Vi har luftet den helt nye Xpeng G9. (Fotos: Nybiltester)
Vi har testet Xpeng G9
Xpeng har virkelig forstått at rask lading er sentralt for mange som vurderer elbil, her er det også masse krefter, mulighet for AWD og veldig mye utstyr inkludert i en ganske så hyggelig pris.
I første omgang kan du få Xpeng G9 i 3 varianter, en bakhjulstrekker med litt mindre batteripakke (78,2 kWh brutto) som kalles RWD Standard Range, her er WLTP-rekkevidden på 460 kilometer, og startprisen på 536.588 kroner.
RWD Long Range har den store batteripakka på 98 kWh brutto og 96,3 kWh netto, det gir en WLTP-rekkevidde på 570 kilometer, og startprisen her er på 606.300 kroner.
-->
Vi var på tur med topputgaven, AWD Performance, som også har den store batteripakka, og en WLTP-rekkevidde på 520 kilometer, her er startprisen 677.925 kroner.
Det bør nesten nevnes at AWD Performance har 551 hk, 717 Nm, og at den da kan frese fra 0-100 på under 4 sekunder! Det er heftig sprekt for en SUV!
Når man skriver pris fra, så lurer man jo fort på hva som kommer i tillegg, og hos Xpeng er det veldig lite. Lakk kan koste 10.000 kroner ekstra eller 15.000 kroner ekstra om man velger en matt grønnfarge. Hvit er inkludert som standardfarge. Så har du vinterhjul som kommer i tillegg.
Frakt og levering, og hengerfeste er inkludert i prisene som vi har nevnt, samt alt mulig annet utstyr, som disse setene som du ser over her.
Her kan du justere sitteputens lengde og vinkel, og alt mulig annet, og nakkeputen som er påmontert minner litt om det man kan finne hos S-klasse fra Mercedes-Benz. Du har varme, ventilasjon og massasje foran, og i de to yttersetene bak har du også varme og massasje.
Er det behagelig å sitte her? Det korte svaret er ja, men så er dette en relativt kort prøvetur, og slikt kjenner man langt bedre når man kjører noen hundre kilometer et par tre dager på rad. Så vi skal ikke være alt for bastante, men vi mistenker at flere med oss vil mene at disse setene leverer god komfort.
Rattet har rullehjul med en knapp på hver side av seg på begge sider av rattet, og disse innehar flere funksjoner, dermed er det greit å beregne noe tid til tilvenning helt i starten.
Et lite eksempel, rullehjulet på venstre side kan brukes til å endre temperatur på klimaanlegget, og knappene til å endre viftehastigheten. Når man slår på cruisekontroll – med å vippe ned girspaken bakom rattet ‒ så vil det venstre rullehjulet endre hastigheten til cruisekontrollen, og knappene brukes til å endre avstand til bilen foran.
Til høyre for rattet ser du ladeplaten til mobil, som kan lade med inntil 15W.
Vipper du ned girspaken så starter du piloten, eller cruisekontrollen om du vil. Piloten var ikke ferdig konfigurert i denne førproduksjonsmodellen enda, så den skal vi ikke si noe om her.
Når du har satt deg, og fått på sikkerhetsbeltet er det bare å sette giret i drive, og kjøre i vei.
På venstre side er det en spak der du ordner med vindusviskere og blinklys. Vindusviskeren på bakruta er topphengslet, og hadde ingen posisjon for intervall, dermed slår man nok på den innimellom for å ikke ha den gående hele tiden.
Det kan se ut som om skjermen lengst til høyre er sort, men tanken her er at sjåføren ikke skal forstyrres av det som vises her for den som sitter i passasjersetet.
Passasjeren kan også ha propper/øretelefoner med blåtann for å få lyden rett på ørene.
Før september (det er da de første kundebilene leveres ut) vil det komme mange flere apper til Xpeng G9, blant annet apper som gjør at den som er passasjer kan se på sine favorittserier eller filmer i bilen, noe som er helt lovlig fordi sjåføren ikke har innsyn på passasjerens skjerm.
Dette med passasjerens skjerm vises i videoklippet over her, samt litt andre funksjoner og litt opplevelse av kjørekomfort og lyd i anlegget.
Lokket på armlenet kan åpnes fra begge sider, og det er et romslig rom der man kan åpne opp for at klimaanlegget slipper inn luft.
Under ladeplaten mellom forsetene finner man også et eget rom, og her kan man også koble til med USB, USB-C eller 12V for å lade.
Passasjersetet foran har mulighet for ekstra hvile for trette føtter, ved at man vipper opp fothvileren i setet, så her kan man virkelig chille og se på serier eller film uten at sjåføren forstyrres.
De to diskanthøyttalerne på dashbordet hever seg opp når bilen åpnes, for da er også bilen klar for å kjøres. Det er ingen startknapp her.
Lyden fra Dynaudio-anlegget vil jeg definere som god etter å ha koblet meg på min Spotify-konto i bilen, og hørt litt på noen ulike musikktyper. Dette er også noe man lettere erfarer mer på en lenger test enn på en relativt kort prøvetur, men den korte lydopplevelsen vi hadde var helt klart god.
Støydempingen av bilen hørtes også god ut på de veiene vil kjørte på, det er jo også noe som bidrar til at bilens anlegg kommer til sin rett.
I videoklippet litt lenger opp kan du se at jeg prøver meg i baksetet. Det er helt fin plass til meg baki her, selv om førersetet skyves noe bakover for å gi en enklere inn-/utstigning. Det som er spesielt baki her er at sitteputens lengde kan justeres for yttersetene, det er direkte sjelden. Seteryggen kan man justere vinkelen på elektrisk med en knapp i døra, og resten justerer du med knappene på selve setet.
Jeg har ikke testet massasje, men det skal også være tilgjengelig i baksetet sammen med muligheten for varme. Så om de bak skulle føle at de «mangler noe» måtte det i så fall være ventilasjon i setet de ikke har her.
Det er en USB og en USB-C plugg til de som sitter bak også. Kanskje noe underlig at man ikke går for 1 type plugg?
Før vi ser på bilens bagasjerom er det jo greit å få vist fram frunken som er på 71 liter, her har du med andre ord rikelig med plass til ladekabler og vindusspylervæske.
Panseret er lokket, og frunken har en ganske solid kant med myk avslutning opp mot panseret.
På en lenger test er det enklere å finne ut hvor tett det er inn til frunken, men i mye regn og våt vei var det ikke noe som kom inn her med tanke på vann.
Da vi filmet og knipset bilder kom det jo noen dråper mens panseret var åpent naturlig nok.
Xpeng G9 har hengerfeste som standardutstyr, og elektrisk innfellbar variant er det også. Man kan trekke med seg inntil 1.500 kilo på hengerfestet.
Luftfjæring har man også her, og man kan øke bakkeklaringen med 5cm og redusere den med 5 centimeter, noe som vises kort i videoklippet.
V2L-løsning er det også her, det vil si at du kan hente ut 3,3 kW til saker og ting som har vanlig stikk-kontakt.
Vi har nevnt rask lading, og det er fordi Xpeng G9 har 800V batteriteknologi, noe som gjør at man kan lade fra 10 til 80 prosent på under 20 minutter om man velger en lader som kan levere rask nok lading.
Hvor stort bagasjerommet er avhenger noe av hva slags vinkel man velger på ryggen til baksetene, men uten å slå ned bakseteryggene har man tilgang på inntil 660 liter under bakseteryggenes topp.
Vi så ingen åpenbare festeløsninger for ev sikkerhetsnett dersom man vil laste høyere opp enn til bakseteryggens topp.
Under gulvet i bagasjerommet er det også en del plass, og denne plassen er som regel medregnet i bagasjeromsvolumet. Gulvplaten kan man jo legge igjen hjemme om man trenger å pakke med seg mye.
Nyttelast er ikke unaturlig å spørre om, så det gjorde vi, og foreløpig er den på 450 kilo, noe som betyr at man ikke skal utelukke en mulig fremtidig endring.
Noen husker kanskje at de første Tesla Model Y som kom fra Kina hadde en bemerkelsesverdig lav nyttelast, noe Tesla relativt raskt fikk orden på.
Legger man på 75 kilo på nyttelasten får man vekt man har tilgjengelig til folk og bagasje, altså 525 kilo. Taklast kan man også ha her, inntil 75 kilo.
Det var meget trivelig å få prøve Xpeng G9 en liten prøvetur, det fristet med en lenger test, men det får vi komme sterkere tilbake til når muligheten dukker opp.
Det er en solid pakke Xpeng leverer her med sin nye G9. Bra med plass, mye utstyr – vi har jo ikke nevnt summon i appen der man kan styre alt man forventer og litt til, men det har den også, rask lading, god rekkevidde, masse krefter, mye komfort og etter det vi kan forstå ‒ en meget hyggelig pris.
Les flere tester hos Nybiltester