Etter at Volvo Cars ble kjøpt opp av den kinesiske Geely-gruppen i 2010, har de knapt sett seg tilbake.
De har gått fra rekord til rekord, selv om spesielt 2020 ble et litt vanskelig år ‒ som den jo var for de fleste andre.
-->
Også 2021 var preget av den globale pandemien, men da hadde verden lært å leve med viruset og livet gikk litt mer sin vante gang. Noen Volvo merket veldig godt.
For svenskene kan nå rapportere en omsetning for hele året på 282 milliarder svenske kronor, en oppgang på drøye 19 milliarder kronor fra 2020.
Det ga også utslag på overskuddet, som endte på ganske solide 20,3 milliarder kronor. Det er opp fra 8,5 milliarder under det krevende 2020.
‒ 2021 var et år vi i Volvo Cars kan være stolte av. Til tross for en vedvarende mangel på komponenter i bilindustrien, økte vi vår globale markedsandel og leverte selskapets høyeste salg og lønnsomhet noensinne, sier Håkan Samuelsson, president og administrerende direktør i Volvo Cars.
Bilsalget økte altså også det i fjor, selv om det falt litt 4. kvartal. Totalt endte Volvo opp med 698.700 biler, en oppgang på 6 prosent.
Og framtiden ser ganske lys ut.
I 4. kvartal var det nemlig Recharge-modellene som dro salget med en andel på 34 prosent, etterfulgt av ladehybridene som landet på 28 prosent. Og det er positivt, for svenskene skal som kjent satse knallhard på elbiler i tiden framover.
Over sommeren skal de også øke produksjonskapasiteten for helelektriske biler til 150.000 i året, og allerede i 2022, altså i år, regner de med at den elektriske andelen har mer enn doblet seg målt mot 2021.
Volvo åpnet 2022 med et salg på 47.561 biler, noe som var en nedgang på 20,2 prosent i forhold til januar 2021.
Det positive var at salget rundt Recharge-utgavene økte med 11,5 prosent, og sto totalt bak 31,7 prosent av alle bilene Volvo solgte i forrige måned.
XC60 var den aller mest populære modellen i fjor, etterfulgt av XC40 og XC90.
Les også: