Volkswagen ID.4 er årets bil i verden

Volkswagens ferske elbil hanker like godt inn bilverdens aller gjeveste pris.


Hva har biler som Audi A3, Volkswagen Golf, Mercedes C-klasse, Jaguar I-Pace, Mazda MX-5 og Volvo XC60 til felles? Jo, det er alle biler som har hentet hjem den aller største prisen i bilverden, nemlig den som årets bil i verden.

World Car Awards (WCA) er den eneste globale «årets bil»-pris, og juryen til denne består av 93 journalister fra 28 land rundt om i verden. Prisen heter offisielt World Car of the Year (WCOTY), noe Volkswagen vet godt.

-->
For det tyske merket har vunnet prisen som startet med å kåre Audi A6 som årets bil i 2005 hele fire ganger tidligere, med Volkswagen Golf 6 i 2009, Volkswagen Polo i 2010, Volkswagen Up i 2012 og Volkswagen Golf 7 i 2013.

Men etter å ha tatt fire av fem priser mellom 2009 og 2013 ble det bråstopp, men det var før ID.4 entret manesjen.

Bilen er så fersk at den akkurat har entret den norske mest solgte-oversikten, men det har ikke stoppet den på veien mot årets bil-prisen.

For journalister har selvsagt fått stifte bekjent med denne for en stund siden, og den nye elbilen til Volkswagen har imponert så mye at den har tatt seg gjennom alle utslagsrundene og helt til finalen.

Der møtte den to andre ganske så kompakte biler, Honda e og den nye generasjonen av Toyota Yaris. Men heller ikke de to klarte å stoppe ID.4, som dermed kan krone seg med gromme tittelen som årets bil i verden.

‒ Vi er spesielt glade for at ID.4 ble kåret til årets bil i verden, sier Ralf Brandstätter, konsernsjef Volkswagen Cars.

‒ Ikke bare fordi det er en av de viktigste bilprisene i verden - men fordi juryen også hedret en god idé og et flott team. Dette er den første ID-modellen for de viktigste markedene i Europa, Kina og USA som leder vår elektriske offensiv rundt om i verden. En overbevisende bil, en god idé - og «årets bil»-pris? Den passer godt til oss!

WCA deler også ut priser i fire delkategorier, og det er en trøst for Honda e som altså glapp den aller største prisen.

Årets urbane bil i verden - Honda e

Hondas sjarmerende elbil slo nemlig Toyota Yaris og Honda Jazz i kampen som årets urbane bil, og det er slett ikke verst.

‒ Vi er veldig stolte over å motta denne prestisjetunge prisen fra World Car Awards, sier Koji Watanabe hos Honda.

‒ Vi forsøker å skape nye verdier gjennom produkter som Honda e, og det er givende å se at den innsatsen blir satt pris på. Vi ønsker å være et selskap som samfunnet ønsker er her, og priser som dette styrker bare vårt engasjement for å gi glede våre kunder i årene som kommer.

Årets luksuriøse bil i verden - Mercedes S-klasse

En annen som kan sprette champagnen er Mercedes, som stakk av med årets luksuriøse bil. Her sto finalekampen mellom Mercedes-Benz S-klasse, Land Rover Defender og Polestar 2.

Seieren gikk kanskje ikke uventet til den nye generasjonen av den meget imponerende S-klassen, som har vunnet denne prisen to ganger tidligere.

‒ Det er en stor ære å se den nye S-klassen anerkjent over hele verden som verdens luksusbil i 2021, sier Uwe Ernstberger som leder produktserien til S-klasse og C-klasse hos Mercedes-Benz.

‒ Og det føles riktig. Basert på sin lange tradisjon for innovasjon, setter den nye generasjonen nok en gang listen i bilindustrien. S-klassen tilbyr banebrytende innovasjoner på alle områder, fra sikkerhet og komfort til effektivitet.

Årets design i verden - Land Rover Defender

Land Rover depper nok ikke altfor mye at den prisen glapp, for de var også i finalen i kampen om å årets design med Defenderen. Der fikk den kamp av Honda e og Mazdas elbil MX-30, og gikk altså helt til topps.

‒ Nye Defender er påvirket av sin fortid, men er ikke begrenset av den, og vi er glade for at den har blitt hedret med denne prisen, sier Gerry McGovern hos Jaguar Land Rover.

‒ Vår visjon var å skape en Defender fra det 21. århundre ved å skyve grensene for utvikling, teknologi og design på samme tid som man beholder sitt anerkjente DNA og off-road-egenskaper. Resultatet er en overbevisende 4x4 som gjenspeiler kunder på et følelsesmessig nivå.

Regjerende mester her var Mazda 3, så den japanske produsenten designer åpenbart biler som bilekspertene liker.

Årets ytelsesbil i verden - Porsche 911

Det er ikke bare Volkswagen-merket som har nye skryterettigheter i det store Volkswagen-konsernet etter årets WCA-priser, for også Porsche kan plusse på en fersk pris på skrytelisten.

WCA deler også ut en pris til den beste ytelsesbilen som har kommet siden fjorårets pris, og var en av opprinnelig ni biler som var kvalifisert for årets pris (antall produserte biler og markedstilgjengelighet spiller inn i alle kategorier).

Porsche 911 Turbo, Audi RS Q8 og Toyota GR Yaris slo ut seks av disse, mens ikonet 911 Turbo knocket ut de to siste i finalen. Tidligere har legenden vunnet prisen to ganger, en gang med 991-versjonen i 2012 og en gang med (u)dyret 911 GT3 i 2014.

‒ Vi kunne ikke være mer glade for å akseptere denne prisen, som representerer den 8. gang en Porsche får en World Car Awards, sier Frank-Steffen Walliser, visepresident for 911 og 718-serien.

‒ 911 Turbo S er toppen av ytelse og luksus fra Porsche, et faktum som denne prisen understreker. Med den nye generasjonen 992 fortsetter vi å skyve grensene.

Ny pris ‒ årets elektriske bil

Neste mulighet for bilprodusentene til å hente WCA-priser blir altså til neste år. 2022-prisen innledes med New York International Auto Show i august, og den 18. utgaven vil også by på en helt ny pris.

For som vi skjønner etter at ID.4 ble kåret til årets bil og Honda e var i finalen har elbilen også kommet til resten av verden, og WCA tar konsekvensen av dette og introduserer en ny pris som heter World Electric Vehicle of the Year.

Og med et ras av nye elbiler på vei kan denne bli nesten like vanskelig å vinne som hovedprisen, så det blir spennende å se hvem som blir den aller første vinneren av den grønne prisen.

Kanskje blir den en ny Volkswagen-modell?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter