Viktige Mazda CX-60 inn i produksjon

Masseproduksjonen av Mazdas aller første ladehybrid i Europa er endelig i gang.


Hjemme i Japan karakteriserer Mazda selv den nye CX-60 som den viktigste nye modellen på over et tiår, og det sier ikke rent lite. For Mazda har faktisk kommet med sin første elbil i form av MX-30, mens CX-60 er altså viktigere.

Det er kanskje ikke så rart, for dette er et nytt flaggskip som også er en crossover og en ladehybrid. Den huker altså av flere viktige bokser.

Og ikke minst kan crossoveren fungere som en ekte elbil i hverdagen, for Mazda har puttet inn et såpass stort batteri at den elektriske rekkevidden er oppgitt til 63 kilometer. Det er langt mer enn den gjennomsnittlige kjøreturen her i Norge, og senker selvsagt drivstoffutgiftene og utslippene betydelig.

Et annet ess Mazda CX-60 har kanskje spesielt i Norge og Sverige, er hengerfeste. For bilen kan utstyres med en slik, og da er tillatte hengervekt på 2.500 kilo. Ja, det er til og med en egen slepe-modus, i tillegg til normal, sport, elbil og terreng.

Totalt byr hybriden med to motorer på 327 hk og 500 Nm, og det betyr at dette faktisk er den sterkeste gatebilen som Mazda noensinne har produsert. 0-100 km/t er tidligere opplyst til 5,8 sekunder, mens toppfarten lyder på 200 km/t.

Produksjonen av CX-60 er nå i gang i japanske Yamaguchi, men dette er altså biler som skal over til Europa. Det aller første lasteskipet med biler skal etter planen sette kurs for Europa allerede 26. april, og det er all grunn til å tro at den lander i Norge om ikke veldig lenge.

For det er nemlig to markeder som er prioritert når den viktige modellen lander i Europa ‒ ikke overaskende Tyskland og langt mer overraskende Skandinavia.

Mazda Norge har tidligere sagt at de første CX-60 skal ankomme de to prioriterte markedene i juni, mens resten av Europa må vente til høsten.

Administrerende direktør i Mazda Motor Norge, Karianne Westby, er helt sikkert spent, og dette uttalte hun tilbake i mars.

‒ Med CX-60 har vi fått det vi ønsket oss fra vår første ladbare hybrid. En linjelekker familie-SUV med stort bagasjerom, høy hengervekt, god elektrisk rekkevidde og et eksklusivt interiør. Når vi i tillegg kan tilby denne modellen til meget konkurransedyktige priser er det naturlig å ha ambisjoner om et relativt høyt salgsvolum i Norge.

På samme tid opplyste Mazda Norge at startprisen blir 569.900 kroner levert Oslo, og at den i første omgang blir tilgjengelig i tre utstyrsutgaver.

Her er bilder av Mazdas viktige CX-60, en ladehybrid som nå har gått inn i masseproduksjon.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter