Det er på gang en ny versjon av Cupra Born, og denne byr på enda mer krefter og lengre rekkevidde. (Fotos: Cupra)

Cupra Born VZ byr på mer ytelser og rekkevidde

Cupra har født en ny versjon av elbilen Born, og her er det både mer krefter og rekkevidde. Se bilder.


Spanske Cupra følger sin egen navnestrategi når det kommer til bilene, og den første helelektriske, Born, er døpt etter et distrikt i Barcelona.

Så når det dukker opp en ny versjon kalt Born VZ er ikke den siste benevnelsen tatt fra løse luften. VZ er en elegant forkortelse av spanske veloz, som betyr rask. Og dermed har Cupra lagt listen for denne utgaven.

– Cupra Born VZ viser at Cupra mener alvor når det gjelder utvikling av elektriske biler som leverer ekte kjøreglede. Dette er en Cupra som mange kommer til å drømme om å eie, sier Alexander Hjermind, fungerende kommunikasjonssjef for Cupra Norge i Harald A. Møller.

For å gjøre bilen raskere har Cupra pumpet opp kreftene, som går fra 231 hk til 326 hk (240 kW) ‒ opp solide 40 prosent målt mot e-Boost-utgaven. Også dreiemomentet løftes til nye høyder, opp 75 prosent til 545 Nm.

Dette gjør sitt til at Cupra Born VZ klarer 0-100 km/t på 5,7 sekunder, mens toppfarten er økt til 200 km/t for denne versjonen.

– Cupra Born var en milepæl for merket da vi lanserte modellen i 2021 som vår første 100 prosent elektriske kjøretøy. Born har levert eksepsjonelt, med 45.300 enheter solgt i fjor, en økning på 44,4 prosent sammenlignet med året før, sier administrerende direktør for Cupra, Wayne Griffiths.

– Med Cupra Born VZ, skal vi bringe enda mer ytelse til denne modellen og nok en gang bevise at elektrifisering og ytelse er en perfekt match.

For å feire den nye versjonen klinker også Cupra til med to nye farger, Dark Forest kun tilgjengelig for Born VZ og Midnight Black. Det er også nye 20-tommers felger og bredere dekk. Så det bør ikke stå på det sportslige uttrykket til Born VZ.

Det bør heller ikke stå på kjøreegenskapene.

Born VZ er utstyrt med et oppgradert dynamisk sportsunderstell, en mer responsiv styring og enda bedre bremser. Og et forsterket understell baner også vei for enda et sete. Denne utgaven tilbys med fem seter, og det tross for et litt større batteri.

For også Cupra ser at rekkevidde er viktig, og har blant annet åpnet for å aktivt kunne justere regenereringen har Born VZ fått hendler for regenerering på rattet.

Det er også nye Cup bøtteseter som standard som skal understreke de sportslige egenskapene til elbilen.

På innsiden er det også en 12.9-tommers belyst infotainmentskjerm samt et nytt lydanlegg fra Sennheiser som byr på 425W-lydanlegg med 10 høyttalere. Det nye lydanlegget skal levere en helt unik lydopplevelse med Sennheisers programvare Ambeo Concerto, som er i stand til å destillere grunnleggende komponenter av musikk og redistribuere dem gjennom hele bilen, forklarer Cupra.

Cupra Born har tidligere oppnådd 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest, og imponerte den gang spesielt på sikkerheten for de i bilen. Nå hever Cupra listen med en horisontal LED-stripe på dashbordet parallelt med frontruten. Denne gir informasjon og varsler til fører og medpassasjerer, inkludert batteriprosent, førerassistentsystemer og funksjoner i infotainmentsystemet.

Born VZ baner også vei for nye førerassistenter, som Side Assist som gir beskjed når kjøretøy befinner seg i blindsonen, Front Light Assist som automatisk justerer frontlyktene, dynamisk trafikkskiltgjenkjenning og Exit Warning som varsler om hindringer når man skal åpne dørene.

Cupra Born VZ strekker også ut rekkevidden, for tidligere lød den på 548 kilometer. Men med et batteri på 79 kWh åpner for inntil 570 kilometer rekkevidde, og bilen har også 170 kW hurtiglading.

Nye Cupra Born VZ skal lanseres globalt i løpet av 3. kvartal, så den nye og sportsligere versjonen av Cupras førstefødte elbil er fortsatt et lite stykke unna norske veier.

Men bildene er allerede her, så sjekk dem ut under:

Bildeserie
Debatt