Volvo gjør noe svært oppsiktsvekkende


Hvor fort trenger egentlig en bil å kjøre? 180 km/t er mer enn nok, mener Volvo.

Kappløpet om å ha de raskeste bilene har eksistert nesten like lenger som bilene.

-->
I 1899 ble den magiske 100 km/t-grensen brutt, og bare fem år senere ble 150 km/t-barrieren brutt.

Så, for 113 år siden, ble selveste 200 km/t-grensen brutt.

Dette var spesiallagde biler, og den første produksjonsmodellen som sprakk 200-grensen var Jaguar XK120 tilbake i 1949.

I dag, om vi ser bort fra diverse elbiler, bikker de aller fleste bilene 200 km/t uten å slite nevneverdig.

Dette gjelder også samtlige Volvo-modeller.

Faktisk gjorde for eksempel 850 som kom i 1992 205 km/t, og dagens 90-modeller har en toppfart på solide 230 km/t.

Men det kommer ikke til å vare veldig lenge.

Volvo tar nå et oppsiktsvekkende grep, og har bestemt seg for å kappe toppfarten til 180 km/t ‒ på alle sine modeller.

Svenskene mener at høy hastighet er en viktig faktor i alvorlige ulykker, og går derfor til dette skrittet.

– Volvo er en leder innen sikkerhet. Det har vi alltid vært og det skal vi alltid være. Vår forskning viser oss hva som bør adresseres for å sikre at ingen blir drept eller alvorlig skadet i våre biler. Vi vet at å redusere toppfarten som tiltak ikke alene er nok, men det er verdt å gjøre det, om det bare redder ett liv, sier Håkan Samuelsson, president og administrerende direktør i Volvo Cars.

Ikke nok med det.

De ser nå på muligheter til å tvinge bilen til å holde fartsgrensene i enkelte utsatte områder. Så i framtiden risikerer du at toppfarten i noen områder faktisk er 30 km/t, og dette kommer helt sikkert til å bli svært så omdiskutert.

Dette kan gjøres ved å kombinere en intelligent fartskontroll og virtuell inngjerdingsteknologi (geofencing), og farten kan dermed automatisk reduseres i områder som for eksempel rundt skoler og sykehus.

Geofencing er kjent fra nullutslippssoner, hvor for eksempel en hybrid blir tvunget til å kjøre kun på strøm i et bysenter.

– Vi ønsker å starte en diskusjon om hvorvidt bilprodusenter har rett, eller til og med en plikt, til å installere teknologi i biler, som gjør at bilens fører endrer adferd. Dette gjør vi for å kunne håndtere utfordringer knyttet til kjøring i for høy fart, kjøring i ruspåvirket tilstand eller kjøring mens man er distrahert. Vi har ikke et klart svar på dette spørsmålet, men vi mener Volvo burde vise lederskap i denne diskusjonen og være en pionér, sier Samuelsson.

Fart står som kjent bak mange dødsulykker, og er hastigheten høy nok hjelper det fint lite hvor sikker bilen i utgangspunktet er.

I USA viser statistikk at 25 prosent av alle dødsfallene på veiene skyldes for høy hastighet, men statistikken sier dog ikke hvor mye for fort hver enkelte har kjørt.

– Som mennesker forstår vi hvilke farer farlige slanger, edderkopper eller høyder kan utgjøre, men det samme er ikke tilfelle når det kommer til fart. Folk kjører ofte fortere enn trafikksituasjonen de befinner seg i tillater eller de overvurderer egne evner. Vi må fremme bedre adferd i trafikken og hjelpe folk med å innse og forstå at kjøring i høy fart er farlig, sier Jan Ivarsson, sikkerhetsekspert i Volvo Cars.

Det finnes dog flere utfordringer enn høy fart i trafikken, som Samuelsson var inne på.

De to andre store faktorene innen trafikksikkerhet er kjøring i ruspåvirket tilstand og uoppmerksomhet. Alkolås og førerassistent-teknologi er ting som kan være med på å redusere antall ulykker i disse to gruppene.

Volvo har allerede besluttet å begrense toppfarten til 180 km/t i 2020, og hvordan dette slår ut i land som Tyskland med fri fart på enkelte strekninger på Autobahn gjenstår å se.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Volvos flaggskip kommer som mildhybrid

Volvo introduserer nå et mildhybridsystem. (Begge foto: Volvo)

Les mer om:

Nyheter