Bilmerkene følger nøye med på hva som foregår i Norge, for vi er nemlig et aldri så lite pilotland når det kommer til elbiler. Det som fungerer i Norge bør altså fungere overalt, og det som ikke fungere må gjøres noe med.
En ting som har satt fart på elbil-satsende produsenter er mangelen på en struktur når det kommer til betalingsløsninger, for det kryr nærmest av løsninger for å betale for ladingen på en ladestasjon.
-->
Og at norske elbilister er forvirret er dårlig nytt for bilprodusentene, som vet at ting må være enkelt og greit om de skal få enda flere over på sine nye elbiler. Så løsningen er å gjøre betalingen enklere.
‒ Å produsere helelektriske premiumbiler er bare én del av et større økosystem som handler om å få flere forbrukere til å bytte til elektriske biler, understreker da også Arek Nowinski, leder for EMEA-området i Volvo Cars.
Svenskene tar nå tak i betalingsproblemet, og melder at de «gjør ladeopplevelsen enklere med ny appintegrasjon». Mer bestemt betyr det at over 270.000 ladepunkter i Europa nå finner veien inn i Volvo-appen.
I denne finner elbilistene plasseringen til nærmeste offentlige ladestasjon, samt sanntidsinformasjon om ladepunktenes tilgjengelighet. Og ikke minst blir det mulig å betale for ladingen gjennom denne.
‒ Vi forstår frustrasjonen mange opplever, når de er nødt til å ha flere forskjellige kort og apper for å få tilgang til ladepunkter. Ved å forbedre ladeopplevelsen, støtter vi våre kunder over hele Europa og deres elektriske hverdag. Dette betyr tilgang til flere nettverk både i og utenfor deres hjemland, gjennom hele vår digitale plattform, sier Nowinski.
Nå er det ikke slik at Volvo-førerne kan lade elbilen på hvilken som helst stasjon og betale via appen, for den nye løsningen kommer gjennom Plugsurfing. Dette selskapet har som mål å forenkle ladingen i Europa, og samler en masse ladere under samme løsning.
Volvo bruker også Googles operativsystem, og dette åpner for bruk av Drive API for å integrere nye løsninger. Slik som Plugsurfing.
‒ Med denne integrasjonen kan Volvo utvikle sine egne produkter og tjenester for å nå målet om å bli et rent elektrisk selskap innen 2030. Vi er stolte av å være den partneren som bidrar til at de lykkes med dette, sier Tatu Kulla, administrerende direktør i Plugsurfing.
Norske Volvo-eiere må smøre seg med litt tålmodighet, for først skal den nye løsningen rulles ut i Sveits og Italia. Men deretter skal svenskene rulle ut den oppdaterte funksjonaliteten til de fleste av sine europeiske markeder i løpet av året, så forhåpentlig er ikke oppdatering altfor langt unna.
Den nye funksjonaliteten åpner også for rabatterte priser på de lynraske Ionity-stasjonene rundt i Europa, og i Sverige og Norge har Volvo Cars også slått seg sammen med ladeoperatøren Mer for å tilby fordelaktige priser.
Og målet i framtiden? Jo, å kunne tilby enda flere leverandører. Enkelt og greit.
Les også: