Volvo skal ikke lenger utvikle forbrenningsmotorer
Geely overtar nå eierandelen til Volvo Cars i Aurobay, og på samme tid inngår svenskenes kinesiske eiere et samarbeid med Renault-gruppen om å utvikle neste generasjons hybride motorer.
Mange bilmerker har satt 2030 som et stort veiskille når det kommer til elbiler, og Volvo er blant disse. Det svenske merket skal nemlig være et helelektrisk bilmerke når vi går inn i et nytt tiår.
At de er dønn seriøse rundt dette viser nå en ganske så oppsiktsvekkende ting ‒ de vil ikke lenger utvikle forbrenningsmotorer. Ja, de blir den første store bilprodusent som går til dette skrittet.
-->
‒ Bilindustrien går gjennom raske endringer, og Volvo Cars er forpliktet til å lede denne transformasjonen, sier Johan Ekdahl, finansdirektør for Volvo.
‒ Når vi fortsetter å utføre strategien vår, vil transaksjoner som dette være et viktig supplement til våre investeringer og partnerskap for framtiden.
Han peker altså på overføringen av eierandelen i Aurobay til Geely, og dette er altså de som har utviklet forbrenningsmotorer for Volvo.
I fjor tok Volvo et strategisk grep og dannet Aurobay som en selvstående virksomhet.
Dette skjedde ved at Volvo Cars Powertrain Engineering Sweden, inkludert motoranlegget i Skövde og utviklingsteamet, sammen med motorfabrikken i Kina og andre relevante eiendeler, ble skilt ut fra Volvo Car Group.
Geely skal altså overta Volvos eierandel på 33 prosent.
‒ Vi er imponert over fremgangen Aurobay har gjort som en egen virksomhet siden opprettelsen i 2021, sier Javier Varela, administrerende direktør og viseadministrerende direktør i Volvo Cars.
‒ I tråd med vår ambisjon om å bli helt elektrisk innen 2030, forblir Aurobay vår strategiske leverandør.
Det betyr altså at Aurobay, som den eneste, skal levere motorer til hybridene og mildhybridene som Volvo produserer i årene framover.
Volvo som ikke vil avsløre de finansielle detaljene i avtale sier at de skal bruke inntektene av salget til blant annet å stryke satsingen på å lage elektriske motorer i Skövde.
På samme tid inngår den franske Renault-gruppen og den kinesiske Geely-gruppen en rammeavtale om et dypere samarbeid, og skal etablere et nytt selskap som skal ta over der hvor Volvo nå avslutter. De to gruppene skal eie 50 prosent hver av et nytt planlagt selskap.
Målet er ganske enkelt å bli «en global leder for å utvikle, produsere og levere best-i-klassen hybrid drivlinjer og svært effektive ICE-drivlinjer», melder Renault.
Og dette blir en gigant.
Det er ventet at selskapet skal produsere neste generasjons hybride drivsystemer og utvikle karbonfrie og lavutslippsteknologier fra fem globale forsknings- og utviklingssentre, og planen er at de skal levere motorløsninger til merker som Renault, Dacia, Geely Auto, Volvo, Lynk & Co, Proton, Nissan og Mitsubishi.
Så ja, siden Renault nevner Volvo virker det som at Aurobay blir en del av dette.
Målet er også at det nye selskapet skal kunne levere motorløsninger til alle bilmerker som trenger hybride løsninger, og ikke bare til de som tilhører de to store gruppene.
Videre er planen at det skal produseres drivverk på 17 fabrikker fordelt på tre kontinenter, og at de totalt skal sysselsette rundt 19.000 personer.
Selskapet skal ha en kombinert kapasitet på over 5 millioner forbrenningsmotorer, hybrid- og plug-in hybridmotorer og girkasser per år, og forsyne over 130 land og regioner.
Avslutningsvis sier Renault at det nye selskapets felles produktportefølje og regionale fotavtrykk kan tilby løsninger for 80 prosent av det globale ICE-markedet. Med ICE mener man altså biler med forbrenningsmotor.
‒ Når Renault Group akselererer sin Renaulution-transformasjon for å fange verdier på hele den nye verdikjeden for bilindustrien, er vi glade for å ha avtalt planer for et ambisiøst partnerskap med Geely for å fortsette å utvikle ICE- og hybridmotorteknologiene som vil forbli en kritisk del av bilforsyningskjeden i flere tiår framover, sier Luca de Meo, administrerende direktør for Renault Group.
Ambisjonen er altså å bli verdensledende.
‒ Dagens avtale med Renault Group vil muliggjøre etableringen av en global leder innen hybridteknologier, for å tilby svært effektive avanserte løsninger for bilprodusenter over hele verden, sier Eric Li, styreleder i Geely Holding Group.
‒ Vi ser frem til å jobbe sammen med Luca de Meo og hans Renault-team for å gjøre dette partnerskapet til en realitet.
Rammeavtalen de nå har blitt enige om skal om alt går etter planen resulterer i et nytt selskap til neste år.
Les også: