Vi sjekket ut Kia EV6

Kia Norge fikk en EV6 pre-produksjon (litt mindre utstyr enn Exclusive) på besøk, og vi var så heldige at vi fikk se litt nærmere på den spennende nye elbilen fra Kia.


Kia Bil Norge fikk besøk av en pre-produksjonsmodell av Kia EV6, og vi i pressen fikk hilse på den i puljer i dag.

Disse puljene var noe «presset på tid», så det å få svar på alle mulige spørsmål, og å knipse samt filme bilen innimellom de andre i pulja var ikke helt optimalt for «resultatet». Det beklager vi!

Litt oversikt over de tre versjonene av Kia EV6 man foreløpig har tilgjengelig i Norge:

Utgave:Pris fra:Drift:Hk:Rekkevidde:
EV6 Exclusive469.900 krRWD228Inntil 515 km
EV6 GT-Line529.900 krAWD325inntil 460 km
EV6 GT599.900 krAWD585Inntil 400 km

Når det gjelder WLTP-rekkevidde er dette estimater på det som er Kia sin WLTP-målsetning.

Det er med andre ord kun modeller med batteripakken på 77,4 kWh netto som gjøres tilgjengelig i første omgang.

EV6 Exclusive og GT Line kan leveres fra 4. kvartal 2021. GT fra 4. kvartal 2022.

Førproduksjonsbilen vi fikk se på var nærmest en Exclusive med tanke på detaljene lenger opp her, den har bakhjulstrekk.

Flere har lurt på om den kan bestilles med strømdeling, V2L, men det får man kun til GT-Line og GT.

V2L vil si at man kan gi strøm til husholdningsapparater, eller eventuelt fungere som nødlader for andre elbiler som har gått tomme for strøm.

Når man går mot bilen med nøkkelen i lomma vil dørhåndtakene komme ut av seg selv, dette var ikke i funksjon på pre-produksjonsmodellen vi fikk se på.

Vi slapp ikke helt til med å filme før det nesten var på tide at vi skulle gå ut, fordi neste pulje skulle inn, men litt video rakk vi likevel.

Litt synd at setets tiltfunksjon var ødelagt i Sverige da den var der, men på generell basis med feil sitteposisjon kjentes setet ut til å være bedre enn i Kia e-Niro.

Man kunne ikke justere sitteputens lengde, men man kan jo da justere på sitteputens vinkel normalt sett.

GT kommer med sportsseter der det ikke er så mye elektrisk justering ut over «fram/tilbake» – der er med andre ord korsryggstøtten ikke justerbar, og kjøling i setet får man heller ikke i sportssetet. Man må med andre ord ofre noe komfort for å få mer krefter i GT.

Litt ekstra lys var montert inn i bilen fordi lokalet i seg selv ikke hadde så mye lys som kunne komme seg inn i bilen.

Legg merke til den «svevende» midtkonsollen med plass under.

Det er rikelig med plass og med USB-plugger mellom forsetene under midtkonsollen, men Kia har ikke landet på å gå for USB-C plugger enda.

Hyggelig design i førerdøren, men føles kanskje ikke like nytt og innovativt som designet utenpå bilen?

Du har to stykk 12,3-tommers skjermer i det buede skjermområdet, og knappene nedenfor infotainmentskjermen kan endres når man bare vet litt mer hva man holder på med enn jeg gjorde de sekundene jeg satt der (i videoklippet). Skulle trykket viftesymbolet for å få fram klima-knappene.

Når det gjelder kvalitetsfølelsen, så var vår opplevelse at det var et solid hakk opp fra Kia e-Niro som jo har en helt grei kvalitetsfølelse.

Over-the-Air-oppdateringer skal kunne oppdatere bilens programvare med tiden, men akkurat nå er det kartdata som oppdateres OTA.

Startknappen er plassert på den «svevende» midtkonsollen sammen med knapper for setekjøling/varme, rattvarme og girvelgeren som er utformet som et hjul. Ladeplate var det også her ved siden av koppeholderne.

Vi tror kanskje ikke Kia vinner designpriser for lekreste ratt, men det var godt og funksjonelt. De fine padlene bakom rattet til å velge grad av regenerering var fortsatt på plass, og man kan slå regenereringen av dersom man ønsker det på vinteren.

På AWD-modellene kan man også velge om regenereringen kun skal foregå bak, eller både foran og bak.

Du har mulighet for svært mange hjelpesystemer i Kia EV6, men om de fungerer så bra i praksis som i teorien er det ikke så lett å si noe om før man får teste bilen til høsten. Litt artig at man kan kjøre bilen «rett fram, rett tilbake og ut av en lukeparkering uten å selv være i bilen. De var ikke så sikre på at man kunne gjøre det med noe annet enn nøkkelen.

Forsetene hadde et ganske stilig design bak, og var utstyrt med lommer og USB-ladeport på siden inn mot midten av hvert forsete.

Baksetet har et helt flatt gulv, det er jo deilig. Ellers er det ISOfix til yttersetene bak. Baksetets totale bredde er på om lag 123 cm, mellom de ytterste ISOfix festene er det om lag 98 cm, og om lag 41 cm mellom de midterste festepunktene. Ganske tilsvarende som målene til ID.4, Enyaq og Mustang Mach-E.

I døra var det knapp for varme i yttersetene bak, der man har to varmenivåer å velge mellom.

I armlenet kunne man skyve koppholderne fram, eller ha et rom uten koppholdere, akkurat den løsningen virket ganske «pre-produksjon».

Kneplassen var veldig god, men det var ikke så lett å få føttene under framsetet dersom man skulle ha et ønske om det, mulig at det ødelagte tilt-opplegget hadde noe av skylden for dette. Man får bakenden ganske lavt ned, og en ganske spiss knevinkel som voksen i dette baksetet. Jeg er 184 cm lang, har en stor bakende og en lang rygg.

Lyset var litt rart, så det kan se ut som om jeg har hodet i taket, men det var luft mellom håret og taket. Ikke soltak i denne bilen, så vet jo ikke hvordan det vil påvirke hodeplassen.

Skiluken kunne minne mye om den man finner i Mustang Mach-E egentlig, omtrent samme størrelse og kvalitetsfølelse, eller plastfølelse heter det kanskje.

I lukket tilstand ser ikke skiluken like norsk ut som den man finner hos Mustang Mach-E, som jo har en norsklaget skiluke.

Egentlig ganske smart med USB-plugger i forsetenes sider inn mot midten. Da kommer de nærmere de som skal bruke dem.

Vi målte bagasjerommet i full fart, og fant ut at det var om lag 98 cm dybde, 104 cm bredde på det smaleste, og omlag 68 cm høyde. Her var gulvet i øvre nivå, og vi hadde dessverre ikke tid til å pelle ut gulvet eller flytte det ned for å måle på nytt i denne omgang.

Vi spurte om taklast, men Kia Bil Norge vet ikke enda hvordan den løsningen blir, og kunne sånn sett ikke gi oss noe svar på hvordan det er tenkt løst.

Man kan plukke ut gulvplata, eller legge den ned. Ellers ingen spesielt fancy rom under gulvet som vi rakk å oppdage.

Bilen med RWD har 52 liters frunk, og med AWD får man 20 liters frunk.

Man kan trekke inntil 1.600 kg med Kia EV6, men dersom det er kaldere enn 10 minus, og man kjører bratt oppover, og man har mindre enn 35 prosent igjen på batteriet, så vil man ikke få alle bilens krefter tilgjengelig. Kia Bil Norge visste ikke hvor mye krefter man får, men det blir nok ikke ubehagelig lite, som noen har kjent litt på med Euniq med lav batteriprosent.

Savnet å se noe fester for sikkerhetsnett i taket dersom man ønsker å bruke EV6 som fraktebil. Hva som kommer av løsninger her vet vi ikke riktig enda, men hundegitter skal kunne bestilles.

Ladeluken som er bak til høyre er ganske godt skjult, her er alt svært automatisk av åpning og lukking. For de med trange garasjer er vårt estimat at den stikker ut om lag 20 cm dersom du skal ha den «helt åpen».

Lading er jo en av de store fordelene til EV6 fordi man har en omformer til 800V dersom man lader med 400V, og den kan lade med 800V rett inn i batteriet. Man får med ett års abonnement med Ionity, og en ladepris på kr 1,65 per kWh hos Ionity, noe som gjør den raskeste ladingen til den billigste. 10 til 80 prosent skal kunne gå unna på 18 minutter hos Ionity som har 350kW ladere med 800V system.

Vi gleder oss til å få teste Kia EV6 til høsten!

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter