I august kunne Volkswagen Norge endelig åpne for bestillinger av et nytt elektrisk flaggskip, ID.7, dog uten en så veldig flaggskipaktig pris. Den krøp bare litt over halvmillionen, så arvtakeren til Passat er fortsatt en folkebil. Men dette var en coupé.
Som vi husker var også Passat svært populær som stasjonsvogn, og ID.7 har tenkt å følge den strategien. I oktober fikk vi et glimt av en ID.7 Tourer, som på Volkswagen-språket betyr en stasjonsvogn. Og den nærmer seg nå.
– Dette er en av de første store, fullelektriske stasjonsvognene på markedet, som vil bidra til at enda flere tar steget til helelektriske biler, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør for importør Harald A. Møller og fungerende leder for Volkswagen personbil i Norge.
‒ ID.7 er en modell vi forventer å selge betydelige volumer av.
Den første utgaven av ID.7 var en 4-dørs coupé som riktignok har en stor bakluke og godt med plass, men det er ikke en stasjonsvogn. Det steget tar altså ID.7 Tourer, som nå har verdenspremiere.
‒ ID.7 har blitt omtalt som arvtageren etter Volkswagen Passat, noe som naturligvis er en stor arv å leve opp til, men som vi absolutt mener ID.7 gjør. ID.7 stasjonsvogn er romslig og har god bagasjeplass, lang rekkevidde og svært rask ladehastighet. Dette gjør ID.7 stasjonsvogn til et perfekt valg for en aktiv familie, sier Hekneby.
‒ Bilen fyller et behov som til nå ikke har blitt dekket. Vi tror ID.7 stasjonsvogn vil gjøre at enda flere kunder tar steget til helelektriske biler, og at bilen dermed blir en viktig bidragsyter på vei mot å nå 2025-målet om et fullelektrisk nybilmarked.
Stasjonsvognen er nærmere 5 meter lang og har en akselavstand på nærmere 3 meter, noe som betyr stor innvendig plass. Bakerst er det et bagasjerom på 605 liter, og legges seteryggene ned åpner det seg hele 1.714 liter med en lengde på nærmere 2 meter.
Men det er flere store ting ID.7 Tourer kan lokke med. Mer eksakt stor rekkevidde.
Elbilen er selvsagt utstyrt med siste generasjons elektriske drivsystem, og blir tilgjengelig med to batterier. Avhengig av batteristørrelse, er bilen ventet å oppnå WLTP-rekkevidde på inntil 685 kilometer, opplyser Volkswagen, som ikke er mer konkret enn det.
De kan også fortelle at ladingen åpner for 200 kW, noe som betyr at 10-80 prosent lading går unna på under halvtimen.
Den åpner også for forvarming av batteriet, og dette kan aktiveres både gjennom navigasjonen og manuelt via en knapp i bilens meny-system. Dette er spesielt viktig når man skal hurtiglade på vinteren.
‒ Lang rekkevidde, høy ladefart og mulighet for forvarming av batteriet gjør at forflytningshastigheten fra A til B blir svært effektiv. Kombinert med den store plassen, er ID.7 og ID.7 stasjonsvogn blitt to streker under svaret for de som har tvilt på om elbilen kan utkonkurrere de fossile bilene, sier Hekneby.
Volkswagen ID.7 stasjonsvogn har altså fått verdenspremiere, men som du kanskje skjønner ut av den litt mangelfulle infoen er ikke bilen klar til bestilling riktig enda.
Men den lurer rundt neste sving, og Volkswagen Norge sier at det skjer i løpet av kort tid. De håper at de første kundebilene er på plass allerede i løpet av sommeren.
‒ ID.7 og ID.7 stasjonsvogn vil kunne dekke et behov for svært mange kunder, og allerede i dag kan du prøvekjøre ID.7 4-dørs coupé hos din nærmeste Volkswagen-forhandler for å finne den ID.7-varianten som passer best for deg, sier Ulf Tore Hekneby.
Her er bilder av bilen som skal rulle i hjulsporene på Passaten, nemlig Volkswagen ID.7 Tourer: