Elbiltiden er for lengst over oss, og allerede i dag er en masse merker som nesten utelukkende selger elbiler når det kommer til nybilsalget i Norge.
Volkswagen er det nest største merket målt etter nybilsalget etter det rene elbilmerket Tesla, og registrerte i løpet av årets sju første måneder 7.768 nye biler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
-->
Av dette står Volkswagen ID.4 for nesten 5.000 av bilene, mens det er registrert nærmere 1.000 nye ID.3 og drøyt 500 nye ID.5, så bare de tre rene elbilmodellene står for rundt 6.500 av bilene.
Audi er på 5. plass på salgsstatistikken med 5.220 nye registreringer, og de to elbilmodellene Q4 og e-tron står for 4.968 av disse.
Hyundai følger på plassen bak med 5.007 biler, og de to elbilene Ioniq 5 og Kona Electric står for over 90 prosent av dette salget.
Selv et merke som BMW som tilbyr en rekke ikke-elbiler og er årets 3. mest populære merke etter årets sju første måneder med 5.225 nyregistreringer, blir dratt av elbiler som iX, i4, iX3 og den gamle traveren i3. Totalt er det registrert over 5.000 av disse fire elbilmodellene så langt i år.
Unntaket i toppen av OFV-listen er Toyota, på 4. plass med 5.225 biler, og det japanske merket venter fortsatt på sin første elbil.
I utgangen av juli hadde elbilene en markedsandel på drøyt 78 prosent, noe som betyr at rundt 8 av 10 nye biler er en elbil så langt i 2022. Den prosenten vil helt sikkert stige med Toyotas første rene elbilmodell bZ4X som forhåpentlig er på plass ganske snart.
Alt dette har selvsagt norske importører fått med seg, og nå tar den største av dem et ganske oppsiktsvekkende valg.
Harald A. Møller, importør av Audi, Cupra, Seat, Skoda og Volkswagen, melder nemlig at de rett og slett vil slutte å tilby nye bensin- og dieselbiler med VW-merket på panseret etter neste år. Grunnen er at de mener at det fortsatt er altfor mange ikke-elbiler på norske veier.
‒ 2025-målet har vært viktig for å drive frem elektrifiseringen av den norske bilparken. Nå kan vi straks huke av målet, og da trenger vi nye mål å strekke oss etter. Selv om nybilsalget snart er helt elektrisk, er de fleste biler på veien fortsatt fossile, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller.
Importøren mener at brorparten av bilparken som altså inkluderer bruktbiler i 2040 bør bestå av elbiler, men ambisjonene stopper ikke der.
‒ Vi skal jobbe for at over halvparten av Volkswagen-bilene på norske veier er fullelektriske allerede i 2035, og kanskje enda tidligere, slår Hekneby fast.
Volkswagen-merket har en voldsom satsting på elbiler, og kunne presentere sin første modell i den helelektriske ID.-serien i 2019, en ID.3. Siden har de fylt på med ID.4, ID.5, ID.6 og ID. Buzz, og nye modeller som ID.1, ID.2 og ID.7 lurer i horisonten.
Den norske Volkswagen-importøren vil nå andre typer biler til livs.
‒ Vi trenger at bransjen og politikerne jobber videre med å kutte utslipp. Et håndfast grep vi mener politikerne bør ta allerede nå, er å fjerne vektfradraget for ladbare hybrider fra 1. januar. Dette er gårsdagens teknologi, som bidrar til at mange bilkjøpere fortsatt velger bort nullutslippsalternativene, sier Hekneby.
Det må nevnes at dagens moderne ladehybrider tilbyr det beste fra begge verdener. Med elektriske rekkevidder på over 70 kilometer fungerer disse som rene elbiler i hverdagen, mens forbrenningsmotoren gjør at disse slipper unna ladepauser når bilene er på langtur.
Hekneby ber politikere og bransjen utforme konkrete og ambisiøse målsettinger og tiltak for å sikre videre elbilsuksess, og peker også på behovet for å videreføre de viktigste elbilinsentivene og stimulere til fortsatt utbygging av ladeinfrastrukturen.
‒ Vi har ikke låst oss til 2040, men har det som utgangspunkt for de videre diskusjonene. Kanskje har vi grunnlag for å være enda mer ambisiøse i dette viktige arbeidet, sier den administrerende direktøren.
Les også: