Volkswagen-gruppen (VAG) sliter fortsatt med konsekvensene
av dieselgate i 2015, men det er stort sett juristene, sjefene og økonomene i
gruppen som fortsatt føler ringvirkningene av utslippsjukset som har kostet de mange
hundre milliarder kroner til nå. Resten av folkene har for lengst rettet blikket framover, og
er i gang med en voldsom satsing som inkluderer så store summer at det er
vanskelig å fatte.
under gruppen, så ser hvor vanvittig denne er. Merket Volkswagen skal investere rundt 200 milliarder kroner
i framtidig teknologi de neste fem årene, og det meste handler selvsagt om
elbiler og ny teknologi. Faktisk er VAG nå så seriøse at de etter nyttår skal øke den interne utviklingen av programvare til bilene fra 10 prosent til minst 60 prosent, for dette er nå et så viktig område at de selv må bli spesialister. Den store satsingen har vi allerede sett resultater av i år,
og Volkswagen har bydd på premiere for en rekke biler ‒ inkludert Golf 8,
T-Cross, T-Roc R, T-Roc Cabrio og Teramont. Og ikke minst ID. 3. Dette er den første elbilen bygd på den nye elbilplattformen MEB, og bilen på størrelse med en Golf skal bane vei for en rekke elbiler i årene som kommer.
en modell kalt ID. Next. Dette er en helelektrisk SUV som skal kapre
ytterligere markedsandeler. Har 2019 vært travel for Volkswagen, blir 2020 vill ‒
ellevill. Merket skal nemlig lansere ikke færre enn 34 nye modeller
til neste år, noe som i snitt gir tre nye modeller i måneden. Det er sjukt. ‒ Vi er i starten av en ny epoke. Vi mener business med
e-mobilitet, og merket vil investere 11 milliarder euro alene i
videreutviklingen av e-mobilitet, sier Ralf Brandstätter, direktør for den
daglige driften (COO) i Volkswagen. Høydepunktene neste år blir den nye Golfen og ID. 3, men Volkswagen
lover altså ytterligere 32 nye modeller.
- Porsche med en mer sportslig Macan
- Derfor bulker vi jula inn
- Unikt samarbeid mellom BMW og Mercedes gir millioner av kunder