Volkswagen ID. Code er et konsept som viser vei både for framtidens design og selvkjøring. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens selvkjørende bil brøyter vei for morgendagens design

Konseptet Volkswagen ID. Code viser vei på to store områder.


Ok, selvkjørende biler. Disse har vi ventet på i noen år nå, og betyr biler på nivå 4 på den selvkjørende skalaen som går til 5.

Dette nivået betyr at under vanlige forhold, som for eksempel i en by, kan bilen plukke deg opp og kjøre deg hjem. Ja, akkurat som vi tenker på selvkjørende biler.

Nivå 5 betyr enkelt og greit at bilen skal kunne kjøre selv uansett forhold, så ja, selv det å ta deg til hytta på krøtterveier i et voldsomt snøvær.

Vi er allerede kommet dit at dette finnes såkalte robotaxier i begrensede områder, og dette er altså taxier uten fysiske sjåfører. Volkswagen er en de som tester dette, og i en begrenset del av Hamburg ruller det rundt ID. Buzzer som er robotaxier.

Så ja, bestill bilen og den plukker deg opp og kjører deg til endestasjonen innenfor det begrensede området.

Konseptbilen som Volkswagen nå viser fram på bilmessen Auto China, ID. Code, kan kjøres enten som vanlig med en sjåfør bak rattet ‒ eller på nivå 4. Det betyr at selvkjøring rykker enda et hakk nærmere.

‒ Volkswagen er en av verdens største bilprodusenter, og bruker store ressurser på å være langt fremme i løypa på selvkjørende biler, noe både prosjektet i Hamburg og ID. Code er eksempler på, sier Stian Blindheim, kommunikasjonssjef i Volkswagen Norge i Harald A. Møller.

‒ Selvkjøring er ikke lenger et fjernt framtidsscenario, men noe som nærmer seg. Dette er teknologi og kjøretøy som allerede kjører på offentlige veier i europeiske storbyer, legger han til.

Men for Volkswagen er ID. Code minst like viktig for designet. Konseptet viser nemlig vei for morgendagens design, i tillegg til en ny teknologisk æra og bruk av kunstig intelligens.

Her er det blant annet en utside som fungerer som en projeksjonsoverflate for neste generasjons lys- og displaysystemer, og på innsiden har Volkswagen tenkt nytt hvilke løsninger som kan benyttes.

Volkswagen sier at den virkelige og den virtuelle verdenen møtes for å skape en helt ny mobilitetsopplevelse.

Se for øvrig bilder av innsiden helt nederst. 

‒ Allerede da tegningene av konseptbilen ID.2all kom, så man et designspråk som minner om det vi nå ser i ID. Code. Man kan absolutt dra kjensel på dagens ID.-modeller i ID. Code, samtidig som den både peker framover og bringer med seg Volkswagens rikholdige historie av bilikoner, sier Blindheim.

Det tyske merket har voldsomme ambisjoner, og ID-familien som i dag består av ID.3, ID.4, ID.5, ID.6, ID.7 og ID. Buzz skal telle 16 modeller totalt innen 2030.

‒ I tillegg til at bilen ser bra ut, gir ID. Code også et glimt av hva vi kan forvente oss på innsiden av fremtidens personbiler fra Volkswagen, sier Blindheim.

‒ Samspillet mellom mennesker og maskin tas til nye høyder ved hjelp av kunstig intelligens, og tid tilbragt i bilen vil oppleves annerledes enn det vi kjenner til i dag.

Les også:

Debatt