Svenskene gjør det de kan for å opprettholde temperaturen før de avduker sitt store prosjekt 9. november, nemlig den nye elbilmodellen EX90.
De har allerede lekket flere nyheter, som at bilen blir enda smartere og dermed mer sikrere, og at de ikke kun tenker på menneskene.
-->
For en av nyvinningene er et nytt passasjersensor-system som skal forhindre at noen glemmes igjen i bilen, som for eksempel et kjæledyr. Det skjer faktisk oftere enn man kan tro, og Oslo-politiet har tidligere meldt om 22 hendelser med innelåste hunder så langt i år. Dette problemet tar Volvo fatt i med EX90.
I den nye elbilen har Volvo montert et sett radarer i takkonsollen og i den takmonterte leselampen i kupéen, samt helt bakerst i bagasjerommet. Dermed kan selv den minste bevegelse på under én millimeter oppdages.
Volvo sier at dette er dette er det første systemet av sitt slag som favner hele kupéen, fra forsetene og helt bak i bagasjerommet. Dette skal være standard tilbehør, og skal også inkluderes i senere nylanseringer fra Volvo.
– Barn blir gjenglemt i biler, og en slik funksjon har lenge stått på listen av viktige saker vi ønsker å adressere. Vi vil forsøke å forhindre at slike tragiske dødsfall skjer, sier Lotta Jakobsson, senior teknisk spesialist på skadeforebygging i Volvo Cars.
En annen ting svenskene tar fatt i er strømmen, som har blitt langt dyrere det siste året. Her er svaret noe som er kalt toveis lading, og dette åpner for at man kan utnytte energien billigere, mer effektiv og mer bærekraftig.
Volvo sier at sammen med smartladefunksjoner som en ny app åpner for, blir det mulig å styre ladingen til perioder på dagen hvor strømmen er billigst og spare lagret energi som skal brukes senere.
Når toveis lading blir tilgjengelig vil EX90 også åpne for å fore energi inn til hjemmet, i tillegg til å drive andre elektriske enheter.
‒ Med Volvo EX90 kan du drive livet ditt, sier leder for elektrifiseringsøkosystem, Olivier Loedel hos Volvo Cars.
‒ Du kan bruke batteriet på mange måter, fra å fylle på elsykkelen når du er ute og reiser, til å koble til et utendørs kokeapparat for helgeturen. Det kan til og med drive huset ditt i de dyre rushtidene på dagen.
Den svindyre dusjen i morra-rushet kan altså bli langt billigere om strømmen faktisk kommer fra en oppladet EX90.
De opplyser også at de har utviklet en algoritme som sørger for at ladingen og utladingen av batteriet på gjøres på en begrenset måte, noe som reduserer risikoen for unngåelig batterinedbrytning.
Toveis lading som stadig flere bilmerker åpner opp for kan faktisk også gjøre at elbilen også blir en liten strømleverandør. Bilen kan lades når det er mye grønn energi og lav etterspørsel, og deretter fores tilbake til strømnettet når det er høy etterspørsel.
Med mange nok elbiler som kan gjøre dette kan nettet balanseres, og øke den generelle bærekraften til nettet.
Volvo maler følgende bilde:
«Du kommer hjem fra jobb med mye energi igjen på batteriet, som tidligere har blitt ladet med billigere og renere strøm. I løpet av kvelden kan bilen din kobles til og slippe ut energi når strømprisene er høyere. Siden energi generelt er billigere når klimanøytrale kilder bidrar mer til strømforsyningen, kan denne energitransaksjonen spare penger på energiregningen din og samtidig gi renere energi tilbake til nettet.»
‒ Vi tror på en framtid der våre kunder kan støtte nettet ved hjelp av denne teknologien, noe som muliggjør en mer effektiv og bærekraftig bruk av strøm i hverdagen, sier Loedel.
Volvo opplyser at de planlegger å tilby maskinvaren du trenger for å begynne å bruke toveis ladefunksjoner, inkludert en avansert veggboks og energistyringssystem for hjemmet. Annet tilbehør som adapterplugger for hvitevarer og kabler for lading av andre biler blir også tilgjengelig etter at Volvo EX90 er på plass.
Slik ser Volvo for seg at toveis lading fungerer:
Les også: