi, akkurat som også Volvoskal gjøre.


Det er utfordrende for bilprodusentene å holde styr på hvordan
råmaterialene til litium-ion-batteriene utvinnes.

Dette skjer nemlig i stor grad i Afrika, hvor
arbeidsmiljøloven ikke står like sterkt ‒ for å si det mildt.

Det er mange år siden menneskerettighetsorganisasjoner med
Amnesty i spissen advarte mot gruvedriften i Kongo, landet med omtrent halvparten
av verdens kobolt-ressurser ‒ et viktig råstoff i litium-ion-batterier.

De så at både barn og arbeidere ble grovt utnyttet, og mange
jobbet opp mot 24 timer langt nede i mørket ‒ kun med hendene som redskap.

Men politikerne gadd ikke å bry seg nevneverdig, og
miljøspørsmålet trumfet åpenbart de menneskelige.

Heldigvis finnes det også andre som kan ta avgjørelser, og
til slutt fikk London Metal Exchange (LME) nok. Dette er verdens største
markedet når det kommer til langtidskontrakter innen metaller, og de advarte kobolt-selskaper
som ikke brydde seg om menneskerettigheter.

«Skjerp dere, eller bli kastet ut av børsen.»

En annen som ropte varsko var fjorårets fredsprisvinner Denis Mukwege. Han er fra Kongo og onkelen til eliteseriespiller Mushaga Bakenga som for tiden er i Ranheim på utlån fra Tromsø.

Fredsprisvinneren sa under talen i elbillandet Norge at det
store elbilløpet som er i gang plyndret Kongo, og at de menneskelige kostandene
er enorme.

Han talte stort sett for døve ører, for ingen norske
politikere tok tak i dette i etterkant.

Men andre organisasjoner og forbrukere har altså fått med
seg baksiden av elbileventyret, og presset på bilprodusentene har økt.

Etter dieselgate i 2015 tåler ikke produsentene nye store skandaler,
og verdens største bilprodusent har tatt grep.

Volkswagen-gruppen meldte allerede i april at de skal ta i
bruk ny teknologi for å spore hvor råmaterialene kommer fra, og nå melder Volvo
Cars at de skal gjøre det samme.

Teknologien det er snakk om er det som er kalt blokkjede,
kjent fra kryptovaluta.

Informasjon i en blokkjede skal i teorien være 100 prosent korrekt
og ikke mulig å manipulere eller tukle med, og en slik teknologi har langt
flere bruksområder enn kun kryptovaluta.

En blokkjede inneholder kjeder med kryptert informasjon, og
i leverandørkjeder kan teknologien lage en oversikt over transaksjoner som ikke
kan endres uten at det blir oppdaget. Det er også et sett med regler for hva
som kan lagres i en slik kjede.

De som er med i kjeden kan både verifisere og overvåke transaksjonene
som gjøres.

Volvo kjører dette i gang fra XC40 Recharge, svenskenes aller første elbilmodell. De får dermed bedre muligheter til å kontrollere leverandørkjeden som håndterer råmaterialer til batterier.

Konkret vil blokkjeden til Volvo blant annet gi oversikt over
hvor kobolten kommer fra, egenskaper som vekt og størrelse, forvaringskjeden,
samt informasjon som viser at deltakernes atferd er i tråd med retningslinjene
som er gitt.

Den svenske produsenten, eid av kinesiske Geely, har blitt enig med verdens største elbil-batteriprodusent, kinesiske CATL, samt sørkoreanske LG Chem om å implementere full sporbarhet av kobolt.

Med seg har de tre aktørene fått flere selskaper som har spesialisert
på blokkjede-teknologi, og oppstarten på samarbeidet skal skje allerede i år.

‒ Vi har alltid engasjert oss for å ha en etisk
leverandørkjede for råmaterialene våre. Med blokkjede-teknologi tar vi det
neste steget for å sikre gjennomsiktighet i våre leverandørkjeder, samtidig som
vi minimerer risiko i tett samarbeid med våre leverandører, sier Martina
Buchhauser, innkjøpsansvarlig i Volvo Cars.

Volkswagen er altså den andre store som introduserer
blokkjede, og pilotprosjektet de startet i april gjaldt sporing av bly-materialer.

Målet er som med Volvo å spore de fleste materialene etter hvert.

Slik er Volkswagens blokkjede bygd opp:

En annen produsent som tar grep er BMW.  

BMW satser på grønne batterier, og har inngått en avtale med
Northvolt. Det svenske selskapet skal bygge en gigafactory i Skellefteå, og har
faktisk så mye lovende ting på gang at også Volkswagen-gruppen (VAG) har banket
på døra.

VAG og Nothvolt har dannet et felles selskap, og denne skal sette
opp en fabrikk som skal produsere grønne litium-ion-batterier i Tyskland.

BMW har også inngått en avtale med belgiske Umicore som har
spesialisert seg på å resirkulere batterier, og har også innledet et pilotprosjekt
kalt «Cobalt for Development» i Kongo sammen med BASF SE, Samsung SDI og
Samsung Electronics.

Her skal de altså være på plass i Kongo, og på den måten bedre gruvedriftforholdene og samfunnet rundt gruvene.

XC40 Recharge er altså elbil-startskuddet for Volvo, som planlegger
en ny helelektrisk modell de neste fem årene.

I tillegg har hybrider også litium-ion-batterier, og resten av modellene til Volvo skal være elektrifiserte hybridmodeller. Dermed vil samtlige biler det svenske merket produsere også være utstyrt med litium-ion-batterier.

I oktober lanserte Volvo også en klimaplan hvor målet er å redusere
karbonavtrykket til bilenes livssyklus med 40 prosent per bil innen 2025.

Volvos store ambisjon er å bli et klimanøytralt selskap innen 2040.

En modell som skal hjelpe de på vei dit er XC40 Recharge, og her er flere bilder av den:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter