Volvo solgte svensk selskap til Volkswagen


Det hører med til sjeldenhetene at kjøretøysprodusenter faktisk selger fra seg et teknologiselskap, men det har nå Volvo-gruppen gjort.

Volkswagen tenker ikke bare elbiler for tiden, men vil også utnytte de mulighetene digitaliseringen åpner for.

Senest i forrige uke annonserte de et nytt prosjekt kalt Volkswagen Industrial Cloud, en tjeneste som skal samle skal samle data fra maskiner, anlegg og systemer fra samtlige 122 fabrikker i Volkswagen-konsernet. Her snakker vi om enorme mengder data fra forsyningskjeden, med mer enn 1.500 underleverandører og partnerbedrifter, fordelt på mer enn 30.000 lokasjoner.

Og oppsiktsvekkende nok skal de også åpne opp denne plattformen for andre, slik at partnere fra industri, logistikk og handel på sikt også vil kunne benytte seg av denne enorme datamengden.

Det samme grepet har de tatt rundt den nye elbil-plattformen kalt MEB, som de også skal åpne for andre eksterne produsenter som gjerne vil «låne» plattformen til å sette sammen sine egne elbiler.

Et annet punkt de fleste kjøretøysprodusentene fokuserer på er å utnytte data som ny teknologi genererer, og her kommer oppkjøpet av et svært viktig svensk selskap inn.

Volvo Group AB, altså de som lager lastebiler og andre tunge kjøretøy, eier nemlig et av selskapene som er ledende innen denne sektoren.

Selskapet WirelessCar ble etablert i Göteborg i 1999, og utvikler først og fremst løsninger rundt tilkoblede kjøretøy ‒ noe for eksempel selvkjørende biler i framtiden kommer til å være.

I 2007 kjøpte Volvo opp WirelessCar, og selskapet har siden vært en av de fremste ekspertene på akkurat denne teknologien. De utvikler blant annet digitale plattformer som går på fakturering og concierge-tjenester, sikkerhet og automatiske nødstopptjenester.

De har levert løsninger til en rekke kjente bilmerker, som Jaguar Land Rover, Daimler, Nissan og Volvo Cars, og har kontorer både i Sverige, Nord-Amerika og Kina.

Over 3,5 millioner biler ruller nå rundt på veiene med løsninger fra WirelessCar, så vi snakker om en skikkelig tungvekter her.

En annen kjent bilprodusent som har vært kunder hos svenskene er Volkswagen. Og de er åpenbart så imponert av hva WirelessCar har fått til at de nå har kjøpt selskapet fra Volvo, og vi snakker ikke akkurat vekslepenger her.

Volkswagen-gruppen (VAG) har nemlig bladd opp formidable 1,2 milliarder kroner for å sikre seg 75,1 prosent av aksjene, og kjøpet er nå formelt gjennomført.

Tyskerne skal bruke teknologien til å bygge sitt eget digitale økosystem, og WirelessCar-teknologi skal smelte sammen med andre løsninger fra andre partnere som blant annet inkluderer Microsoft.

WirelessCar-teknologien skal spille en viktig rolle for dataflyten mellom kjøretøyet og nettskyen som også åpner for tjenester via smarttelefonene, og disse enorme mengdene med data må selvsagt sikres på en god måte. WirelessCar-teknologi skal danne en essensiell basis for den framtidige programvare-arkitekturen i alt dette hos VAG.

Slik skal det fungere:

WirelessCar ser fram til å få tyske eiere.

‒ Volkswagen er vår ideelle partner for neste fase i utviklingen. Volkswagen har den mest ambisiøse framtidige strategien for tilkobling i bilindustrien. Denne ambisjonen er den perfekte koblingen for vår visjon om å lede bilindustrien inn i det digitale samfunnet. Vi er svært motiverte og villige til å spille vår rolle for å gjøre en forskjell, sier administrerende direktør Martin Rosell.

For Volvo AB betyr aksjesalget frisk kapital inn i regnskapet, og de kan nok spandere på seg en ekstra kakebit til lunsj ‒ kanskje til og med to.

Les mer om:

Nyheter