Vintertester i Nord-Sverige og Nord-Finland betyr vanligvis at bilene nærmer seg produksjon, for dette er normalt de siste omfattende veitestene som gjennomføres før bilene får det grønne lyset. Og slik er det også med Alpine A290.
Bilen nærmer seg altså produksjon, og når vi vet hvor mye skryt og hvor mange priser sportsbilen Alpine A110 har fått, er det bare å glede seg. Forventingene er altså høye.
‒ Vår A290, den framtidige kompakte elektriske sportsbilen i B-segmentet, testes for tiden under de ekstreme og krevende forholdene i Sveriges Lappland, sier Philippe Krief, Alpine CEO.
‒ Målet med denne viktige etappen er å bekrefte retningen vi har tatt med håndtering og smidighet, som er en del av vårt DNA på forhold med lite grep. For å finjustere utviklingen slik at den kan være effektiv under alle omstendigheter og alle værforhold, er vinterutviklingsstadiet til A290 avgjørende siden det er en helt ny bil. Vårt ingeniørteam har gransket alle kriteriene, og resultatene lover ekstremt godt for lanseringen i de kommende månedene.
Krief fyrer altså opp under forventningene.
Vi kaller altså denne kompakt, men kunne også sagt liten. Dette blir nemlig en lommerakett, og bilen er faktisk rett under 4 meter i lengden. Men det bør også være ok med innvendig plass, for akselavstanden er over 2,5 meter.
Og med et navn som Alpine bør den også fungere i snødekte områder, og det skal de altså påse at den gjør med vintertestene nær polarsirkelen.
Her kan tempen falle til -30 grader, og det holdes selvsagt et spesielt øye med kjøreytelsen til A290. Respons, presisjon og smidighet er spesielt viktig for å levere en kjøreopplevelse i stil med A110, også under ekstreme forhold.
Her spiller mye inn, og Alpine sjekker ting som oppvarming, kvaliteten på avdugging og avriming, og ESC (Electronic Stability Control) på snø. De understreker at ingen av disse punktene kan reproduseres i et teknisk senter ‒ kun valideres under ekstremt kalde forhold.
Bilen er altså ikke offisielt avduket, så den bærer den spesielle kamuflasjedrakten til Alpine, men de gir oss et lite innblikk på innsiden. Der kan vi se et sportsratt i Nappa-skinn som minner litt om motorsport, spesielt med den flate delen nederst. Du skal selvsagt få se rattet i den store bildeserien nederst.
Rattet har også Formel 1-ting med tre essensielle funksjoner ‒ OV (Overtake), RCH (Recharge) og Drive-moduser med ett-trykks tilgang.
Det er Michelin som står bak den eksklusive «A29»-merkingen utviklet for Alpine A290, og under vintertesten er bilen skodd med høyytelses Michelin Pilot Alpin 5-dekk.
Alpine og Michelin, begge franske merker, har siden 2012 samarbeidet. Det resulterer nå i spesielle dekk for bilmerkets elektriske biler, og det hele starter med A290.
Etter to års utvikling blir elbilen utstyrt med spesifikke 19-tommers dekk.
- Michelin Pilot Alpin 5 vinterdekk
- Michelin Pilot Sport EV sommerdekk optimalisert energieffektivitet
- Michelin Pilot Sport S5 sommerdekk for høy ytelse
Denne trioen er utviklet for å forbedre og utnytte ytelsen til A290 under alle kjøreforhold, enten det er tørt, vått eller snødekt, kan Alpine melde.
Her kommer den spesielle merkingen inn. Alle dekkene som Michelin utvikler er nemlig for hver spesifikk modell, så dekkene til A290 vil ha en merking kalt «A29». Dermed skal det være enkelt for kundene å finne de helt riktige dekkene akkurat til den bilen ‒ så ja, smart.
For husk ‒ dekk bestemmer mange ting, og her spiller balansen mellom ting som sikkerhet, rekkevidde, kjøreegenskaper, holdbarhet, komfort og akustikk inn.
Vi får tro at både Alpine og Michelin finner de perfekte kombinasjonen i Nord-Sverige, for nå nærmer elbilen seg. Alpine A290 blir avduket i juni, så får vi bare håpe at de klarer å innfri de store forventingene den kompakte elbilen har rundt seg.
Her er bildene: