Salget av nye elbiler går ned, og det rapporteres også om mange kjøpere som avbestiller sin bestilte bil. (Foto: NAF)

Vil ha omstridt vektavgift fjernet

Regjeringen pakket på norske bilkjøpere en ny vektavgift i en tid der alt blir dyrere, og denne kan ha dempet salget av elbiler.


Da vi gikk inn i 2023 ble nybilene dyrere, og mange elbiler fikk til og med to nye avgifter som gjør de blir ganske mye dyrere.

For det første klasket regjeringen til med en ny vektavgift som slår inn over 500 kilo for alle typer biler. For hvert kilo over dette blir nybilene ilagt en vektavgift på 12,50 kroner, og det er spesielt dårlig nytt for elbilene. De har nemlig store og tunge batteripakker, og veier mer enn tilsvarende biler med forbrenningsmotor.

Men for elbilene stoppet det ikke der. Regjeringen innførte også moms på prisen over 500.000 kroner for elbiler, og dermed ble en rekke populære elbiler truffet av den nye avgiften.

Så en elbil som for eksempel veier 2.000 kilo og koster 600.000 kroner, noe som er en ganske typisk ny elbil, har fått 43.750 kroner i nye avgifter.

Hvor mye dette spiller inn på nybilsalget er vanskelig å si, men det har uansett falt 12 prosent sammenlignet med 2022, sier NAF.

På samme tid rapporterer VG at rekordmange avbestiller sin bestilte elbil, og skriver at strammere privatøkonomi, vedvarende høye strømpriser og innføring av avgifter på elbiler forklares som noen av årsakene.

‒ Den avgiften ble innført nærmest over natten i budsjettet i fjor, og bør fjernes like raskt, i revidert budsjett som kommer i mai, sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF.

‒ Salgstallene er kraftig ned. Både rente, valuta og avgifter påvirker folks mulighet til å skaffe seg ny bil. Da kan den ekstra vektavgiften være tungen på vektskålen som gjør at folk ikke bytter ut bilen. Vi ser at i befolkningen er det sterk støtte til at elbilene fortsatt skal ha avgiftsfordeler

Hun refererer til NAFs elbilmonitor som ble utført av Norstat i januar i år, og i denne svarer hele 43 prosent at de mener elbilene bør ha fritak for kjøpsavgift. Sammen med bompengerabatt som 45 prosent mener elbilene bør ha er dette de to viktigste elbilfordelene for folk.

Begge disse står for fall grunnet avgiftsglade politikere, for i tillegg til ny vektavgift og moms på kjøp, er det også åpnet for et høyere tak for hvor mye bompenger elbilene må betale fra nyttår.

Norges har som mål at nybilsalget kun skal være elbiler fra 2025, men er altså i ferd med å snuble fot på seg selv ved å vanne ut de suksessfulle incentivene som har gjort Norge til et fyrtårn for elbilsatstingen i verden. Og på samme tid plusses det altså på med en ekstra avgift.

‒ Vektavgiften bør bli den kortest levende avgiften Norge har sett, slår Handagard fast.

‒ Regjeringen har et mål om at alle nye biler skal være elbiler. Samtidig innfører de plutselig en helt ny avgift som gjør det mye dyrere å kjøpe elbiler. Det virker som om høyre hånd ikke aner hva venstre hånd holder på med.

Salget av nye elbiler går ned, og det rapporteres også om mange kjøpere som avbestiller sin bestilte bil. (Foto: NAF)

NAF sier den sterke støtten til avgiftsfordeler for elbil kombinert med det sviktende bilsalget bør være gode grunner til at den omstridte vektavgiften bør bli kortlevd.

Slik ser bilsalget ut så langt i 2022, og dette er tall hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV):

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter