Det har vært mye snakk om hvor miljøvennlig elbilene egentlig er, for tar man med produksjonen og etterlivet går det faktisk ganske mye CO2 ut i luften.
Dette er svenskene veldig opptatt av, og Polestar kommer blant annet med en årlig bærekraftrapport. I 2021 foretok de blant en livsløpsanalyse (Life Cycle Assessment) hvor de også målte Polestar 2 mot en Volvo XC40 med forbrenningsmotor.
-->
Denne viste at XC40 slapp ut 58 tonn CO2e, mens P2 ladet via en global skitten strømmiks slapp ut 50 tonn. Så kun 8 tonn forskjell, der.
Men med grønn vindkraft falt utslippet til elbilen helt ned til 27 tonn CO2e, og altså godt under halvparten av det bensinmodellen slapp ut gjennom livet.
To år senere har både Volvo og Polestar tatt flere grep som gjør produksjonen enda mer miljøvennlig, og blant disse er blant annet grønn aluminium, nye materier og fornybar kraft i fabrikkene.
Resultatet er at når Volvo viser sin aller nyeste modell om noen uker, så er dette den aller grønneste bilen de noensinne har produsert.
Svenskene sier at de har klart å kutte utslipp både når det kommer til produksjon og livsløpet til EX30, og redusert bilen totale karbonavtrykk kjørt over 200.000 kilometer til under 30 tonn når den lades av strøm fra de såkalte EU-miksen. Ved bruk av denne hadde Polestar 2 tilbake i 2021 et utslipp på 42 tonn CO2e.
Volvo sier at dette er en reduksjon på 25 prosent sammenlignet med elbilene C40 og XC40, og er et stort skritt mot målet om å kutte selskapets samlede CO2-utslipp per bil med 40 prosent mellom 2018 og 2025.
– Nye EX30 er et stort skritt i riktig retning for våre bærekraftsambisjoner, sier Anders Kärrberg, global leder for bærekraft i Volvo Cars.
‒ Innen 2025 har vi som mål å redusere våre samlede karbonutslipp per bil med 40 prosent fra 2018-nivåene, gjennom en 50 prosent reduksjon i totalt eksosutslipp, og en 25 prosent reduksjon i utslipp fra virksomhet, råvarer og verdikjede – alt på vei mot vår ambisjon om å være et klimanøytralt selskap innen 2040.
Ifølge Volvo har EX30 et CO2-avtrykk på 75 prosent av de andre elektriske modeller de lager, og dette er det selvsagt flere grunner til.
Størrelsen spiller inn, og EX30 er altså den minste SUV-modellen Volvo har laget. Aluminium og stål er to av de største bidragsyterne til produksjonsrelaterte karbonutslipp, så dermed utgjør bilens størrelse en betydelig nedgang i karbonregnskapet.
Som sagt bruker Volvo og Polestar også mer grønt aluminium, og rundt 25 prosent i EX30 er resirkulert og det samme er rundt 17 prosent av stålet.
På innsiden har designerne klart å kombinere flere funksjoner i én og samme komponent, noe som reduserer antall deler og dermed demper karbonavtrykket.
Når det kommer til materialer er rundt 17 prosent av plasten i bilen, fra interiørkomponenter til utvendige støtfangere, resirkulert. Dette er den høyeste prosentandelen resirkulert plast i en Volvo-bil noensinne, kan merket melde.
Mye av interiøret er også av resirkulerte og fornybare materialer, slik som seter, dashbord og dører. EX30 har også materialer som denim, lin og en ullblanding som inneholder rundt 70 prosent resirkulert polyester, og denim er et godt eksempel på hvordan Volvo nå tenker.
Her at de også brukt fibre som vanligvis anses som avfallsprodukter fra denimens resirkulering. Slik forklarer de prosessen:
«Når jeans resirkuleres, blir de strimlede fibrene tvinnet sammen til et garn, og lange fibre knytter seg til hverandre. De korte fibrene faller imidlertid som regel bort som avfall. Det er disse fibrene Volvo Cars har valgt å gjenbruke i deniminteriøret i EX30.»
Videre er selvsagt produksjonsprosessen viktig for bilens livsløp.
Fabrikken som setter sammen EX30 har en stor andel klimanøytral energi, og dette inkluderer også 100 prosent klimanøytral elektrisitet. Videre jobber de hardt med leverandørene, og 95 prosent av disse har allerede forpliktet seg til å bruke 100 prosent klimanøytral energi i produksjonen innen 2025.
Når det kommer til selve produksjonen av EX30 har også hevet materialutnyttelse i karosserideler gjennom produksjonen, slik at det blir minst mulig uutnyttet kapp.
En stor utfordring er batteripakkene, og Volvo prøver å holde kontroll på utslippene rundt disse ved å bruke blokkjede-teknologi for å spore materialene. På den måten kan de følge reisen til viktige råvarer som litium, mangan, kobolt, grafitt og nikkel på en sikker og nøyaktig måte.
Resultatet av alle disse tingene kan spores i noe som er kalt krybbe til port, som betyr all karbon fra produksjon til den er klar til å kjøres. Dette karbonavtrykket er ifølge Volvo på 18 tonn, og når en EX30 har gjort sitt og må pensjoneres kan også 95 prosent av bilen resirkuleres.
Og som kjent slipper ikke en elbil uten noe CO2 under kjøring, og når strømmen som her i Norge også er grønn så betyr det en veldig miljøvennlig bil under selve bruken.
Hva annet Volvo EX30 kan by på får vi vite snart, for den kommende elbilen lanseres allerede 7. juni.
Les også: