Også kongene på veien skal over på nullutslipp, og da snakker vi selvsagt om de store lastebilene som frakter varer rundt om i hele verden. Volvo leverte sin første lastebil allerede i 1928, en Volvo LV4. Her hadde svenskene like godt løftet deler fra bilene ÖV4 og PV4, laget seg et kraftigere chassis og montert på et lasteplan helt bakerst. Siden har ikke Volvo sett seg bakover. I dag kan Volvo tilby seks forskjellige lastebiler, og i likhet med Volvo som lager personbiler er også Volvo Trucks godt i gang med den elektriske overgangen. Det første steget tok de for tre år siden med FL og FE Electric, biler som er laget for bydistribusjon og avfallshåndtering. Og nå tar de også det elektriske steget over til noen enda viktigere lastebiler ‒ de virkelige landeveisbeistene. For nå starter produksjonen av de helelektriske utgavene av de tunge lastebilene Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX, biler som utgjør rundt to tredjedeler av selskapets salg. Dette gjør at Volvos elektriske portefølje gjør et hopp opp til seks forskjellige modeller, det bredeste utvalget i bransjen. – Dette er en milepæl og viser at vi leder an i transformeringen av bransjen, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks. ‒ Det er mindre enn to år siden vi viste frem våre tunge elektriske lastebiler for første gang. Nå øker vi produksjonsraten og vil levere disse flotte lastebilene til kunder over hele Europa og etter hvert også til kunder i Asia, Australia og Latin-Amerika.
