Så stor forskjell er det på kjøreegenskapene for en tom og fullastet bil. (Foto: NAF)

Vinterferie: Pass på bilens vekt

Ikke bare risikerer du å gå over bilen totale vektgrense, men en fullpakket vinterferie-bil kan også endre kjøreegenskapene ganske så mye.


– Det er store forskjeller på bilens egenskaper om du laster den for tungt. Derfor er det viktig å passe på vekta før du drar på vinterferietur, sier rådgiver i NAF Jan Harry Svendsen.

Vinterferien er i gang, og mange skal ut på en liten ferietur med bilen. Og det betyr ofte en fullastet bil, og en langt tyngre enn det som er vanlig. Det påvirker kjøreegenskapene.

NAF har testet dette både gjennom bremsetester og svingtester, og da har de lastet bilen med ulike mengder bagasje. Og det er all grunn til å merke seg resultatene.

Svingtesten ble gjennomført i 60 km/, og de hadde ingen problemer med å holde bilen i riktig kjørebane når den var tom

Men så lastet de den over bilens vektgrense, og bilen ble både mer uforutsigbar og mistet veigrepet ved samme hastighet.

Når det gjelder bremsetesten tok de utgangspunkt i en vanlig landeveisfart, 80 km/t.

‒ I bremsetesten hadde bilen med overlast fortsatt 22 km/t der bilen med bare fører stod stille. Det utgjør en kollisjonsenergi på 4,7 tonn, sier Jan Harry Svendsen.

‒ Overlaster du bilen vil ikke førerstøttesystemene lengre fungerer slik de skal. Det betyr i klartekst at systemer som antisladd mister mye av effekten de ellers har.

Så en fullastet bil endrer altså karakter.  

‒ Mange biler er overlastet før bagasjerommet er fullt. Det er store forskjeller på hvordan en bil som er lastet opp til nyttelast og hvordan en bil som er overlastet reagerer, forklarer Svendsen.

En utfordring med elbiler er at de har et stort og tungt batteri som stjeler mye vekt, så du må sjekke nyttelasten før du pakker. Dette er vekten du har lov til å ha med i bilen, og nyttelasten inkluderer passasjerer, bagasje og ettermontert utstyr slik som en takboks.

Tillatt nyttelast finner du ved å ta den maksimalt tillatte totalvekten på bilen og trekke fra egenvekten som også inkluderer en sjåfør på 75 kilo. For å finne ut hvor mye bagasje du kan ha med må du også trekke fra vekten av passasjerer, takboks, takstativ og annet løsøre, forklarer NAF.

De fleste elbilene har lavere nyttelast enn bensin- og dieselbiler, og med fire voksne i bilen er det ikke mye å gå på før man på en rekke elbiler når grensen for hvor mye vekt du kan ha i bilen, advarer NAF.

Det er altså fort gjort å pakke med for mye bagasje og kjøre med en overlastet bil på vinterferie-turen, noe som ikke er bra for kjøreegenskapene.

‒ NAFs råd til alle som skal på vinterferie med bil, er å være varsomme så man ikke pakker bilen for full og at du har kontroll på vekten. Å laste en bil ut over hva den er godkjent for utgjør en trafikkfare og kan i ytterste konsekvens føre til en ulykke, avslutter NAF-rådgiveren.

Slik så det ut da NAF testet bilens egenskaper med og uten last.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Forbruker Tips NAF