Vi testet flaggskipet BMW M850i

BMW M850i ser ut som et skikkelig flaggskip, men er den det? Vi har korttestet den.


Enkelte biler kan man se på avstand at er noe litt utenom
det vanlige, og for BMW M850i stemmer også utseendet med det man opplever.

Designet er etter mitt syn elegant og kraftfullt, noe som
passer veldig godt med de 530 hk som bor under panseret.

Med noen enkle knappetrykk kan man velge mellom komfort og
sportslighet, og uansett hva man måtte velge skal man være litt snodig skrudd
sammen om man ikke trives i denne bilen.

(Foto: SB Automotive)

Jeg fikk hilse på bilen da BMW hadde sitt roadshow, og da
får man ikke så mye tid med bilen som man skulle ønske seg med en bil som
dette. Denne skulle man jo gjerne opplevd Europa med, eller Norge, men helst
Europa, for der er det litt triveligere fartsgrenser å forholde seg til.

Den tiden jeg hadde denne bilen klarte jeg ikke å finne noen
vinkel jeg ikke likte å se bilen fra, lekker sak.

Samtidig må det vel kanskje nevnes at designet på M850i er
mindre kontroversielt enn designet på nye 7-serie, som har fått en del
oppmerksomhet når det gjelder den noe romslige flaten grillen får disponere.

En ørliten video, men tiden var knapp, så fikk dessverre
ikke filmet mer av denne lekre bilen, men bittelitt lyd får man iallfall med
seg fra klippet over her.

Det hadde heller ikke blitt noe filmklipp av kjøring uten hjelp fra SB Automotive.

Når man ser en M850i skjønner man at dette er en bil man
setter seg ned i, men når man først har kommet seg ned i disse setene er de
gode i forhold til komfort.

I en bil som dette bør man sitte nær bakken med kroppen for
å få den rette følelsen, og setet har bra med innstillingsmuligheter til å få
en komfortabel reise.

Jeg har stor sans for de litt tykke og gode rattene som BMW
har, så også i M850i. Logiske knapper med gode plasseringer.

Jeg har sett noe kritikk av utseendet til de digitale
instrumentene, men de fungerer meget godt, og er svært godt tilpasset til åpningen
rattet har.

Midtkonsollen har et fint klimaanlegg som er lett å
kontrollere med de knappene som er her, liker den direkte tilgangen man har til
klimaanlegget. Girspaken synes litt bedre på neste bilde, men nevner at jeg har
stor sans for designet.

Infotainmentskjermen er såpass stor at den ikke kan
integreres i dashbordet, og jeg har ikke noen problemer med at den stikker litt
opp, for størrelsen på skjermen ville jeg ikke endret på.

Det kan jo potensielt gi noen utfordringer med støvtørking
bakom skjermen, men eier du denne bilen er det kanskje ikke du som tørker støv
i den?

Selv om man her kan trykke på skjermen, er jeg glad for at
man har en joystickløsning, for jeg opplever at det stjeler mindre av min
oppmerksomhet når jeg kjører. Har også sansen for at det er mulig å skrive
bokstaver på joystickhjulet.

Bakom den stilige girspaken er det knapper for kjøremodus,
og jeg har en ørliten mistanke om at Sport og Comfort kommer til å bli noe
hyppigere brukt enn Eco Pro, men med mange muligheter skal du kunne finne en
kjøremodus som passer for deg eller din kjørestil.

Ryggekameraet er godt, og du kan velge hvor du ønsker å se
alt etter retningen du har behov.

Dette er også løst på en logisk og god måte som mange kan
lære mye av.

Foran girspaken er det et par koppholdere, lademuligheter
med USB, 12v og ladeplate.

Så praktiske løsninger er det også gitt plass til i denne
bilen.

Over her ser du førerdøren, og det bør være mulig å legge
merke til at høyttalerne er med på å påvirke designet. I testbilen var det et
ekstra trivelig anlegg fra Bowers & Wilkins, slikt er naturligvis ikke
gratis.

I testbilen var det ekstrautstyr for 234.300 kroner.

Startprisen for en BMW M850i xDrive er 1.742.800, mens testbilen
kostet 1.980.100. Og om du kjøper denne bilen bidrar du med 482.775 til
fellesskapet. Så ser du en slik bil på veien bør du være takknemlig.

Dette er en Coupé med 2 dører, og bakom forsetene er det to
seter til, som man får tilgang til om man drar i stroppen på forsetet. Litt
tålmodighet når setet går fram elektrisk er kjekt å ha.

Her er det 2 bakseter, og det er trangt, så det er sikkert
lurt at det er isofix i disse setene, det er nemlig barn som sitter greiest
baki her ‒ enten de har barneseter eller er har vokst ut av dem. Begynner de å
bli lange tenåringer kan det fort bli litt trangt.

Du kan bestille BMW 850i som Gran Coupé med 4 dører også, om
du skulle ha stort behov for enkel tilgang til baksetene.

Bagasjerommet er ganske romslig med sine 420 liter er det
faktisk hakket større enn bagasjerommet i BMW 530e xDrive, så det er fint mulig
å reise rundt i Europa med denne bilen også med tanke på bagasjen.

Rekker man å bli kjent med en bil på en time, samtidig som
man skal ta bilder og filme?

Nei, man rekker å hilse på den, og derfor sier jeg lite
bastant om kjøreegenskaper, for jeg har ikke kjørt bilen langt og lenge nok til
å gjøre det.

Det jeg kan si er at man raskt merker at det bor mye i denne
bilen, mye man gjerne skulle hatt mer tid til å bli mye bedre kjent med.

Her er det aktiv styring, M sportsbremser, M sportsdifferensial,
V8 med biturbo og mye mer i tillegg til de glade 530 hestene som kan få deg fra
0-100 på 3,7 sekunder på svært underholdende vis.

Bilen har meget gode egenskaper uansett veiens retning og
fartsgrense, det merker man raskt.

Man merker også at man ikke rekker å trykke særlig lenge på
gasspedalen før man er oppe i fartsgrenser her i Norge, så derfor hadde en
Europa-tur vært en drøm med denne!

Jeg synes nok rent designmessig at M850i Coupé er noe av det
lekreste BMW leverer for tiden, men om jeg hadde sånn omtrentlig 2 millioner
til en BMW, ville jeg da kjøpt denne?

Da slår mine behov og den praktiske nytten en bil må ha for
meg inn. Jeg har kone, 3 barn og en liten hund, og jeg ville dessverre ikke
klart og prioritert denne designperlen foran en noe mer praktisk innrettet, men
fortsatt veldig morsom og komfortabel BMW M5.

Sjekk Nybiltester for flere tester.

Les mer om:

Nyheter Tester