Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg selv uavhengig av forhold er på nivå 5. En slik bil har Volkswagen laget.
Dagens mest moderne biler kan kjøre seg av seg selv i gitte situasjoner, men både grunnet usikkerhet rundt teknologien og lover som forbyr ren automatisk kjøring er vi fortsatt et lite stykke unna de såkalte autonome bilene. Men vi nærmer oss stadig.
De fleste av bilprodusentene sikter seg inn mot nivå 4 via nivå 3, og det betyr også selvkjørende biler. Men da må forutsetningene være på plass.
-->
Slike biler kan kjøre uten en person i førersetet om de befinner seg i kjente omgivelser, er koblet til nett og det ikke er altfor dårlig veimerking og sikt for de mange sensorene. Altså i de fleste tilfellene, og spesielt i byene bør biler på nivå 4 fungere greit.
Men de som for eksempel har kjørt bil i snøstorm på snødekte landeveier vet hvor vanskelig det kan være, og da kan det hende at selv nivå 4-biler må strekke våpen. Da kommer nivå 5 i inn.
I prinsippet skal en fullstendig autonom bil kunne håndtere alle forhold og alle geografiske plasser, og skal i teorien også komme seg gjennom en vinterstorm. Slike biler trenger altså ikke en gang et ratt.
Volkswagen forsker selvsagt også på disse, og skal i helgen vise en studie som skal «redefinere fremtidens langdistansemobilitet», som de selv sier.
Denne bilen, en helelektriske IEV (Innovation Experience Vehicle) er en virkelig prototype som altså befinner seg på nivå 5 på den selvkjørende skalaen som går fra 0 til 5.
Det har et modulært interiørkonsept som gjør at den passer til flere formål, og Gen.Travel er laget for å teste ut konseptet og nye funksjoner og se hvordan kundene reagerer.
Videre, og veldig lovende, sier Volkswagen at basert på studieresultatene er det mulig at individuelle funksjoner faktisk blir overført til biler som skal inn i serieproduksjon.
Gen.Travel er ifølge tyskerne er slags kombinasjon av en sedan og en MPV (Multi Purpose Vehicle) som hører hjemme i premiumsegmentet.
‒ Med sin «New Auto»-strategi definerer Volkswagen mobiliteten for kommende generasjoner – bærekraftig og digital, sier Nikolai Ardey, leder for Volkswagen Group Innovation.
‒ I den konsernomfattende Volkswagen Innovation Research-avdelingen fremmer vi denne ideen ytterligere, og viser hvordan kundene våre vil kunne oppleve mobilitet i framtiden – for eksempel som en tjeneste. Med Gen.Travel kan vi allerede i dag oppleve hva som vil være mulig i nær fremtid med innovativ teknologi. Dør-til-dør-reiser på et nytt nivå. Utslippsfri og stressfri.
Gen.Travel åpner altså for den ene av de to store tingene menneskene har drømt om, en selvkjørende bil. Den elektriske bilen kjører altså autonomt og trenger ikke en person bak rattet, noe som åpner for å bruke tiden på andre ting ‒ som for eksempel arbeid eller underholdning.
‒ Gen.Travel gir oss et glimt av framtidens reiser, sier Klaus Zyciora, leder av Volkswagen Group Design.
‒ Den viser oss hvordan autonom kjøring vil se ut i framtiden. Gen.Travel legemliggjør den visjonære designen etter morgendagen ‒ for morgendagens mobilitet. Effektiv forming kjennetegner det ekstremt særegne designet. I en tid med teknisk perfeksjon og praktisk talt ubegrensede muligheter, blir «form følger funksjon» om til «form følger frihet». Bilen vil ikke bare bli bedre, men også mer spennende enn noen ganger før.
En modulær innside betyr at bilen kan tilpasses for hver reise, og Volkswagen ser også for seg at bilen kan bestilles som et Mobility-as-a-Service-tilbud. Dette spesifikke konseptet kan ta opptil fire personer avhengig av konfigurasjonen.
Hvor fleksibel Gen.Travel er viser for eksempel forretnings-oppsettet, hvor det er mulig å lage et slags møterom med fire seter og et stort bord i midten.
En annen konfigurasjon åpner for å gjøre to seter om til to senger, og Volkswagen sier at de også har laget et system som sørger for å ivareta sikkerheten til de sovende. For også søvn har tyskerne tenkt på, og laget et lyssystem som skal påvirke melatoninproduksjonen og dermed gjøre passasjerene søvnige.
Om det er en familie som skal på tur byr Gen.Travel også på oppsett for disse. Her kan forsetene konfigureres for å underholde barna ved hjelp av utvidet virkelighet (AR). Interiøret forblir lyst og med naturlig design.
Volkswagen har selvsagt spandert på dynamisk belysning som kan skape en hyggelig atmosfære og ikke minst dempe faren for å bli bilsyk.
Volkswagen understreker at alle HMI-elementer (human-machine interface) er produsert med bærekraftige materialer, kombinert med resirkulerte eller naturlige materialer.
På utsiden er det futuristiske eksteriøret delt i to deler.
Den gjennomsiktige glasskabinen er integrert i den nedre delen, som rommer alle de tekniske funksjonene. Kanten på vinduet er i midjenivå, noe som gjør det veldig lavt for å maksimere utsikten utover.
Men igjen har de tenkt på sengene. Så når passasjerene ligger flatt i bilen er det ingen innsikt, mens vingedørene til Gen.Travel åpner for enda enklere inn- og utstigning.
Til slutt har de selvsagt tenkt på kjørekomforten. Så Gen.Travel er utstyrt med den aktive fjæringen kalt eABC (electric Active Body Control) som både tar hensyn til vertikale og sideveis bevegelser som akselerasjon, bremsing og svinger, og dette gjør det smarte systemet i forkant og optimaliserer kjørestilen og retningen deretter.
Helt til slutt sier Volkswagen at kunstig intelligens (AI) og platooning – fullstendig autonom kjøring i kolonner – brukes for å øke rekkevidden ytterligere for langkjøring.
Det de smart nok ikke sier noe om er tidsrammen for en slik autonom bil, for som vi vet har bilindustrien en tendens til å være litt vel optimistiske.
Det er for eksempel mange år siden de første flyvende bilene ble meldt i horisonten, den andre store drømmen til oss mennesker. Og de venter vi som kjent fortsatt på.
Men nå viser iallfall Volkswagen fram en ekte selvkjørende bil, nemlig Gen.Travel:
Les også: